שר התקשורת משיב בכנסת על שאילתה בנושא בעיות קליטת סלולר בעיר בית שמש

בדיון שנערך במליאת הכנסת ביום רביעי האחרון (25.5.2022) השיב שר התקשורת על שאילתה בנושא בעיות בקליטת סלולר בעיר בית שמש.

ח”כ אורי מקלב הציג את השאילתה: “הכותרת של השאילתה שלי זה אנטנות וקליטה סלולרית ברמת בית שמש. ברמת בית שמש ג’, המאוכלסת שלוש שנים, וברמה ד’, שמתאכלסת בחודשים האחרונים, אין אנטנות ואין קליטה סלולרית. בחלק מהמקומות ברמה ד’ התושבים ממתינים חודשים לחיבור בזק, שקריטי להפעלת מעליות ועוד דברים, ולא רק לשיחות טלפון. לתושבים נגרם סבל רב ויש חשש עד כדי פיקוח נפש. ברצוני לשאול: מדוע לא הותקנו אנטנות? מדוע בזק לא חיברה בניינים לתשתית? מה המשרד יעשה לפתור את הבעיה?

שר התקשורת יועז הנדל משיב: “לצערי הנושא הזה של הצבת אנטנות עדיין לא נפתר בצורה מלאה, בעיקר, אני אגיד לך, בשלושה מגזרים: המגזר הערבי, המגזר החרדי והמגזר החוכמולוגי. אמרתי לך את זה כמה פעמים.

“יש מקומות שבחרו לפתור את זה והחליטו להתגבר על הפחד של התושבים מאנטנות. המציאות היא, כאמור, שככל שיש יותר אנטנות יש פחות קרינה ולא להפך. יש מקומות שעדיין חוששים. אבל בלי הרשות המקומית אי-אפשר לעשות את זה. חד וחלק. אני אתן לך לדוגמה את העיר ביתר עילית, שבה החליטו להתגבר על החשש, שהיה במשך שנים. הוצבו שם עד עכשיו שלוש אנטנות חדשות של PHI Networks, יוצבו עוד ארבע בזמן הקרוב, וזה יסגור לגמרי את בעיית הקליטה בביתר. אני מקווה שבקרוב מאוד.

“במסגרת חוק ההסדרים שעבר בנובמבר 2021, העברנו רפורמה להסרת חסמי פריסה בהצבת אתרים סלולריים קטנים עד גובה של שישה מטרים, בגובה של שישה מטרים בפטור מהיתר בנייה, והיא נכנסה לתוקף החל ב- 1 בינואר 2022.

“אנחנו פעלנו רבות עם חברות הסלולר ועם הרשויות המקומיות להסרת חסמים, לאיתור ומציאת מיקומים פוטנציאליים. התהליך הזה הוא תהליך ארוך, שדורש אישורים של הרשות המקומית והוא יכול להימשך בממוצע לפעמים מעל שנה וחצי. לכן, נדרש שיתוף פעולה מלא של הרשות מול חברות הרט”ן וגורמים נוספים.

“עד כה, למרות סיורים שבוצעו וחלופת מכתבים, לא אושרו המקומות בעיר בית שמש – אותם מקומות שדיברנו עליהם. בנוסף, מהבדיקה שערכנו בעקבות השאילתה שלך, הוקם תורן זמני בשכונת רמת בית שמש ג’. באמצע אתר בנייה ממוקם תורן זמני כאמור, שמשרת חלק מהשכונה. אבל עדיין אין חיבור לחשמל מסודר, ובאתר הזה הוא פועל באמצעות סולר, והסולר שם נגנב מהאתר בתדירות גבוהה. זו לא תשובה שמספקת אותי. אנחנו עם המשטרה, כדי שבכל פעם יחזירו את האתר לפעילות וישמרו עליו. חברת PHI, שהפעילה את האתר, הגישה כבר כמה תלונות למשטרה, ועדיין נגנב בכל פעם סולר, ובכל פעם התושבים מוצאים את עצמם מנותקים. כאמור, זה אתר זמני. צריך למצוא אתר עם הרשות.

“בנוגע לשאלה בדבר חיבור תושבי רמת בית שמש ד’ לתשתיות חברת בזק, אנחנו, בבדיקה שערכנו, גילינו שהתשתית על ידי בזק הושלמה, והעיכוב המתרחש בחיבור הלקוחות נובע מהמתנה לחיבור ארונות החשמל. זאת אומרת, אתה צריך חשמל וגם את התשתיות. נכון להיום בזק עדיין לא קיבלה מועד לחיבור של ארונות החשמל. זה נכון להיום, אולי זה ישתנה. על מנת לזרז את התהליך בעקבות השאילתה שלך, העברנו פנייה מצד המשרד לחברת החשמל.

