“בשם האג’נדה”: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 6#)

18:57 29.12.2014

קטגוריות: כללי

תגים: , , ,

בימים האחרונים – תחת הכותרת “בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם” – אני מציג בסדרת אייטמים באתר זה את הדבר הבא: באופן “מקרי לחלוטין” ובהסתברות סטטיסטית מדהימה, ידיעות המופיעות אצלי ב- Read IT Now מוצאות עצמן כמהוות “מקור השראה” (אם לומר זאת בעדינות ובתקינות פוליטית) לידיעות המתפרסמות לאחר מכן [מספר שעות לאחר מכן עד מספר ימים לאחר מכן] באתר של אבי וייס “טלקום ניוז”. מדובר בעיקר על פטורים ממכרז, במידה מסויימת על מכרזים ובמספר מקרים בודדים – לגבי ידיעות חדשותיות. גם אמש (28.12.2014) הועתק פטור ממכרז שהתפרסם במקור כאן באתר [רכבת ישראל: ניהול דף הפייסבוק של הרכבת; חברת בלינק אינטראקטיב].

אני שמח ש”ריד איט נאו” משמש ‘מקור השראה’ ל”טלקום ניוז”: מדובר בתקופה ארוכה בה מרבית הפטורים מהמכרזים אשר מתפרסמים אצלי באתר ‘איכשהו מגיעים בדרך מסתורית’ לפרסום ב”טלקום ניוז”, שעורכו קורא את בקביעות את הידיעות באתר שלי בדיוק כמו שאני קורא את הידיעות באתר שלו.

הדבר, אני מבקש להדגיש, נעשה בצורה שיטתית ומתמשכת לאורך זמן. אין לי בעייה כשעושים follow-up על דברים שנכתבים אצלי – הדבר מקובל ולגיטימי. מה שמרגיז אותי הוא א. שתופעת ה”קבלת ההשראה” והשימוש במידע שהתפרסם אצלי קודם לכן נעשית על-ידו בצורה שיטתית ולאורך זמן ו- ב. לאחר שמשתמשים במידע המופיע אצלי ו”מקשטים” אותו בהגיגים שונים [ולעיתים כאלה שאינם עומדים במבחן המציאות] – מצמידים אליו את התארים “בלעדי” ו”ראשונים לדווח”, כלומר – לוקחים את כל הקרדיט על הפרסום.

באתר שלו, במדור “מי אנחנו” הוא כותב: “זה המקום להתעדכן ולהיות מצויד בידע, שלא תמצאו בשום מקום אחר” [ההדגשה – במקור. א.ל.]. וכדאי לזכור זאת כשקוראים את המשפט הבא שמופיע אצלו בין יעדי ומטרות האתר: “להביא מידע אמין ועדכני … כמובן תוך כיבוד כל כללי האתיקה העיתונאיים”.

להלן מקרה נוסף המתווסף לאלה שכבר פירסמתי כאן באתר:

האצבע הקלה מידי על המקלדת: “כנסת ישראל- מתגלה כמובילה בצפצוף הבוטה והחריף על ‘חוק המכרזים’ והעסקת ‘חברים’ במחירים מופקעים על חשבון כספי משלמי המיסים:

ב- 8 במארס 2014 פורסמה באתר Telecom News ידיעה שכותרתה הראשית הייתה “הכנסת – המפרה המרכזית של חוק המכרזים בדאגה לחברים במחירים מופקעים“, וכותרת המשנה שלה הייתה: “בלעדי: כנסת ישראל (ביחד עם מערכת בתי המשפט) מתגלה כמובילה בצפצוף הבוטה והחריף על “חוק המכרזים” והעסקת “חברים” במחירים מופקעים על חשבון כספי משלמי המיסים, תוך התנתקות מכל נורמה ציבורית ושקיפות“.

בגוף הידיעה נכתב בין היתר כי “כעת מתברר, שמזה זמן, כנסת ישראל הפכה למקום ציבורי נוסף, שבו ההפקרות בתחום המכרזים חוגגת. למתעניינים בתופעה, דוגמאות (בלבד) מכלל ההיקף הגדול של הפטורים, לעניין זה, נמצאות במגירה ‘פטורים ממכרזים’ באתר. במיוחד מרגיז עניין זה של פטורים, כי אך בשבוע החולף, ביום 3.3.14, קיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה (בראשותו של ח”כ אמנון כהן) דיון סוער ומתוח מאוד בנושא: “העסקת יועצים ללא מכרז בעיריית ראשון לציון”. הדיון הזה הוקלט ע”י הכנסת … מאחורי הקלעים, כנסת ישראל עשתה, ממש לאחרונה, בדיוק מה שעיריית ראשון לציון עשתה: שכירת יועצים בהיקף כספי ניכר, שהם “חברים” של בעלי התפקידים הבכירים, ללא מכרז, בנימוקים מצוצים מהאצבע ובמחירים מופקעים, על חשבון הקופה הציבורית, דהיינו: על חשבון משלמי המיסים (כלל אזרחי ישראל שמשלמים מיסים). לכן, פניתי בשבוע החולף לכנסת ישראל בשאלה הבאה: “הנדון: הליכים תחרותיים לפי תקנה 5(א) לרכישת שירותי ניתוח מערכות עבור חטיבת המידע, ושירותי ייעוץ בתחום המחשוב עבור אתר האינטרנט של הכנסת, אישור ועדת הפטור לפי הוראת תכ”מ. … דהיינו, אם נתרגם זאת לעברית קלה: הכנסת ניתקה את עצמה ממכרז החשכ”ל, כנראה כדי לספק עבודה לחברים האישיים של בעלי התפקידים בכנסת (“אם יש חברים שניתן לתת בהם אמון, לא צריך פרוטקציה…”) ובמחירים מופקעים, על חשבון כספי משלמי המיסים, תוך צפצוף על כל חוק ונורמה. הייתכן?” את תגובת הכנסת לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. אם תתקבל תגובה – נעדכן בהתאם. מי שסבור, שמה שפורסם כאן הוא דבר דמיוני, מצוי כאן המסמך המקורי של הפטור המדובר והטרי של כנסת ישראל, שמסביר בלשון משפטית מפולפלת, מדוע צריך לשכור יועצים “ברמת אמון אישית מיוחדת” ובמחירים גבוהים, ולא לפעול לפי החוק ולפי מכרז החשכ”ל ליועצים בתחום המחשוב“.

