סיכום התקשרויות של משרדי הממשלה ויחידות הסמך עם חברות תקשורת בשנת 2019

מבדיקה באתר מינהל הרכש הממשלתי (במשרד האוצר) עולה כי בשנת 2019 היו יותר מ- 35 התקשרויות בפטור ממכרז/ספק יחיד של משרדי ממשלה ויחידות סמך עם חברות תקשורת (טלקום).

החלק הגדול של ההתקשרויות הללו הוא עם החברות פרטנר תקשורת, פלאפון תקשורת, סלקום ישראל ובזק החברה הישראלית לתקשורת (וחברות בנות שלה: בזק בינלאומי ובזק און ליין).

קשה להגיע לכימות היקפי ההתקשרויות הללו כיוון שלא לגבי כולן מתפרסמים סכומים ובמקצת המקרים הסכום הכולל המתפרסם מקיף שתי חברות הנכללות באותה התקשרות.

בין ההתקשרויות הבולטות: המשך ההתקשרות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) עם חברות תקשורת [קיראו על כך בהמשך]; עשר התקשרויות של משרדי ממשלה עם סלקום תקשורת קווית עד למעבר של המשרדים לקבלת שירותים מהזוכה במכרז האחרון – חברת בינת, ועוד.

להן סקירה של מרבית ההתקשרויות הללו לפי החברות. מדובר בהתקשרויות שנחתמו במהלך השנה האזרחית היוצאת ובוצעו במהלכה (גם אם מדובר בהתקשרויות הנמשכות מעבר לה). בסקירה זו לא נכללו התקשרוות שתחילתן היא מ- 1.1.2020 (גם אם נחתמו לקראת סוף 2019).

= = = = = = = = = = = = = = = = =

בזק החברה הישראלית לתקשורת

ההתקשרות הבולטת השנה הייתה של משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים: מדובר בהארכת התקשרות בפטור ממכרז עם חברת בזק לצורך מתן הנחות בשיחות טלפון לעיוורים ונכים. ההארכה הייתה לתקופה של שמונה חודשים בהיקף 10 מיליון ₪ (לעומת הבקשה במקור להתקשרות של 19 מיליון ₪). נושא זה טופל במסגרת מספר התקשרויות בפטור בעבר.

עדכון 31.12.2019: היום פורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי כי החשב הכללי רוני חזקיהו אישר – בהמלצת וועדת הפטור ממכרז המרכזית – “מתן פטור מחובת מכרז עם בזק לתקופה שמיום 30.12.2019 ועד ליום 31.8.2020 או עד סיום היערכות המשרד לתשלום ישיר לזכאים, לפי המוקדם מביניהם”. מדובר באישור להוצאה של 14.4 מיליון ₪. בנימוקי הוועדה נאמר בין היתר כי “היות ואספקת השירות כרוכה בתמיכה כספית ישירה, אשר אינה נמצאת בליבת העשייה של המשרד, נעשו לאורך השנים מספר ניסיונות להעביר את אספקת השירות לאחריות הביטוח הלאומי. מהלך זה לא צלח, ונמצא כי לא יהיה נכון להעביר את התשלום כחלק מהגדלת גמלת הנכות, היות ובתשלום הגמלה לא ניתן פירוט בגין מה ניתנת התוספת וההטבה תיבלע כחלק מהגמלה. המשרד חושש כי מצב זה עלול ליצור מצב של שהציבור לא יהיה מודע לכך שהגמלה כוללת את ההטבה.

“במקביל, נעשה ניסיון מצד המשרד לבחון את מתן ההטבה ישירות באמצעות משרד התקשורת, אולם לאחר בירור הנושא ניכר כי הדבר איננו מעשי.

“לאור האמור לעיל, הוחלט כי המשרד יישא באחריות על אספקת השירות. לאחרונה קיבל המשרד אישור מהביטוח הלאומי שזה יעביר את פרטי חשבון הבנק של הזכאים למרכבה, כך שהתשלום יתאפשר ישירות דרך המערכת. העברה זו אורכת זמן רב”. השתלשלות ההתקשרויות בנושא זה על פני השנים מפורטת כאן.

התקשרויות אחרות של משרדי ממשלה עם חברת בזק היו בתחומי קווים נייחים וקווים ישירים.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת בזק בינלאומי

שתי ההתקשרויות הבולטות השנה היו של רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים (לטובת מוקד מרכז מידע ארצי) ושל החשב הכללי במשרד האוצר (לטובת מוקד תמיכה).

התקשרויות אחרות עם בזק בינלאומי עסקו בשירותי תחזוקה למרכזיות ובאספקת שירותי טלפוניה.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת בזק און ליין

החברה רשמה שלוש התקשרויות השנה שהיקף כל אחת מהן היה יותר מ- 1 מיליון דולר. שתי התקשרויות נוגעות לאותו נושא ולמשרד הבריאות: הקמת מועד מניעת עישון (בסכום כולל של 2.85 מיליון ₪).