שאלה נוספת של ח”כ מקלב: תודה רבה, אדוני השר. בשיחות אחרות שקיימנו – אתה יודע, אני כבר דייר 42 שנה בשכונת רמות בירושלים, שכונה קרובה, ועדיין בעיות הקליטה מאוד מאוד חמורות ויש אזורים שאין בהם בכלל קליטה. אתה לא מסתמך על ערוץ 12, אבל ערוץ 12 פרסם תחקיר באילו ערים יש הבעיות הכי קשות בקליטה, והוא באמת מונה: ביתר, בית שמש, בני ברק, ירושלים, מודיעין עילית ועוד – שבעצם מאפיין אותן היותן ערים חרדיות.

“ואני לא יודע למה. או שחברות הסולר אולי מזלזלות. אולי צריך לבדוק את זה נקודתית, למה בדיוק בערים האלה, אם יש ערים – אני לא חושב ששם העיריות לא משתפות פעולה. דווקא בערים האלה הרבה יותר פתוחים לשיתוף פעולה לגבי אנטנות.

“אבל אני רוצה להציע הצעת ייעול. הסתכלתי באתר, או יותר נכון עוזריי, והם ראו שיש לך במשרד את מפת האנטנות ואיפה הפריסה שלהן. דהיינו, כל אזרח במדינת ישראל יכול להיכנס ויודע אם באזור שלו יש אנטנה קרובה או לא. אני רואה כאן באמת, שבאזורים שמתלוננים רואים שברדיוס אין שום אנטנה. ראיתי גם – הראו לי סרטון, שאתה מסתובב בארץ עם איזה תיק גב ואתה בודק את רמת הקליטה. אולי את גם רמת הקליטה תכניס לתוך המפה הזאת. דהיינו, במקום – בתוצאות שיש לכם, על רמת הקליטה – זה גם נמוכה, גבוהה ובינונית. אני לא מציע עד פרטים כאלה קטנים. זה יגרום לכך שידעו לאילו חברות יש קליטה.

“למשל, היום התברר לי שבאזור כאן רוממה אין קליטה. אבל יש חברות, שיכול להיות שיש להן קליטה. ברגע שהתושבים ידעו לאיזו חברה יש באזור הזה קליטה יותר טובה ולמי אין, הם לבד יכלו לחברות האלה. החברות עצמן יתחרו כדי שהלקוחות לא יעזבו אותן.

תשובת שר התקשורת: “הבנתי. תודה רבה, חבר הכנסת מקלב. קודם כול, הרעיון שלך מצוין, ואני מקבל אותו. אני חשוב ששקיפות כזאת תעזור לכולם. היא תעזור גם לאזרחים לבחור את חברת הסלולר שנותנת להם שירות מלא במקום מגוריהם, והיא תעזור גם לי, לעודד תחרות. אין לי שום בעיה לפרסם שחברה X או Y לא נותנת שירות במקום מסוים, וחברה אחרת כן נותנת, ושהאזרחים יבחרו.

“אבל זה לא פותר לי – יש מקומות, שאתה זיהית נכון במפה, שבהם הרשות צריכה עוד שכנוע. אני חושב שזה קורה. התהליך קורה. אני נותן את הדוגמה של ביתר עילית, כי זו דוגמה טובה לרשות שבעבר לא הסכימה לשים אנטנות בגלל החשש של התושבים, והיום עובדת קשה. ראש העיר דחף והעיר דחפה, ואכן מקימים שם אנטנות. אני יודע שעדיין סובלים מחוסר קליטה, אבל זה יסתיים בקרוב. פשוט התהליך הזה הוא תהליך ארוך.

“אני מקבל לחלוטין את הגישה הזאת. אנחנו, עם מסד הנתונים והשקיפות הזאת, צועדים קדימה. זה גם לוקח קצת זמן, אני מודה ומתוודה. אבל כך זה יהיה בסוף. עובדים על זה בימים אלה. חברות יידעו ואזרחים ידעו איפה יש קליטה, מאיזו חברה, ויידעו לבחור. גם לא אכפת לי להגיד את זה בקול, כפי שאני מתכוון להגיד בקול לתושבים של ערים מסוימות. אני עדיין לא עושה את זה, אבל אני אגיד שבתל אביב יש קליטה פי 400 מעיר מסוימת שדיברנו עליה קודם. זאת אומרת, הקרינה שם יותר נמוכה, ובאותה עיר בלי אנטנות יש פי 400 קרינה. אלה התוצאות וחייבים לדבר על זה.

“אז אני מקבל את רעיון, ואני מקווה שאנחנו נציג לך בקרוב את התוצאות הסופיות”.

* הערת עורך Read IT Now: ב- 24 בדצמבר 2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה על תשובת שר התקשורת לגבי בעיות קליטה סלולרית בבֵּיתָר עִילִּית. וגם אז דיבר השר על שלושה מגזרים: המגזר החרדי, המגזר הערבי והמגזר החוכמולוגי.