שר התקשורת: “מדינת ישראל נמצאת עכשיו בתחילתו של פיגור בכיסוי של תשתיות דור 5. כאן אנחנו עדיין נמצאים מאחור, הולכים ויורדים בדירוג העולמי שלנו מבחינת איכות הסלולר ואיכות תעבורת המידע”

ב- 27.1.2023 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: “בתקופת כהונתו של שר התקשורת הקודם יועז הנדל הוגשו כמה וכמה שאילתות לשר לגבי בעיות קליטה סלולרית הן בקרב ערביי ישראל והן בקרב יישובים חרדיים [למשל כאן, כאן, כאן , כאן ו- כאן].

עתה, עם תחילת פעילותו של שר התקשורת החדש שלמה קרעי הוגשה שאילתה חדשה דומה.

ח”כ ואליד אל הואשלה שאל את שר התקשורת: “ברוב השכונות בלקיה סובלים התושבים מקליטה סלולרית חלשה, דבר אשר מגביל אותם בהתנהלות היומית. בנוסף, העומס על האנטנות מייצר יותר קרינה, מה שמסכן את חיי התושבים.

“רצוני לשאול: כמה אנטנות סלולריות יש בלקיה? מהו פילוח המנויים בין חברות הסלולר? האם קיימת תוכנית להרחבת מספר האנטנות בישוב?”.

= = = = = = = = = =

ב- 1 במארס 2023 השיב שר התקשורת בכנסת על השאילתה: ” אני אשיב לך ראשית מתוך הכתב את התשובה המקצועית מהדרג המקצועי במשרד, ואז אני אוסיף כמה דברים.

“אני מתכבד להציג בפניכם מענה לשאילתה רגילה בנושא קליטה סלולרית ביישוב לקיה, אשר הועלתה ביום 26 בינואר 2023 על ידי חבר הכנסת ואליד אלהואשלה. משרדי פועל באופן שוטף לקידום מהלכים, שיביאו לשיפור הכיסוי הסלולרי ברחבי מדינת ישראל, ובתוך כך המשרד פועל לשיפור הכיסוי ביישוב לקיה. הכיסוי הסלולרי ביישוב מתבסס על שתי אנטנות שמוצבות בצמוד ומצפון ליישוב על כביש 31. בתחום היישוב עצמו לא מוצבות אנטנות סלולריות, בעיקר בשל היעדר הירתמות ושיתוף פעולה מצד הרשות המקומית.

“בשלוש השנים האחרונות התקיימו מספר פגישות וסיורים ביישוב לקיה עם גורמים מקצועיים מטעם משרד התקשורת, ועם גורמי מקצוע מטעם חברות הסלולר. מפגשים אלו נועדו בין היתר לאיתור מיקומים להקמת אנטנות סלולריות ברחבי היישוב – זה לא יצא לפועל. מוטב לציין כי הניסיון מלמד כי שיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות מביא להאצה באיתור מיקומים אלו ובהקמת אנטנות ביישובים.

“אשר לפילוח המנויים, למשרד התקשורת אין נתוני פילוח ספציפיים ביחס ליישוב אלא רק ביחס לפילוח המנויים ברמה הארצית בין חברות הסלולר.

“חבר הכנסת אלהואשלה, זו תשובה נקודתית לגבי היישוב – שנעשים ניסיונות, ואנחנו תמיד דוחפים לזה, כי למיטב הבנתנו ולפי העמדה המקצועית שלנו, ככל שיש קליטה טובה יותר, כך יש פחות סכנה מחשיפה לקרינה, כי ככל שהקליטה פחות טובה, הטלפון מתאמץ יותר כל הזמן לנסות להשיג קליטה, ובעצם הטלפון הופך להיות מחולל קרינה. לכן אנחנו כן פועלים כדי לדאוג לקליטה בכל רחבי הארץ וגם ביישוב עצמו”.

שאלה נוספת שהוצגה בדיון ע”י השואל: “בכל היישובים יש אותה בעיה, וחשוב שהמשרד ישים דגש על הנושא הזה. אני לא רוצה שנגיע למצב שאם הרשות לא מתערבת בנושא הזה, גם חברות הסלולר לא מתערבות בנושא”.

