מערכת ‘טלקום ניוז’ היא גם ‘מבזקן טכנולוגי’ ו- גם ה’ראשון לדווח’ מה היא מערכת ERP

בשנים האחרונות דיווחתי מספר פעמים על כך שאבי וייס ו/או מערכת ‘טלקום ניוז’ מפרסמי אייטמים תמימים למראה אבל בפועל הם כוללים ‘פרסום סמוי’ שהוא – כך מתברר – גלוי למדי.

להלן מספר קטן של דוגמאות לכך:

+ ביולי 2020 היו אלה מדרסים לנעליים [כאן].

+ בדצמבר 2021 היה זה האתר של חברת  – Experis Israel –  סייבר, הכשרות והשמה. כשטכנולוגיה פוגשת אנושיות. כפי שכתבתי אז,  אבי וייס אינו מסביר מדוע בחר דווקא בחברה זו כדי להמחיש/להסביר את הביטוי “אבטחת מידע וסייבר” [כאן].

+ בסוף אוקטובר 2021 הוא כתב על “רכב SUV”. כשמקליקים על שתי המלים הללו ב’טלקום ניוז’ מגיעים ב-מ-ק-ר-ה אל האתר של חברת GM-Isarel. [וכמו שכתבתי: “מתברר כי אותה חברה ממוקמת בראשון לציון, העיר בה מתגורר כיום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’. האם אבי וייס – כמי שאינו עיתונאי פשוט אלא עורך ראשי של אתר (כלשונו וכטענתו) – לא  חייב בגילוי נאות/גילוי מלא מדוע העדיף לבחור בקישור דווקא לחברה זו ולא נניח לחברת דוד לובינסקי שמפרסמת באמצעות דמויות שונות של אלי יצפאן גם כן את נושא רכב SUV? האם האייטם התמים הזה לא נושא בחובו איזושהי עיסקה בין המפרסם למושא הפירסום?”] [כאן].

ב-מ-ק-ר-ה, כשרצה אבי וייס להסביר לקוראיו מה משמעות מדעי המחשב, הוא בחר את האתר של המכון בחולון. ההיגיון הפשוט היה אומר שעדיף היה לבחור דווקא בוויקיפדיה כמקור מידע, אבל נראה שלאבי וייס יש שיקולים אחרים משלו [כאן].

+ באפריל 2021 כתבתי בין היתר: “ב- 23.3.2021, פירסם אבי וייס אייטם חדש תחת הכותרת: פינת צרכנות ומידע בסיסי: מהם 5 התחומים אותם מכסה ביטוח מקיף לרכב. לכאורה, אייטם מקצועי לחלוטין הכולל מידע צרכני בסיסי לטובת הקוראים. לכאורה. אלא שחדי העין ישימו לב שבמקרה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, בפיסקה השישית בתוך האייטם הזה יש קישור אחד שמוביל למידע הנכלל באתר של חברת מקס איט פיננסים [לשעבר, לאומי קארד]”. [כאן]

+ ב- 31 במארס 2021, פירסמה מערכת Telecom News אייטם חדש שכותרתו: מקצועות הסייבר – הכל על המפה. בפיסקה השלישית של אותו האייטם נכתב: “יש תתי־תחומים בתוך עולם הסייבר, והתמחויות שונות, אותם לומדים בתואר אקדמי. אבטחת מידע היא חלק מתואר במערכות מידע. להלן יוצגו בקצרה התחומים המועברים במהלך לימודי סייבר וההתמחויות השונות, שעל מפת הסייבר”. המלים ‘לימודי סייבר’ כוללות קישור. ולאן מוביל אותו קישור? סורפרייז, סורפרייז: לדף מאוד מסויים באתר של המכללה האקדמית תל אביב יפו. רק הקישור התחתי מוביל לשם; בטקסט של האייטם עצמו לא מוזכרת המכללה ולו במלה אחת. [כאן].

= = = = = = = = = = = = = = =

האם הנצ”מ בדימוס מחק אייטם מהאתר שלו לאחר שאני כתבתי על כך?

ב- 28.6.2020 הוא פירסם אייטם אחר בשם “דבר אלי במחשבית”. בתחילת אותו אייטם תמים נאמר: “שפות תכנות כבר מזמן לא מוגדרות כשפות זרות, וגם מי שאינו מתכנת או סטודנט ללימודי מחשב יכול להפיק רבות מידיעתן. בכתבה מוצגות שפות התכנות המובילות. הן יכולות לסייע גם למי שלא מדמיין לעצמו קריירה כמהנדס תוכנה”.

אם תנסו כיום להגיע אל אותו אייטם באמצעות גוגל, תגיעו אל עמוד כחול באתר של אבי וייס המבשר כי הדף אינו קיים עוד ולא מדבר אליכם במחשבית (או בכל שפה אחרת). למה? ככה. הפיתרונים לאבי וייס.

[וכמו תמיד, לפני שאני מפרסם משהו עליו, אני שומר צילומי מסך למקרה שהוא יכחיש ו/או יתבע דיבה. הכל מתועד – נצ”מ בדימוס].

= = = = = = = = = = = = = = =

נראה היה שלאור מה שפירסמתי, אבי [‘אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך של עיתון’] וייס יפסיק עם התופעה הזאת. אלא שביום רביעי שעבר, 14.12.2022, בשעות הצהריים, מערכת ‘טלקום ניוז’ לא התאפקה ועשתה זאת שוב.

בתחילה האייטם התפרסם תחת הסיווג ‘ראשונים לדווח’. ביום ראשון (18.12.2022), אולי בהשפעת העלייה בטמפרטורות, אבי וייס שינה את סיווג הידיעה ל’נושא חם’. בהמשך שונמך הסיווג ל’צרכנות’. נו, ממילא אבי וייס טוען הרי שאני לא מבין איך האתר שלו מתנהל.

מערכת ‘טלקום ניוז’ גילתה את אמריקה ופירסמה מה שכינתה “מבזק טכנולוגי: מהי מערכת ERP?” תשומת ליבכם מופנית לפיסקאות 5-6 באותו אייטם של מערכת ‘טלקום ניוז’:

+ בפיסקה 5 נכתב על “מערכת לניהול לקוחות CRM”.

+ בפיסקה 6 נכתב על “מערכות ה- ERP”.

בשני המקרים הללו הדברים נכתבים עם קישור תחתי. כשמקליקים על כל אחד משני הקישורים הללו מגיעים ב-מ-ק-ר-ה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, אל האתר של חברת Sbitsoft שב-מ-ק-ר-ה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, עוסקת במערכות ERP.

היה הגיוני יותר, לעניות דעתי, במקרה זה לתת קישור ישיר אל הדף הרלבנטי בוויקיפדיה – כאן. אבל לא, מערכת ‘טלקום ניוז’ אולי קמה משנ”צ טוב, כתבה את האייטם וכאשר התחבטה למי לתת קישור מתוך אותו האייטם, היא הגיעה ב-מ-ק-ר-ה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, אל האתר של אותה חברה מדוברת.

אולי אבי וייס צריך לפרסם איזשהו גילוי נאות לגבי קשר מסחרי כלשהו, אם קיים (לכאורה וחזקת החפות, אתם יודעים) עם אותה חברה שסיפק אליה שני קישורים שאייטם שלו. או, שלחילופין, יפרסם הצהרה מפורשת כי אין לו שום קשר שהוא אל אותה חברה.

= = = = = = = = = = = = = = =