ידיעה זו הייתה ידיעה מורחבת לידיעה קצרה באותו נושא שפירסם “טלקום ניוז” (במדור “פטורים ממכרזים” שלו) ב- 5 במארס 2014.

ב- 20 באפריל 2014 פירסם “טלקום ניוז” ידיעה בנושא פטור ממכרז בנושא אחר ובין היתר נאמר שם: “בכנסת ישראל, האמונה על חקיקת חוקי מדינת ישראל, מצטיינים בנושא חשוב אחד: עקיפת החוקים שהכנסת עצמה חוקקה. “פטורים ממכרזים” מתבצעים שם מידי שבוע ולעיתים מידי יום.בשנה האחרונה, כנסת ישראל נכנסה ל”מוד הפעלה” של צפצוף ארוך על חוק המכרזים. אפשר לראות זאת (באופן חלקי) בכמה פטורים שהכנסנו למדור הפטורים ממכרזים באתר (יש בכנסת כל שבוע פטורים בכמות לא מבוטלת, לפעמים עשרות פטורים בחודש. הכנסנו לאתר רק כמה פטורים ורק בתחומי עולם ההייטק). אחד מהפטורים היותר טריים צד את עיננו והחלטנו לבחון אותו יותר לעומק, לאחר שבעבר כבר בחנו לעומק כמה פטורים מאוד משונים, שמהווים צפצוף ארוך של הכנסת על כל חוק, נורמה והגיון. … משלל הפטורים ממכרזים, “שעפים” באוויר כמעט כל יום ובכל נושא בכנסת ישראל, צד את עיננו פטור מאוד מוזר“.

עכשיו – לאחר שקראתם את דבריו – מן הראוי לקרוא את העובדות הנכונות בהקשר זה:

ראשית, הידיעה לגבי שני הליכי המחשוב אינה בלעדית ל”טלקום ניוז”; הנושא כבר פורסם לפניו ב”ריד איט נאו”. ידיעה מפורטת על ההליכים הללו פורסמה כאן באתר ב- 4 במארס 2014 – כלומר ארבעה ימים לפני הפרסום “הבלעדי” של “טלקום ניוז” ויממה לפני הפרסום הקצר שם.

ושנית, עורך “טלקום ניוז” טעה והיטעה, לדעתי: לא היה כאן פטור ממכרז אלא החלטה על הליך תחרותי, הדומה במאפייניו לתהליך מכרז. זו הייתה החלטה של וועדת הפטור שהסבירה (במכתב מ- 24.2.2014) בצורה מפורטת את נימוקיה וועדת המכרזים אישרה (ב- 2.3.2014) את ההמלצה ללכת על הליך תחרותי. לפיכך לא ברור לי מהיכן המסקנה הנחרצת כאילו מדובר בפטור ממכרז ו”העסקת חברים” – במקרה זה.

יצויין כי כעבור מספר ימים מהחלטת וועדת המכרזים פירסמה הכנסת את מסמכי התיחור ומאוחר יותר גם פירסמה תשובות לשואלים. בחלון המבזקים של אתר זה דיווחתי על כך  ב- 9.3.2014 בידיעה קצרה: “אתר האינטרנט של הכנסת מפרסם היום מסמכי הליך תחרותי 6/2014 – למתן שירותי ניתוח מערכות עבור הכנסת‎ והליך תחרותי 7/2014 – למתן שירותי ייעוץ בתחום המחשוב עבור אתר האינטרנט של הכנסת‎ [עליהם דווח לראשונה כאן באתר זה ב- 2.3.2014].”.

ה- 23 באפריל 2014 היה המועד האחרון להגשת מועמדויות בשני הליכים תחרותיים שהכנסת מקיימת: הליך תחרותי 6/2014 – למתן שירותי ניתוח מערכות עבור הכנסת‎ והליך תחרותי 7/2014 – למתן שירותי ייעוץ בתחום המחשוב עבור אתר האינטרנט של הכנסת.‎ המועד המקורי היה 1.4.2014.

מעניין מה תגובתם של ממלאי התפקידים בכנסת הקשורים לעניין זה לדברים שנאמרו עליהם ב”טלקום ניוז”: יו”ר וועדת המכרזים של הכנסת – דן עמר; מנכ”ל הכנסת ויו”ר וועדת הפטור – רונן פלוט; היועץ המשפטי לכנסת וחבר וועדת הפטור – איל יינון; חשב הכנסת וחבר וועדת הפטור – חיים אבידור; מנהל חטיבת המידע של הכנסת – שמוליק חזקיה; מנהלת אתר האינטרנט של הכנסת – רחל מלול.

הערה:

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 1#)” פורסם ב- 11 במאי 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 2#)” פורסם ב- 14 בדצמבר 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 3#)” פורסם ב- 14 בדצמבר 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 4#)” פורסם ב- 21 בדצמבר 2014 כאן באתר.

“בשם האג’נדה: אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם (חלק 5#)” פורסם ב- 24 בדצמבר 2014 כאן באתר.