שר התקשורת השיב: “מכיוון שאתה עכשיו נכנסת לעניין, אתה חבר כנסת חדש, אני מציע שתבוא ובאמת נוכל לקיים פגישה עם גורמי מקצוע, עם גורמים ביישוב, ותפעיל את כובד משקלך כדי שנוכל לעשות את מה שנדרש. לא בכל דבר נדרשים היתרים מקיפים. יש רפורמה באנטנה של עד גובה של שישה מטרים שמציבים אפילו על גג בית ודברים כאלה, ההיתר הוא הרבה יותר קל, ואפשר לנסות ולשבת. תפעיל אתה את מי שאתה יכול שם כדי שנפתור את הבעיה.

“אני רוצה לומר לך ולכולם שבאופן כללי מדינת ישראל נמצאת עכשיו בתחילתו של פיגור בכיסוי של תשתיות דור 5. תשתיות דור 5 זה בעצם מה – בהרבה מדינות מערביות בעולם כבר יש פריסה משמעותית של תשתיות דור 5, שמאפשרת יישומים חדשניים, תחבורה חכמה, חינוך – הכול הופך להיות הרבה יותר קל. כאן במדינת ישראל אנחנו עדיין נמצאים מאחור. אנחנו הולכים ויורדים בדירוג העולמי שלנו מבחינת איכות הסלולר ואיכות תעבורת המידע.

“היה לנו ממש דיאלוג מעמיק עם אגף תקציבים לקראת תקציב 2024-2023, שבו הצגנו נתונים והראינו עד כמה שבעצם אם לא נושיט יד עכשיו ואם לא נעשה את מה שנדרש, נעמוד בפני שוקת שבורה בעוד שנתיים-שלוש, כי קצב הגידול בביקוש למידע הוא גידול אקספוננציאלי, של 40%, 50% בשנה. וכבר עכשיו אנחנו מגיעים למצבים שבהם בשעות מסוימות ביום, במקומות מסוימים ברחבי הארץ, אי-אפשר לעבוד, בגלל שאין יכולת תעבורתית לתעבורת המידע. יש פקקי מידע ברשת. אגף תקציבים, לצערי, לא השתכנע עד תום, אבל כן הצלחנו להגיע לסידור כזה שהם הקציבו, נתנו תקציב ייעודי של 50 מיליון שקלים לטובת פיתוח יישומים וחדשנות טכנולוגית שתגרה את השוק, שגם חברות הסלולר, גם המשקיעים וגם הממשלה יבינו עד כמה יש נחיצות לדור 5.

“אגב, הייתי בברצלונה בכנס הסלולר העולמי בימים ראשון עד שלישי, ושם העולם כבר מתחיל לתכנן דור 6, ואנחנו עדיין נמצאים הרחק מאחור.

“בסיכום עם אגף תקציבים, חוץ מאותם 50 מיליון, יוקם בימים הקרובים צוות בין-משרדי ויגיש מסקנות לגבי איך אנחנו נעודד ואיך נביא את מדינת ישראל לכיסוי, קליטה ותעבורת מידע מהירה בדור 5. אני מקווה שהצוות יגבש את מסקנותיו מהר. אנחנו מתכוונים להציג את מה שקורה ברחבי העולם. על פניו נראה שממשלות בעולם כן מעודדות – באמצעות הפחתת אגרות תדרים, באמצעות שימוש בתשתיות קרקע ותשתיות ממשלתיות – להציב שם את אותם אנטנות, כי העלויות של חברות הסלולר, גם של שכירות מקום וגם של אגרות תדרים, במדינת ישראל הן מהגבוהות בעולם.

“הצגנו, אגב, לאגף תקציבים, שבואו ניתן הנחה באגרות התדרים, וההנחה הזאת תופנה לקופת תמרוץ, ובאמצעות אותה קופה תמרוץ נעודד מקומות לא כלכליים כמו לקיה, כמו בדרום, כמו בצפון, ביהודה ושומרון, מקומות שבהם יש סכנה לחיי אדם אפילו, שבכבישים אין קליטה סלולרית אם קורה משהו – אם קורית תאונה, יש פיגוע, יש משהו. לא הצלחנו, כמו שאמרתי, לשכנע שכבר צריך לצאת לדרך מייד, אבל אני מקווה שארבעה חודשים, או כמה שזה לא ייקח לצוות לגבש את מסקנותיו, זו תהיה פריצה בתובנה ובתודעה של האוצר שתשתיות זה לא רק מים וביוב, אלא אנחנו כבר בעידן חדש שבו גם תשתיות תקשורת זקוקות להתייחסות ראוייה”.