שוב ב’טלקום ניוז’ נמשכת התופעה: הפרסומת הסמוייה – גלוייה לעין כל

16:52 02.04.2021

קטגוריות: פרסום/שיווק/מדיה

תגים: ,

אני מבקש להפנות תשומת ליבכם – שוב – לתופעה שכבר כתבתי עליה בעבר לגבי האתר ‘טלקום ניוז’ של אבי וייס. כיוון שהיא חוזרת על עצמה [בפעם האחרונה עד כה – ביום רביעי האחרון, 31.3.2021], והארכיון אינו שוכח – הדברים מובאים שוב בפניכם.

ב- 21 ביולי 2020 פירסמתי כאן באתר את האייטם הבא שחלק ממנו מובא שוב כתזכורת: “טכנולוגיה חדשנית סורקת את כפות הרגליים ומתאימה מדרסים” בישר אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לקוראיו ב- 15 ביולי 2020, בדקה אחר חצות.

כשפורסם, האייטם סווג כ’בלעדי’. נו, בוא: ראינו כבר אייטמים בלעדיים יותר מסעירים בחיים אבל מי שאני שאתווכח עם מי שמגדיר עצמו לא כעיתונאי פשוט אלא עורך ראשי של עיתון (צ’יף).

נכון להיום, האייטם הזה מסווג כ’חדשות הצרכנות’. צרכנות – כן; חדשות? גם זה נתון לפרשנות. הכל בעיני המתבונן.

אבל מה שרציתי להצביע עליו הוא שיטה חדשה של פרסום שנוקט בה אבי וייס לאחרונה, לדעתי.

הוא מפרסם אייטם תמים לכאורה, נטול כל מרכיב פרסומי גלוי, בבחינת מידע חשוב המובא לידיעת הציבור, כמות שהוא.

אלא שבפיסקה השלישית של אותו אייטם הוא כותב: “אם סובלים מכאבי פרקים, דלקות ופציעות, הרי מדרסים בהתאמה אישית יכולים לשנות את איכות החיים, במיוחד כשהם מותאמים אישית. הם עוזרים להפחית את עומס מכפות הרגליים, מקלים על כאב כרוני בגב ובמוקד הדלקתי. בכוחם למנוע פציעות ספורט, כאבים ולשפר את היציבה”.

במקרה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, הביטוי ‘מדרסים בהתאמה אישית’ המופיע באותו האייטם כולל קישור לחברה מאוד ספציפית העוסקת בפיתוח ושיווק מדרסים (שלא אנקוב כאן בשמה).

איני יודע אם אבי וייס קיבל גמול כספי (או אחר) מאותה חברה תמורת הפרסום הזה עם הקישור.

ההגינות העיתונאית מחייבת, לדעתי, לציין האם מדובר באייטם פירסומי, דבר שלא נעשה.

האם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ משתמש בטכנולוגיה החדשנית להתאים — באמצעות פרסומת [סמוייה/גלוייה?] — דווקא מדרסים מאוד ספציפיים לרגליים?

אציין כי הדבר נראה לי מוכר ממקרים קודמים בעבר הלא רחוק. כך, למשל, ב- 28.6.2020 הוא פירסם אייטם אחר בשם “דבר אלי במחשבית”. בתחילת אותו אייטם תמים נאמר: “שפות תכנות כבר מזמן לא מוגדרות כשפות זרות, וגם מי שאינו מתכנת או סטודנט ללימודי מחשב יכול להפיק רבות מידיעתן. בכתבה מוצגות שפות התכנות המובילות. הן יכולות לסייע גם למי שלא מדמיין לעצמו קריירה כמהנדס תוכנה”.

אלא שמייד במשפט הבא נאמר: “אין היום שפה בעולם מדעי המחשב המייצרת יותר באזז מפיית׳ון”. הביטוי ‘מדעי המחשב’ במשפט זה מוביל – סורפרייז, סורפרייז – ל- HIT מכון טכנולוגי חולון.

ב-מ-ק-ר-ה, כשרצה אבי וייס להסביר לקוראיו מה משמעות מדעי המחשב, הוא בחר את האתר של המכון בחולון. ההיגיון הפשוט היה אומר שעדיף היה לבחור דווקא בוויקיפדיה כמקור מידע, אבל נראה שלאבי וייס יש שיקולים אחרים משלו.

