“בשם האג’נדה”: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 4#)

בימים האחרונים – תחת הכותרת “בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם” – אני מציג בסדרת ידיעות כאן באתר את הדבר הבא:  באופן “מקרי לחלוטין” ובהסתברות סטטיסטית מדהימה, ידיעות המופיעות אצלי ב- Read IT Now מוצאות עצמן כמהוות “מקור השראה” (אם לומר זאת בעדינות ובתקינות פוליטית) לידיעות המתפרסמות לאחר מכן [מספר שעות לאחר מכן עד מספר ימים לאחר מכן] באתר של אבי וייס “טלקום ניוז”. מדובר בעיקר על פטורים ממכרז, במידה מסויימת על מכרזים ובמספר מקרים בודדים – לגבי ידיעות חדשותיות.

אני שמח ש”ריד איט נאו” משמש ‘מקור השראה’ ל”טלקום ניוז”: מדובר בתקופה ארוכה בה מרבית הפטורים מהמכרזים אשר מתפרסמים אצלי באתר ‘איכשהו מגיעים בדרך מסתורית’ לפרסום ב”טלקום ניוז”, שעורכו קורא את בקביעות את הידיעות באתר שלי בדיוק כמו שאני קורא את הידיעות באתר שלו.

הדבר, אני מבקש להדגיש, נעשה בצורה שיטתית ומתמשכת לאורך זמן. אין לי בעייה כשעושים follow-up על דברים שנכתבים אצלי – הדבר מקובל ולגיטימי. מה שמרגיז אותי הוא א. שתופעת ה”קבלת ההשראה” והשימוש במידע שהתפרסם אצלי קודם לכן נעשית על-ידו בצורה שיטתית ולאורך זמן ו- ב. לאחר שמשתמשים במידע המופיע אצלי ו”מקשטים” אותו בהגיגים שונים [ולעיתים כאלה שאינם עומדים במבחן המציאות] – מצמידים אליו את התארים “בלעדי” ו”ראשונים לדווח”, כלומר – לוקחים את כל הקרדיט על הפרסום.

באתר שלו, במדור “מי אנחנו” הוא כותב: “זה המקום להתעדכן ולהיות מצויד בידע, שלא תמצאו בשום מקום אחר” [ההדגשה – במקור. א.ל.]. וכדאי לזכור זאת כשקוראים את המשפט הבא שמופיע אצלו בין יעדי ומטרות האתר: “להביא מידע אמין ועדכני … כמובן תוך כיבוד כל כללי האתיקה העיתונאיים“.

להלן כמה מקרים נוספים המתווספים לאלה שכבר פירסמתי כאן באתר:

הפטור ממכרז שניתן למינהל הרכש הממשלתי בהתקשרות עם חברת בזק:  הייתה לי תקווה (קצרת מועד) שיהיה נס חנוכה פרטי ואבי (אברהם) וייס עורך האתר “טלקום ניוז” (Telecom News) יפסיק עם ההרגל המגונה הנמשך זמן רב של העתקת מידע מהאתר שלי ופרסומו באתר שלו תחת כותרות בומבסטיות של “בלעדיות” ו/או “ראשונים לדווח”. אלא שכמילות השיר ‘אנו נושאים לפידים’ הרי ש- “נֵס לֹא קָרָה לָנוּ – פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ. בַּסֶּלַע חָצַבְנוּ עַד דָּם”. התופעה נמשכת ולפיכך אמשיך להצביע עליה שוב ושוב.

הערב, ה- 21 בדצמבר 2014 בשעה 19:30 פורסמה באתר Telecom News ידיעה שכותרתה הראשית הייתה “היעדר “שוק סיטונאי” הוביל ל”בוננזה” לבזק: פטור נוסף ממכרז לשנתיים“. הידיעה סווגה כ”בלעדי“.

כדי לחשוף את התופעה, להלן לוח הזמנים האמיתי ואני מאתגר את אבי וייס עורך “טלקום ניוז” להוכיח שאיני אומר אמת בעובדות המוצגות להלן:

+ ידיעה ראשונה בנושא פורסמה כאן בחלון המבזקים של “ריד איט נאו” בחמישי, 18 בדצמבר 2014 בשעה 22:50.

+ ביום שישי 19.12.2014 בשעה 08:45 פירסמתי ידיעת הרחבה בנושא [הערה: הידיעה בשישי בבוקר “הולבשה” על שלד המבזק מהלילה הקודם ולפיכך היא פורסמה כשהיא נושאת את מועד פרסום הידיעה בחלון המבזקים ולא של שישי בבוקר].

+ ביום שישי 19.12.2014 בשעה 09:38 פירסמתי ידיעה נוספת בנושא.

+ ביום שישי 19.12.2014 הייתה תקלה באתר האינטרנט של מינהל הרכש הממשלתי ולפיכך לא ניתן היה לקרוא את הטקסט הארוך של החלטת וועדת המכרזים. התקלה תוקנה רק אי-שם ביום המחרת.

+ רק ביום ראשון 21 בדצמבר 2014 בשעה 19:30 פורסמה באתר Telecom News הידיעה ה”בלעדית” של אבי וייס. קצת פחות משלוש יממות לאחר שפורסמה אצלי ועדיין היא מוצגת כבלעדית….

 הפטור ממכרז שניתן למשרד האוצר בהתקשרות עם חברת דורקום:  ב- 18 בדצמבר 2014 בשעה 10:00 פורסמה באתר Telecom News ידיעה שכותרתה הראשית הייתה “מחשבי משרד האוצר לפני קריסה, ללא גיבוי במקום נפרד וללא DRP“. הידיעה סווגה כ”חשיפה” ו”ראשונים לדווח“.

