בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 3#)

א.      1. זה היה רק ענין של זמן קצר עד שאבי וייס עורך האתר “טלקום ניוז” (Telecom News) לא יוכל להתאפק שוב וידיעה שהתפרסמה כאן ב- Read IT Now תזלוג/תדלוף/תצוטט (ללא מתן קרדיט כמקובל) באתר שלו.

ביום חמישי 11.12.2014 בשעה 21:37 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה הייתה “משרד התקשורת: שש הודעות על התקשרויות בפטור ממכרז ללא נימוקים מפורטים; הפרוטוקולים שנאמר כי הם מצורפים – לא צורפו“. הקדשתי זמן להכנת הידיעה משום שהיה מדובר בשישה פטורים שונים שלגבי כל אחד מהם הייתי צריך לבדוק רקע באתר מינהל הרכש הממשלתי וגם כאן באתר זה.

והנה במוצאי שבת 13.12.2014 בשעה 17:30 פירסם אבי וייס ידיעה שכותרתה “מיליונים עפו בשבוע החולף בפטורים ממכרז ליועצים במש’ התקשורת ללא הסבר” וכותרת המשנה שלה הייתה “בסוף השבוע החולף ניצלו מנכ”ל משרד התקשורת אבי ברגר וצוות המכרזים במשרד את ‘מהומת הבחירות’ והיעדר שלטון והעבירו בהיחבא ובבת אחת 6 פטורים ממכרז ליועצים בהיקף של מיליוני ש”ח למטרות סרק וללא כל נימוקים והסברים ברורים“. את הידיעה אצלו הוא סיווג כ- ‘ראשונים לדווח’.

האצבע, כנראה, קלה מידי על המקלדת: מנכ”ל משרד התקשורת ניצל את מהומת הבחירות והיעדר שלטון – האומנם? מרבית משרדי הממשלה קיבלו גם בשבוע שעבר החלטות על פטור ממכרז. האם גם הם ניצלו את מהומת הבחירות והיעדר שלטון? ואף אחד במינהל הרכש הממשלתי לא פעל לעצור את התופעה ‘המטרידה’? ושנית, אם העבירו פטורים בהיחבא – כיצד אבי וייס ‘עלה’ על הפטורים הללו? איך אני ‘עליתי’ – לפני אבי וייס – על הפטורים הללו שהיו לכאורה בהחבא במחשכים? איך מתיישבת הסתירה בין ‘העברה בהיחבא’ לבין פרסום בפומבי של הפטורים באתר האינטרנט של מינהל הרכש הממשלתי והנגיש לכל אדם?

  1. בידיעה המקורית שלי פירסמתי פרטים על חמישה מתוך שישה הפטורים (למרות שכאמור בכותרת צויינו שישה פטורים). הסיבה היא שהפטור השישי היה קשור לענייני כספים ולא לנושאים האופייניים לאתר זה. אבי וייס ‘השלים’ את השישה אצלו כשסיפר על פטור שניתן לפרופ’ ראובן גרונאו; הייתה זו הפעם השנייה שהוא פירסם את דבר הפטור לפרופ’ גרונאו כשהפעם הראשונה הייתה ב- 10.12.2014 בשעה 12:12. מעניין, כי אני פרסמתי את דבר בפטור הזה כבר יום קודם, ה- 9.12.2014 בשעה 12:23. מעניין גם כי הוא טוען שאת הפטור הקודם (שניתן לפרופ’ גרונאו) הוא ‘חשף‘. אלא שאת אותו פטור קודם הוא פירסם ב- 16.2.2014 בשעה 17:24 ואילו אני פירסמתי אותו שלושה ימים קודם לכן, ב- 13.2.2014 בשעה 10:47. האם זו אכן ‘חשיפה‘ של אבי וייס?
  2. אגב, בתגובות קוראים לידיעה ב”טלקום ניוז” כתב במוצ”ש אדם בשם יוסי גורקה כי “ראיתי השבוע במערכת מנוף שגם משרד ראש הממשלה פרסם שני פטורים ממכרז לצורך ייעוץ לנושאים ביומטריים, מעניין בשביל מה בכלל צריך במשרד ראש הממשלה את הרשות הביומטרית בנוסף לרשות האוכלוסין במשרד הפנים. שתי רשויות שונות שעוסקות בנושאים ביומטריים זה מתכון לכשל אבטחה ולדליפת מידע“. אי מניח ששתי הרשויות הן: הרשות לניהול המאגר הביומטרי (משרד הפנים/רשות האוכלוסין וההגירה) והממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה. במסמך שצורף לבקשת הפטור ושפורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי (ישיבת וועדת המכרזים במשרד ראש הממשלה מיום 24.11.2014), ניתן לקרוא בבירור – מעבר לנימוקים לפטורים – כי לממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה יש שני מקורות סמכות: חוק הכללת אמצעי זיהוי ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע – 2009 (פיקוח וגיבוש מדיניות ביחס לפרוייקט התיעוד החכם של משרד הפנים);  החלטת ממשלה מס’ 4510 מיום 1 באפריל 2012 העוסקת בגיבוש מדיניות לאומית כוללת בתחום היישומים הביומטריים בישראל. את החלטת הממשלה הרלבנטית אפשר לקרוא כאן. תמהני האם הקורא יוסי גורקה הוא גם מי שכונה ע”י אבי וייס כמה פעמים במספר ידיעות שונות כ- “האזרח יוסי ג.”?….

