“בשם האג’נדה”: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 1#)

ב- 20 במארס 2014 פורסמה באתר Telecom News ידיעה שכותרתה הראשית הייתה “254,000 ש”ח לעיתונאי לסיקור ביקור האפיפיור בפטור ממכרז ממש’ התקשורת”, וכותרת המשנה שלה הייתה: “משרד התקשורת התעלה הפעם על עצמו: הגיש ואישר לעצמו “פטור ממכרז” לעיתונאי אחד לכיסוי הביקור המיועד של האפיפיור פרנציסקוס בישראל, בעלות של 214,830 ש”ח + מע”מ. זאת, תמורת 14 כתבות (דהיינו: למעלה מ- 18 אלף ש”ח כולל מע”מ לכל כתבה)“.

בידיעה עצמה נכתב בין היתר כי “משרד התקשורת בראשותו של השר גלעד ארדן והמנכ”ל אבי ברגר הפועלים בימים אלו לחסל את רשות השידור הנוכחית מטעמי חיסכון תקציבי, החליט להזדרז ולבקש ולאשר לעצמו ועבור משרד התיירות “פטור ממכרז” עבור עיתונאי זר היושב גם בישראל, בעלות של כ- 254 אלף ש”ח (כולל מע”מ) לסדרה של 14 כתבות ב-3 שפות (אנגלית, ספרדית ופורטוגזית), לקראת הביקור, במהלכו ולאחריו. דהיינו: למעלה מ- 18 אלף ש”ח (כולל מע”מ) עבור כל כתבה (אם אכן תהיינה 14 כתבות). …המסמכים הללו מדברים בעד עצמם וכל מילה מיותרת, שאפרסם כאן בעניין זה, רק תפחית מחומרת השערורייה הזו“.

בהמשך כותב עורך האתר אבי וייס כי פנה בעניין לדובר משרד התקשורת: “לכן, פניתי בדחיפות להנהלת משרד התקשורת בשאלה הבאה: “הכיצד מוצאים “פטור ממכרז” לעיתונאי לעבודה של כמה ימים בודדים בעלות של 214.8 אלף ₪ ללא מע”מ, כדי לסקר את הביקור הצפוי של האפיפיור בישראל? האם אין גבול להפקרות בשימוש בכספי משלמי המיסים? ועוד ב”פטור ממכרז”?”. ומה הייתה תגובת הדובר ד”ר יחיאל שאבי? “להפתעתי קיבלתי מדובר משרד התקשורת את התגובה הבאה (לא שיניתי שום מילה): “למה הפנית אליי? זה לא קשור למשרד שלנו. יש גבול להאשמות“.

מכאן – בהתבסס על התשובה של דובר המשרד – הוא ממשיך בהתבטאויותיו כלפי הדובר ומנכ”ל המשרד על כך שאינם יודעים שלשכת הפרסום הממשלתית כפופה כיום למשרד התקשורת. הזדמנות נוספת לקידום “האג’נדה” לגבי הפטורים ממכרזים בכלל ולגבי משרד התקשורת והעומדים בראשו בפרט.

הערות של עורך Read IT Now:

ראשית, לידיעה ב”טלקום ניוז” צורף קישור לבקשה המקורית להתקשרות בפטור ממכרז. הדברים של שלמה עדיאל ראש תחום בלפ”מ בבקשה לפטור ממכרז אכן מדברים בעד עצמם אולם לדעתי בצורה אחרת ממה שעורך “טלקום ניוז” מבין אותם: “הכתבות יתנו תמונה רחבה של הביקור ויכסו נושאים שונים לקראת הביקור, במהלכו ואחריו והחשיבות בהן היא הקירבה לאפיפיור והיכולת לדבר איתו ולתעד אותו מקרוב כמו גם לקבל ממנו מסרים היכולים לעזור למדינה לקידום התיירות לישראל. להנריקה צימרמן יש יכולת להשיג עבורנו ועבור משרד התיירות חומרים ייחודיים מביקור האפיפיור ומההכנות לקראתו. כמו כן יש ברשותו חומרים ייחודיים של האפיפיור והרב סקורקה. … [נערכה] פגישה עם העיתונאי הנריקה צימרמן ועמידה על הקשר הייחודי בינו לבין האפיפיור והרב סקורקה [חברו של האפיפיור]. לעיתונאי הנריקה צימרמן יש קשר אישי וישיר עם האפיפיור ועם חברו הקרוב. העיתונאי הנריקה צימרמן אף הוזמן להתלוות לאפיפיור במטוס שיביא אותו לארץ ויחזיר אותו לרומא. למיטב ידיעתנו אין עיתונאי כתב/יותר תוכן אחר שיכול לקבל גישה קרובה כזו אל האפיפיור”.