התקשרות נוספת, בסכום של קרוב ל-4 מיליון ₪, היא עם המשרד לשיוויון חברתי בהקשר של מוקד פניות אזרחים ותיקים.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת פלאפון תקשורת

ההתקשרות הבולטת השנה מבחינה כספית הייתה של משטרת ישראל עם פלאפון לשם שכירת שירותים להצבת אנטנות על תרנים של חברת פלאפון. מדובר בהתקשרות בהיקף 1.8 מיליון ₪ עד תחילת שנת 2024.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת פרטנר תקשורת

שתי ההתקשרויות הבולטות השנה היו התקשרויות המשך של משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי עם חברת פרטנר, שתיהן (בסכום כולל של 50,000 ש”ח) לגבי אספקת שירותי תקשורת בינלאומיים. בהקשר זה ראוי לציין כי מינהל הרכש הממשלתי פירסם בנובמבר השנה מכרז מרכזי חדש.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת סלקום ישראל

כאמור, השנה היו לפחות עשר התקשרויות של משרדי ממשלה עם סלקום תקשורת קווית עד למעבר של אותם המשרדים לקבלת שירותים מהזוכה במכרז האחרון [מכרז שירלי] – חברת בינת. פטור אחר היה של משרד הבינוי והשיכון לטובת העתקת תשתיות.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

התקשרות של משרד המשפטים עם פלאפון לטובת מח”ש

החודש פורסמה בקשת פרסום כוונת התקשרות בפטור חדשה של משרד המשפטים עם חברת פלאפון והיא נוגעת לשנת 2020. על הבקשה חתומה סמדר קופרברג אחראית מחקרי תקשורת במח”ש (המחלקה לחקירת שוטרים) והיא נוגעת ל”שירות להעברת פלטי תקשורת לפי צווי בית-משפט”. בבקשה נאמר כי מח”ש “מקבלת שירותי האזנות ופרטי שיחות ובעלים של בעלי סלולרי לצרכי חקירות מחברות תקשורת שונות, ביניהן חברת פלאפון. מדובר בפלטי תקשורת הנדרשים לתיקי חקירה/מודיעין המתנהלים במחלקה. פלטי התקשורת המועברים הם בהתאם לחברה שבה הנחקר מנוי”.

בתחילת 2015 פירסמתי ידיעה על פטור אחר לטובת מח”ש בהקשר של סלולר וחקירות.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

התקשרות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עם חברות תקשורת

התקשרות בפטור ממכרז לתקופה של 1.11.2019 ועד 31.10.2022 עם החברות בזק החברה הישראלית לתקשורת, גולן טלקום, הוט טלקום שותפות מוגבלת, הוט מובייל (לשעבר, מירס תקשורת), מרתון 018 אקספון, סלקום ישראל, פלאפון תקשורת, פרטנר פיתרונות תקשורת נייחים שותפות מוגבלת, פרטנר תקשורת, רמי לוי שיווק השיקמה תקשורת.

כל ההתקשרויות הללו הן “לרכישת נתונים של מספרי טלפון של מנויי הספק המשוייכים למספרי הזיהוי אותם תעביר הלמ”ס לספק”.

במסמכי הלמ”ס לגבי ההתקשרויות הללו נאמר בין היתר כי “ללמ”ס התקשרות מתמשכת עם חברות תקשורת שונות. לשם איתור נדגמים שלא נמצאו בכתובות מירשם האוכלוסין, במסגרת מיפקד האוכלוסין, סקר כוח אדם, סקר משפחות, סקר מעקב ארוך טווח, סקר חברתי וסקר ביטחון אישי וסקרים אחרים שעורכת הלמ”ס, נעזרת הלמ”ס בקבצים של מספרי טלפון מחברות הטלפון השונות ע”י שיוך מספרי זיהוי שמעבירה הלמ”ס עם מספרי הטלפון שלהם המצויים ברשות החברות. הזיהוי הוא חד ערכי […] הקובץ נכלל ברשימת הקבצים שקיבלו את אישור הוועדה לאבטחת מידע ולמסירת המידע בין גופים ציבוריים”.

“[…] הנזק ליכולת הלמ”ס לאסוף נתונים במקרה של ביטולי/השהייה במסירת הנתונים, צפוי להיות משמעותי וארוך טווח, ופרט לירידה הצפוייה באיכות התוצרים עלול להיגרם גם הזק כספי ניכר עקב הצורך בהתארגנות מחדש ביחידות הנושאיות, עבודה נוספת של הסוקרים וניהול הליכים משפטיים”.

* נושא זה של התקשרויות הלמ”ס עם חברות טלקום נדון בעבר מספר פעמים כאן באתר: כבר בנובמבר 2012 פירסמתי ידיעה על כך שהלמ”ס רוכשת נתונים מחברת רמי לוי תקשורת. לאחר מכן התפרסמו הודעות של הלמ”ס על התקשרויות עם חברות טלקום נוספות. בנובמבר 2015, שלוש שנים לאחר מכן, פורסמה ידיעה בנושא התקשרויות הלמ”ס בעיתון “כלכליסט” שהוכתרה כ’בלעדית’ ובעקבותיה אף התנהל בנושא דיון בוועדה לביקורת ענייני המדינה.

הידיעות האחרונות שפירסמתי בנושא הן מפברואר 2017 ומנובמבר 2016.

יצויין כי בבית-המשפט המחוזי בירושלים התנהלה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד פלאפון תקשורת ממש באותו הנושא [ת”צ 49072-11-15]. בסופו של דבר הוגשה בקשת הסתלקות. בידיעה שפירסמתי על כך כאן כתבתי בין היתר כי “ב- 26.10.2016 ביטל בית-המשפט המחוזי תביעה שהוגשה נגד חברת פלאפון תקשורת בגין העברה מידע על לקוחותיה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה. התביעה בוטלה בשל בקשת התובע אך השופטת הסכימה עימו וקבעה כי מדובר בנושא “בעל משמעות ציבורית של ממש” ולפיכך לא פסקה נגדו תשלום הוצאות לנתבעת”.

* ב- 23 בדצמבר 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: הלמ”ס מבקשת להתקשר עם פרטנר, פלאפון וסלקום לרכישת נתוני ניטור טלפונים של מנוייהן לצורך ביצוע ניסוי ביג דאטה בתחום התחבורה בישראל.

= = = = = = = = = = = = = = = = =