“טיקטוק אוספת מידע של משתמשיה, מבלי לקבל הסכמתם, וכאשר הם סוברים כי המידע שלהם אינו נגיש לה; עושה זאת לצרכיה המסחריים, ובפרט על מנת לאפשר פרסום ממוקד לגופים המפרסמים אצלה, והכל מתוך אינטרס עסקי צר”

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה לאחרונה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד החברות TikTok Pte Ltd (הממוקמת בסינגפור) וחברת ByteDance (הממוקמת בבייג’ין, והייתה ידועה בשם Douyin Ltd) [שתיהן באמצעות טיקטוק אינפורמיישן טכנולוג’יס תל אביב בע”מ].

התובעים בתיק זה הם נועה לנואל ואוהד בן חמו, שכל אחד מהם משתמש/ת בטיקטוק. לגבי התובעת הראשונה מצויית בכתב הטענות כי “בחלק ניכר מהתקופה הקובעת היא הייתה קטינה”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של התובענה דנן בהפרה חמורה ביותר של זכות הפרטיות של המשתמשים באפליקציית טיקטוק, לרבות זכות המשתמשים שלא לחשוך בפני המשיבות את המידע שלהם; במצגי השווא החמורים של טיקטוק, אותם הציגה בפני משתמשיה לאורך שנים, ובהפרת התחייבויות טיקטוק כלפי משתמשיה.

“טיקטוק מציגה בפני משתמשיה מצגים כאילו היא מפרטת כביכול את אופן איסוף המידע אודות משתמשיה על-ידה ואת היקף האיסוף […] לאור הצהרותיה, טיקטוק מתיימרת לקבל הסכמה כדין מהמשתמשים, לאיסוף מידע אודותיהם, האחסון שלו והשימוש בו.

“דא עקא, הצהרות, התחייבויות ומצגים לחוד – ומציאות לחוד.

כפי שנחשף לאחרונה, המצגים של טיקטוק לעניין זה הם שגויים ומטעים. בפועל, טיקטוק אספה ואוספת מידע של משתמשיה, מבלי לקבל הסכמתם, וכאשר הם סוברים כי המידע שלהם אינו נגיש לה. טיקטוק עושה זאת לצרכיה המסחריים, ובפרט על מנת לאפשר פרסום ממוקד לגופים המפרסמים אצלה, והכל מתוך אינטרס עסקי צר ובמטרה להשיא רווחיה על חשבון המשתמשים ותוך הפרה – בוטה ביותר – של זכויותיהם.

“[…] הנה כי כן, במשך שנים טיקטוק הציגה ומציגה בפני משתמשיה שורה של מצגי שווא, פגעה ופוגעת בצורה בוטה וחמורה [ב]פרטיות משתמשיה וכן הפרה ומפרה מכלול התחייבויותיה כלפי המשתמשים, בהסכמיה מולם. פגיעה זו הינה חמורה וקשה, והינה חמורה שבעתיים בכל הנוגע למשתמשיה הקטינים של טיקטוק.

“זאת ועוד, לאורך השנים, בניגוד בוטה לחקיקה החלה עליה, ובפרט חוק הגנת הפרטיות, טיקטוק נמנעה מרישום מאגר מידע בישראל, כנדרש […] גם כיום, טיקטוק לא רשמה מאגר מידע בישראל”.

התביעה הוגשה באמצעות משרד עמית מנור – יוקי שמש, עורכי דין.

הערות עורך Read IT Now:

+ כל ההדגשות מופיעות כך במקור.

+ בתאריך 7.11.2022 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: ייצוגית נגד 8 חברות בשם “כל מי שנחשף לפרסום סמוי שלהן באמצעות הרשת החברתית טיקטוק ו/או אינסטגרם. [ידיעת המשך: כאן].

+ בתאריך 1.9.2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: ייצוגית של קטין ואביו נגד שופרסל ורמי לוי בשם “כלל האזרחים ו/או הקטינים שנחשפו בכל דרך שהיא לפרסום סמוי מטעמן המופץ ב– TikTok בין באמצעות ‘שיתוף’ או בשימוש באפליקציה או בפלטפורמה נייחת או בכל דרך אחרת.

+ בתאריך 31.7.2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: ייצוגית נגד TikTok בשל פגיעה חמורה לכאורה בפרטיות משתמשי היישומון טיקטוק שאותו היא מפעילה; מעיינת במידע פרטי של המשתמש ש’הועתק’ או ‘נגזר’ על-ידו במסגרת פעילותו במכשיר שבו מותקן היישומון.

+ בתאריך 4.6.2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: קבוצת הורים בהולנד תובעת את TikTok בתביעה בהיקף 1.4 מיליארד אירו בטענה כי החברה אוספת יותר מידי מידע על המשתמשים.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

טיקטוק דילגה מעל נטפליקס והפכה ליישומון השני בפופולריות שלו בארה”ב

דו”ח של חברת המחקר eMarketer מעריך כי טיקטוק תניע גידול בתחום המסחר החברתי [Social Commerce] בשנת 2023. לדברי אימרקטר, שיעור הגידול בתחום זה השנה יגיע ל- 34.4% או 53.10 מיליארד דולר.

החברה מציינת כי כיום יותר ויותר אנשים מבצעים שופינג שמדיה החברתית וההוצאה הצרכנית הולכת וגדלה.

במהלך שלוש השנים הקרובות, לדברי אימרקטר, יגדלו מכירות המסחר החברתי בשיעור של יותר מ- 20% ובשנת 2025 הן יסתכמו ב- 107.17 מיליארד דולר (או, 7.2% מכלל מכירות המסחר האלקטרוני בארה”ב).

בשנת 2022 מרבית הרוכשים הגיעו אל Facebook (או, 63.5 מיליון קונים) ו- Instagram (או, 41 מיליון קונים).

מספר הרוכשים האמריקנים בטיקטוק גדל בשיעור של 72.3% בשנת 2022 ל- 23.7 מיליון איש.

דו”ח של חברת המחקר Omdia שפורסם באמצע נובמבר 2022 בלונדון אומר כי הכנסות הפרסום בוידיאו מקוון [online video advertising] יסתכמו בשנת 2027 ביותר מ- 331 מיליארד דולר. מתוך נתון זה, 37% מההכנסות יגיעו אל חברה אחת: Tiktok.

חברת המחקר אומרת כי כבר כיום מפרסמים מתחילים להפנות יותר ויותר משאבי פרסום מ- META ומ- YouTube אל טיקטוק, בשל כך.

בארה”ב הפכה טיקטוק לפלטפורמה האהודה ביותר לצפייה בוידיאו. משך הצפייה במדיה חברתית עבור הצרכנים הגיע ליותר מחצי שעה ביום על טיקטוק בשנת 2022. באוקטובר התברר כי טיקטוק דילגה מעל נטפליקס והפכה ליישומון השני בפופולריות שלו בארה”ב (כאשר רק יוטיוב שומרת על הכתר בצפייה של בני 35 ופחות).

* ב- 10.1.2023 דווח כי ניו ג’רזי ואוהיו הן המדינות האחרונות עד כה שהכריזו על איסור שימוש בטיקטוק במכשירים שבידי פקידים רשמיים של המדינות הללו בשל חששות מהיבטי ביטחון לאומי. עד כה עשרים מדינות בארה”ב נקטו בצעד דומה.