מעניין כיוון שידיעה בדיוק באותו נושא פורסמה כאן ב”ריד איט נאו” ב- 14 בדצמבר 2014 בשעה 09:49, כלומר – ארבעה ימים לפני שפורסמה ב”טלקום ניוז”. מהי בדיוק ה”חשיפה” וההתיימרות – ללא כל ביסוס – שהוא הראשון שמדווח?

 המכרז החדש של שע”מ:  ב- 18 בדצמבר 2014 בשעה 12:58 פורסמה באתר Telecom News ידיעה בדבר מכרז חדש של משרד האוצר/שע”מ בנושא רכישת רישיונות לאספקה, התקנה והטמעה של מערכת איתור והרכשת מידע גלוי מהאינטרנט Webint – דור ב’ המבוססת תוכנת מדף. לא חלף זמן רב ופורסמה הרחבה: בשעה 13:30 פורסמה ידיעה שכותרתה הראשית הייתה ” לא רק מאגר ביומטרי: הטמעת רעיון ‘האח הגדול’ ברשות המיסים“.  הפעם עורך “טלקום ניוז” היה יותר צנוע והסתפק רק ב- “ראשונים לדווח“.

מעניין כיוון שידיעה באותו נושא פורסמה כאן ב”ריד איט נאו” יום קודם לכן ב- 17 בדצמבר 2014 בשעה 14:28, כלומר – עשרים ושלוש שעות לפני שפורסמה ב”טלקום ניוז”. הוא הראשון לדווח?

אגב לגבי אותו יום: פטור ממכרז בהתקשרות המשך של משרד התקשורת ועו”ד יהודה רווה (שפורסם ב- Read IT Now ב- 17.12.2014 בשעה 15:43) “מצא את דרכו” אל Telecom News (שם פורסם למחרת, ב- 18.12.2014 בשעה 13:01).

הפטור ממכרז שניתן ברכבת ישראל להתקשרות עם משה גלילי:  ב- 19 ביוני 2014 פורסמה באתר Telecom News ידיעה שכותרתה הראשית הייתה “רכבת ישראל ממשיכה לחפש תדרים בצה”ל ב”פטור ממכרז” חדש“. המשפט הראשון בפיסקה השנייה בידיעה אומר: “לא עברה חצי שנה מהפטור ממכרז הקודם וכעת אנו חושפים, שרכבת ישראל הוציאה “פטור ממכרז” נוסף, הפעם למשה גלילי, מי שהיה סמנכ”ל בכיר ספקטרום במשרד התקשורת. הפטור ממכרז הוא לחצי שנה“. הידיעה מספקת שני קישורים: האחד לפטור של הרכבת והשני לידיעה הראשונה באותו נושא שפירסם אבי וייס באתר שלו ב- 13 ביוני 2014 בשעה 19:50.

ביום שני השבוע אבי וייס פירסם ידיעה לגבי תדרים ורכבת ישראל ושוב חזר על כך שהוא זה שחשף את דבר הפטור למשה גלילי.

אלא שהידיעה על הפטור הזה התפרסמה כאן ב”ריד איט נאו” ב- 7 ביוני 2014 בשעה 21:00, כלומר שישה ימים לפני שטלקום ניוז פירסם בפעם הראשונה את הידיעה ה”בלעדית” וה”חשיפה” שלו, כביכול ולכאורה…

הפטור ממכרז שניתן למשרד התקשורת בהתקשרות המשך עם חברת אבנת אבטחת נתונים:  אבי וייס עורך Telecom News פירסם ב- 13 באוגוסט 2014 ידיעה שזכתה לכותרת-העל “בלעדי” וכותרתה הייתה: “פטור ממכרז מוזר למדי במשרד התקשורת בתחום אבטחת המידע”. הידיעה הסתמכה על ידיעה קצרה שפורסמה במדור “פטור ממכרזים” באתר שלו יומיים קודם לכן, ב- 11 באוגוסט 2014 בשעה 15:45.

אלא שכלל לא מדובר בידיעה “בלעדית”: הידיעה לגבי הפטור שהוענק למשרד התקשורת לגבי חברת אבנת פורסמה אצלי באתר ב- 11 באוגוסט 2014 בשעה 06:45, כלומר תשע שעות לפני שהדבר פורסם לראשונה אצל אבי וייס.

ראשונים לדווח – הכנס של AXIS:  ב- 16 בדצמבר 2014 בשעה 22:40 פורסמה באתר Telecom News כתבת אורח שכותרתה הראשית הייתה ” Axis Corporate Edition קיבץ משקיעים מתאגידי ענק וסטארטאפים ישראלים”. אלא שבדיקה פשוטה בגוגל מצביעה על כך שדיווח על הכנס פורסם באתר NRG באותו היום בבוקר כבר בשעה 11:27 ואילו האתר YEDATECH פירסם כבר ב- 14.12.2016 בשעה 04:33 ידיעה מקדימה לקראת אותו הכנס בדיוק. עוד סיפור אחד שאומנם אינו קשור לאתר שלי אבל הוא אופייני למגמה.

כפי שכבר כתבתי בימים האחרונים, “מדיניות ההבלגה” הסתיימה. מעתה בכל פעם בה שוב משתמש עורך “טלקום ניוז” במידע המתפרסם קודם לכן באתר זה (ובמיוחד באותם מקרים בהם יכתיר את ידיעותיו אלה בכותרות בומבסטיות – “חשיפה”, “בלעדי” ו”ראשונים לדווח” – אני מדווח לכם על כך באתר זה והדבר מתועד מן הסתם בארכיון גוגל.

הערה: “בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 1#)” פורסם ב- 11 במאי 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 2#)” פורסם ב- 14 בדצמבר 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 3#)” פורסם ב- 14 בדצמבר 2014 כאן באתר.