ב. ב- 23.11.2014 בשעה 23:30 פירסם אבי וייס עורך האתר “טלקום ניוז” (Telecom News) ידיעה שעסקה בנושא פטור ממכרז בהתקשרות המשך של משרד התקשורת עם חברת הייעוץ הבינלאומית Frontier Economics. הידיעה זכתה לכותרת ‘בלעדי‘. אלא שידיעה על אותו פטור ממכרז פורסמה אצלי ב”ריד איט נאו” באותו יום, 23.11.2014, אבל כבר בבוקרו של אותו היום בשעה 08:31. הדבר קרה גם לגבי פטור קודם ממכרז בהתקשרות של משרד התקשורת עם פרונטיר אקונומיקס: ב- 28.12.2013 בשעה 19:30 פירסם עורך “טלקום ניוז” ידיעה בנושא, אלא שידיעה על אותו פטור ממכרז פורסמה אצלי ב”ריד איט נאו” ב- 26.12.2013 בשעה 18:01.

חיפוש קפדני בגוגל יוכיח את כל המועדים שהובאו לעיל ואת העובדה הפשוטה: כל הפטורים הללו פורסמו אצלי לפני שפורסמו אצלו. לדעתי הוא יודע זאת היטב למרות הטענות כאילו הוא הראשון לפרסמן. יש לי עוד מספר רב של דוגמאות מהחודשים האחרונים לתופעה זו; במידת הצורך הן יפורסמו כאן באתר.

Read IT Now כ”מקור השראה” ל- Telecom Newsw 

באופן “מקרי לחלוטין” ובהסתברות סטטיסטית מדהימה, ידיעות המופיעות אצלי ב- Read IT Now מוצאות עצמן כמהוות “מקור השראה” (אם לומר זאת בעדינות ובתקינות פוליטית) לידיעות המתפרסמות לאחר מכן [מספר שעות לאחר מכן עד מספר ימים לאחר מכן] בטלקום ניוז. מדובר בעיקר על פטורים ממכרז, במידה מסויימת על מכרזים ובמספר מקרים בודדים – לגבי ידיעות חדשותיות. אני שמח ש”ריד איט נאו” משמש ‘מקור השראה’ ל”טלקום ניוז”: מדובר בתקופה ארוכה בה מרבית הפטורים מהמכרזים אשר מתפרסמים אצלי באתר ‘איכשהו מגיעים בדרך מסתורית’ לפרסום ב”טלקום ניוז”.

הדבר, אני מבקש להדגיש, נעשה בצורה שיטתית ומתמשכת לאורך זמן. אין לי בעייה כשעושים follow-up על דברים שנכתבים אצלי – הדבר מקובל ולגיטימי. מה שמרגיז אותי הוא א. שתופעת ה”קבלת ההשראה” והשימוש במידע שהתפרסם אצלי קודם לכן נעשית על-ידו בצורה שיטתית ולאורך זמן ו- ב. לאחר שמשתמשים במידע המופיע אצלי ו”מקשטים” אותו בהגיגים שונים [ולעיתים כאלה שאינם עומדים במבחן המציאות] – מצמידים אליו את התארים “בלעדי” ו”ראשונים לדווח”, כלומר – לוקחים את כל הקרדיט על הפרסום.

“בלעדיות” קצרת מועד

לפני זמן רב שמתי לב לכך שמדובר במה שאני מכנה “בלעדיות קצרת מועד”: לאחר יומיים-שלושה שידיעה המעוטרת כ”בלעדי” מתפרסמת בידיעות העיקריות של האתר “טלקום ניוז”, היא ‘יורדת’ קצת למטה בדף הבית, באופן טבעי, כדי לפנות את מקומה לידיעות חדשות יותר. אלא ששינוי המיקום גם גורר שינוי הסטטוס של הידיעות ה’בלעדיות‘ או ה’ראשונים לדווח‘ לידיעות עם כותרות-על צנועות יותר כמו “חדשות מקומיות” או “דעות ומחקרים” או “עמדות ניתוחים” או “חדשות ICT”. כך תוכנן אותו אתר ו”כך חולפת תהילת עולם” – כדברי הפתגם הלטיני – של בלעדיות הידיעה.

מעתה: שינוי מדיניות

מדיניות ההבלגה מסתיימת. מעתה בכל פעם בה שוב ישתמש עורך “טלקום ניוז” במידע המתפרסם קודם לכן באתר זה (ובמיוחד באותם מקרים בהם יכתיר את ידיעותיו אלה בכותרות בומבסטיות – “חשיפה”, “בלעדי” ו”ראשונים לדווח”) אדווח לכם על כך באתר זה והדבר יתועד מן הסתם בארכיון גוגל.

הערה: “בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 1#)” פורסם ב- 11 במאי 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 2#)” פורסם בראשון 14 בדצמבר 2014 כאן באתר.