שר התקשורת בתשובה לשאילתה בכנסת: “אני מחוייב לאזרחי ישראל הערבים, ואני מחוייב להעניק שירות בכל מקום במדינת ישראל”; “אנחנו נשתף פעולה בכל מה שקשור לתשתיות במדינת ישראל. אני מחוייב לערביי ישראל כמו שאני מחוייב ליהודים בארץ כשר תקשורת”

שר התקשורת יועז הנדל אמר (9.9.2020) בתשובה לשאילתה בכנסת: “אני מחוייב לאזרחי ישראל הערבים, ואני מחוייב להעניק שירות בכל מקום במדינת ישראל” וכי “אנחנו נשתף פעולה בכל מה שקשור לתשתיות במדינת ישראל. אני מחוייב לערביי ישראל כמו שאני מחוייב ליהודים בארץ כשר תקשורת”.

השר הנדל השיב בישיבה למספר שאלות שונות, נפרדות, שהופנו אליו ע”י חברי הכנסת.

אחת מהשאילתות הללו הייתה של ח”כ אוסאמה סעדי: “העיר עראבה, שזאת העיר שלי, אדוני, בגליל התחתון, מנותקת מרשת סלולרית, דבר הגורם למרבית האוכלוסייה בעיר לניתוק מהמוקדים שמחוץ לעיר, מה שמוביל לעיתים קרובות אף לפגיעה בחייהם של אנשים הנזקקים לעזרה רפואית מיידית. רצוני לשאול: 1. האם הנושא מוכר למשרדך? 2. מה יעשה משרדך על מנת להביא לפתרון הבעיה הזו?”

עפ”י פרוטוקול הישיבה המתפרסם באתר הכנסת אמר בין היתר השר יועז הנדל [הערה: הדברים מובאים כאן בשינויי עריכה קלים תוך שמירה על רוח המקור]: “אני מחוייב לאזרחי ישראל הערבים, ואני מחוייב להעניק שירות בכל מקום במדינת ישראל. ואנחנו, כמו שאמרתי קודם, נמצאים במצב לא טוב בכל מקום, אבל קל וחומר בשני מגזרים: במגזר החרדי ובמגזר הערבי. המציאות שם לא טובה, לא תקינה. נקודה. ואי-אפשר לעטוף את זה בצורות אחרות.

“בעיר עראבה אין היום אפילו מתקן סלולרי אחד. אין אנטנה, מה שאומר שיש יותר קרינה. בטעות חושבים, יש קבוצות מסוימות במדינת ישראל שחושבות שאיפה שיש אנטנות, יש יותר קרינה. הפוך – איפה שאין אנטנות, יש יותר קרינה; ככל שתשים יותר אנטנות, יש פחות קרינה. דומה הדבר למעלית, כשאתה נכנס ואתה לא יכול לדבר. למה? כי אתה מתנתק מהאנטנות ובעצם אתה חוטף יותר קרינה מהמכשיר שבידך. ולפעמים זה פי מאות. אגב, העיר שפרוסה עם הכי הרבה אנטנות זאת תל אביב, וכשאתה מסתובב בתל אביב אתה חוטף פחות קרינה.

“המושב שאני גר בו, יש בו יותר קרינה. איפה שאין אנטנות יש יותר קרינה. זו המציאות, ואת המציאות הזו צריך להסביר לתושבים, לראשי הרשויות, ומשרד התקשורת צריך לוודא שפורסים תשתיות איפה שאפשר.

“עכשיו, לא תמיד אפשר. תיקח את הדוגמה שאתה הצגת: היו מתקנים בעיר – הם פורקו. למה? בגלל דרישת בעלי הנכסים, לא בגלל שום דבר אחר – לא מעורבות של המדינה; בעלי הנכסים ביקשו לפרק אותם. אחרי זה היה פירוק נוסף, בגלל איומים וחבלה בציוד, איומים באלימות. בעלי הנכסים החליטו שלא שווה להם להסתבך. אני מבין מאיפה נבעו האיומים – חשש מהקרינה, למרות שהמציאות היא בדיוק הפוכה. פשוט לא הסבירו לאותם מאיימים שמה שהם עושים זה שמקבלים תוצאה הפוכה לגמרי ממה שהם קיוו. היו נכסים או מתקנים שהועלו באש, לרבות תורן בבריכת המים – אתה מכיר את זה. היה ניסיון להקמת מתקן על כביש 804, ולמרות קבלת היתר ובניית בסיס התורן, זה לא צלח. למה? כי הייתה התנגדות אלימה של התושבים, ופה טרקטור, אגב, פגע בבסיס התורן כבר באמצע העבודות. ב- 018–2019 נעשו עוד כמה ניסיונות להקים אתרים בתוך העיר על ידי אחת החברות. למרבה הצער, כאשר הגיעו לשלב קבלת ההחלטות המעשיות, לא התקבלו החלטות על הקמת האתרים.