שנית, לפחות אצלי נוצר הרושם שעורך “טלקום ניוז” אינו בדיוק יודע מיהו הנריקה צימרמן. לכן אני ממליץ לו להיכנס ל”מאקו” שם ישמע את דני קושמרו באולפן שישי בערוץ 2 ב- 21 ביוני 2013 אומר בין היתר בפתיח לכתבה: “הנריקה צימרמן זכה לכבוד נדיר להיות עם צוות טלוויזיה אחד הבודדים בעולם שנכנס למסדרונות העתיקים הסגורים לקהל לתעד את קודש הקודשים הקתולי”.

שלישית, עורך “טלקום ניוז” קצת נחפז בעניין זה; אין זאת הפעם הראשונה אלא מקרה אחד נוסף מתוך מספר לא קטן של מקרים בהם הוא כותב כי כבר ניתן פטור ממכרז כאילו מדובר בעובדה מוגמרת שעה שבעת שהוא מפרסם את המקרה – מדובר רק בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז ובפרסום כוונת התקשרות כזו וטרם הייתה החלטה בנושא. העיקר שבשם האג’נדה רצים לספר לחבר’ה.

אשר על כן פניתי אל לפ”מ להבהרת הנושא ולהלן הנוסח המלא של התשובה שקיבלתי משרון כהן רכזת וועדת המכרזים בלפ”מ ב- 24 במארס 2014: “במענה לפנייתך הריני לעדכן אותך כדלקמן: הטיפול בנושא ההתקשרות עם הנריקה צימרמן טרם הסתיים. על פי תקנות חובת המכרזים מצוי הנושא בתחום סמכותן של שתי ועדות – ועדת המכרזים של לפ”מ וועדת הפטור המשרדית של משרד התקשורת. בשלב זה מצוי הנושא על שולחנה של ועדת הפטור המשרדית של משרד התקשורת והיא אמורה לתת את החלטתה בימים הקרובים. כאשר תיתן ועדת הפטור את החלטתה, תפורסם ההחלטה באתר מנהל הרכש (מערכת מנוף) לרבות הפרוטוקולים הרלבנטיים כפי שקובעות התקנות, והעיון בה יהיה פתוח בפני כל המעוניין בכך. לנוחיותך- נודיע לך כאשר תפורסם ההחלטה הסופית בנושא“. היום (11.5) קיבלתי מייל נוסף מלפ”מ המודיע כי ההחלטה פורסמה במערכת מנוף. ואכן היום פורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי כי אושרה התקשרות בפטור ממכרז של לשכת הפרסום הממשלתית עם העיתונאי הנריקה צימרמן לתיעוד ביקור האפיפיור בישראל (עבור משרד התיירות). פרוטוקול וועדת המכרזים לנימוק ההחלטה מתפרסם שם. הפטור הינו מ- 1 במאי 2014 ועד 10 ביוני 2014.

ראוי לדייק בפרסום עובדות ולא לקחת פרט עובדתי אחד, לבנות סביבו דברים שאינם נכונים, וכל זאת במטרה לנגח מישהו (במקרה הזה – משרד התקשורת) או מדיניות כלשהי, “בשם האג’נדה”.

אגב, גם ב- TheMarker כתבו בשעתו על בקשת הפטור הזאת אולם שם – במקום התלהמות נגד משרד התקשורת והסתפקות במייל אל דובר משרד התקשרות [כפי שעשה עורך “טלקום ניוז”] – טרחו לפנות ולקבל תגובות מצד לשכת הפרסום הממשלתית עצמה ומצידו של הנריקה צימרמן לנושא.