גם במקרה זה לא צויין הגילוי הנאות לפיו מדובר, ככל הנראה, בפרסומת. ואני זוכר שהיו עוד כמה מקרים כאלו בעבר.

= = = = = = = = = =

וכאן אנו מגיעים לתקופתנו אנו. ביום הבחירות האחרון, 23.3.2021, לפני הצהריים פירסם אבי וייס אייטם חדש תחת הכותרת: פינת צרכנות ומידע בסיסי: מהם 5 התחומים אותם מכסה ביטוח מקיף לרכב. האייטם הזה סווג כ’נושא חם’ אולי בהשפעת השינוי החד במזג האוויר של אותו היום.

לכאורה, אייטם מקצועי לחלוטין הכולל מידע צרכני בסיסי לטובת הקוראים. לכאורה.

אלא שחדי העין ישימו לב שבמקרה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, בפיסקה השישית בתוך האייטם הזה יש קישור אחד שמוביל למידע הנכלל באתר של חברת מקס איט פיננסים [לשעבר, לאומי קארד].

מובן שכפי שאבי וייס נוהג לכתוב שוב ושוב: חזקת החפות עומדת לכולם. אבל נשאלת השאלה מדוע אבי וייס אינו יכול לכתוב על הנושא מבלי לקשר ספציפית למידע של חברה מסחרית מסויימת.

האם הוא מקבל תמורה כלשהי עבור פרסום הקישור לאתר הספציפי של חברה מסחרית או שהמדובר במקריות גרידא?!

= = = = = = = = = =

שלשום, יום רביעי, 31 במארס, בצהריים פירסם אבי וייס ב’טלקום ניוז’ [או, יותר נכון לומר: מערכת Telecom News חתומה על הפרסום הזה] אייטם חדש שכותרתו: מקצועות הסייבר – הכל על המפה.

בפיסקה השלישית של אותו האייטם נכתב: “יש תתי־תחומים בתוך עולם הסייבר, והתמחויות שונות, אותם לומדים בתואר אקדמי. אבטחת מידע היא חלק מתואר במערכות מידע. להלן יוצגו בקצרה התחומים המועברים במהלך לימודי סייבר וההתמחויות השונות, שעל מפת הסייבר”.

המלים ‘לימודי סייבר’ כוללות קישור. ולאן מוביל אותו קישור? סורפרייז, סורפרייז: לדף מאוד מסויים באתר של המכללה האקדמית תל אביב יפו. רק הקישור מוביל לשם; בטקסט של האייטם עצמו לא מוזכרת המכללה ולו במלה אחת.

לפחות ייאמר שהפעם ‘טלקום ניוז’ חסך מאיתנו את הפרסומת ל- NordVPN המוצמדת שם באתר לכל אייטם בנושא אבט”מ מבלי לציין שהמדובר בפרסומת ומבלי לפרסם גילוי נאות על כך שהאתר הוא אפיליאטור שלהם.

= = = = = = = = = =

חלפו קצת פחות מחמש שעות ואבי וייס פירסם ב’טלקום ניוז’ ממש באותו היום אייטם נוסף וכותרתו הפעם הייתה: YBM  – למה צריך קוראי ברקוד מתקדמים לעסק?

התשובה מופיעה במלוא הדרה בפיסקה השלישית הכוללת הסבר מי זו חברת YBM (ספקית “סוגים שונים של מסופונים, קוראי ברקוד וכן מדפסות ייחודיות”).

מה האייטם הזה? חדשות? מידע אינפורמטיבי או פרסומת לשמה? אבי וייס לא משיב. טוב, הוא הרי טוען שהוא לא עיתונאי פשוט אלא עורך של עיתון (צ’יף).

= = = = = = = = = =

אבי וייס כתב לאחרונה שאיני מבין איך האתר שלו מתנהל. נניח. אני כותב לפי מה שאני רואה וקורא אצלו. אבל אם לא הבנתי נכון, שמא יואיל האדון הנכבד מראשון לצון להבהיר את הסוגייה שהעליתי כאן ובמקרים דומים קודמים.

למשל: אולי כדאי שיבהיר האם מדובר בעיסקה מסחרית של תמורה עבור פרסום?

= = = = = = = = = =