“אני אומר לך, בימים אלה ממש מתקיים שיח עם החברות להקמת מתקנים, ואני מאוד מקווה שהשיח הזה יניב פרי ויהיה כיסוי לעיר, אבל זה לא יעבוד בלי שאנחנו נסביר לתושבים. ופה המחוייבות היא גם שלך כשליח ציבור, גם שלי כשר תקשורת וגם של ראש הרשות. חייבים להסביר לתושבים שאיפה שיש אנטנות יש פחות קרינה, כי אחרת – בסוף, חברות זה עסק כלכלי. הן לא יקימו עוד אנטנה ועוד אנטנה ועוד אנטנה וכל פעם יחטפו נזקים. זה לא יעבוד. ולכן צריך לשנות את הגישה למתקני התקשורת, ואני מציע שראש הרשות – וראיתי את זה. אני אומר – אגב, זה חוצה מגזרים. אני רואה את זה במגזר החרדי לפעמים, את החשש הגדול מאנטנות, אני מוצא את זה במגזר הערבי, ואני מוצא עם הדור החמישי, שכידוע לכם עדיין רק בשלב החיתולים. אני מוצא את החשש הזה גם במגזרים אחרים.

“ולכן, לא תהיה ברירה אלא הסברה, וברגע שיש הסברה ותחושה שאפשר להקים את המתקנים, והמתקנים לא יינזקו ולא ישרפו אותם ולא יפגעו בהם, אז אני חושב שבשיתוף של ראש הרשות והחברות, העסק הזה יכול לקרום עור וגידים ולפתור את הבעיה די בקלות. אבל זה חייב להיות מבוסס על אמון שבין ראש הרשות, תושבים, חברות, משרד התקשורת”.

בהמשך לדברים הללו הציג ח”כ סעדי שאלת המשך לשר התקשורת: “אנחנו נפגשנו, ואני אמרתי בפגישה הראשונה שלנו שעם כל התהום האידיאולוגית הפעורה בינינו, בין הרשימה המשותפת לבינך, דרך ארץ, אנחנו בהחלט חושבים שכשר וכאחראי למשרד חשוב מאוד, משרד התקשורת – ויושב פה חברי סעיד אלחרומי, שמייצג את האזרחים הערבים בנגב, ששם בכלל אין מה לדבר על תשתיות, ויש לו שאילתה בנושא הזה, ותכף תענה על זה. אבל גם בעיר כמו עראבה, שהיא עיר של 25,000 איש, התשתיות גם שם – נכון ששרפו ופירקו חלק מהמתקנים, אבל יש חלופות.

“וסיכמנו, גם בפגישה שהייתה במשרדך עם מודר יונס, ראש ראשי הרשויות, שאנחנו נמשיך לשתף פעולה על מנת באמת לשרת את האזרחים הערבים ואת היישובים הערביים. נתנו פתרון ספציפי לעראבה – שיש אנטנה. כאשר האנטנות נמצאות בלב-ליבו של היישוב אז יש חשש של האזרחים – לא רק אצל ערבים ואצל חרדים, אצל כלל האזרחים – כאשר האנטנה היא מעל הבית שלך וצמוד אליך אז אנשים חוששים מזה. יש הר שנמצא ליד, ואפשר לשים את האנטנה שם ולפתור את הבעיה. כשניסית להתקשר אליי בשישי-שבת, כשהייתי אצל ההורים – בשישי-שבת אין אצלנו קליטה, ולכן לא יכולים לדבר בכלל”.

בתשובה לשאלת ההמשך אמר בין היתר שר התקשורת כי “[…] הצורך שלי להגן על זכויותיך, על זכויות הפרט שלך, ולדאוג לכך שתהיה תשתית אמיתית וטובה גם במגזר הערבי, ואני אומר לך שנכשלנו בזה לאורך שנים. אני אשמח להמשיך לעבוד על זה ולמצוא כל פיתרון. הסברתי לך איפה הבעיה מראשיתה. אני מקווה שהיא נפתרה – היא צריכה להיפתר בהסברה ובעבודה קשה של ראש הרשות, ואני מבטיח לך שאם יש אתר שאפשר שם להקים  […] אני אגיד לך, שנינו מסכימים ופה אנחנו באותו קו: לא יכול להיות ש- 25,000 תושבים במדינת ישראל – יהודים, ערבים, נוצרים, לא משנה מה הם – יחיו בלי שתהיה להם קליטה של טלפונים ניידים בביתם, ואני יודע שגם יש בעיות באינטרנט בקווים הנייחים. לא יכול להיות, ואנחנו חייבים לטפל בזה. זה לא מתקבל על הדעת”.