תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד וויקום מובייל (לשעבר, אקספון 018/מרתון)

14:52 21.10.2022

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל משפט

תגים:

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד וויקום מובייל (לשעבר, אקספון 018/מרתון) [הערה: בעבר, שמה המסחרי של החברה היה We4G ולאחר מכן שונה ל- WeCom].

זאת, על רקע התחייבות החברה לכאורה למתן מחיר קבוע לכל החיים, שלא ישתנה גם במעבר לרשת הדור החמישי.

התובע בתיק זה הוא אופיר חן, לקוח החברה מאז שנת 2018.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של בקשה זו הוא בהתחייבות של חברת אקספון 018 בע”מ (“וויקום”) ללקוחותיה – “הצטרפו עכשיו לחברה ותקבלו מחיר קבוע לכל החיים, שלא ישתנה גם במעבר לרשת 5G”.  המבצע פורסם באמצעי התקשורת והביא לחברה לא מעט לקוחות שציפו לקבל מחיר קבוע לכל החיים, וציפו בכיליון עיניים להגעתה של רשת G5 לישראל.

“אלא שכאשר הגיעה רשת 5G לישראל, וויקום דרשה מחיר כמעט כפול למי שרצה להשתמש בה”.

“וויקום מספקת שירותי רט”ן (רדיו טלפון נייד עפ”י רישיון רט”ן משנת 2017. לפי כתבה בעיתון ‘כלכליסט’ בתאריך 28.7.2022, לוויקום יש כ- 300,000 לקוחות סלולר. חברת וויקום היא חברת סלולר חדשה יחסית בשוק הישראלי, שהחלה לפעול כמפעיל עצמאי בחודש אפריל 2018”. מחיר הכניסה בחודש אפריל 2018 היה חיר קבוע “לכל החיים עבור חבילה”.

לפי כתב התביעה, כשהצטרף התובע באפריל 2018, “באותה העת רשת דור 5 עדיין לא נפרסה”. ב- 17.2.2020 הוגשה ההצעה של קבוצת לקום-גולן טלקום-אקספון להגשת רשת דור חמישי בישראל. רק על-מנת לסבר את האוזן, רשת דור חמישי היא ‘הדבר הבא’ בעולם הסלולרי והיא תאפשר גלישה באינטרנט באמצעות הטלפון הנייד במהירויות העלאה והורדה שלא הכרנו עד היום, אפילו לא באינטרנט ביתי נייח”.

“בחודש יוני 2020 או בסביבתו, עוד לפני המעבר לרשת דור 5, החלה וויקום לפרסם שוב מחיר קבוע לכל החיים ופירסמה במפורש גם בשדרוג לדור 5 המחיר בוויקום נשאר קבוע ולא משתנה לעולם“.

“בתאריך 12.8.2020 הסתיים מכרז תדרי דור חמישי שערך משרד התקשורת ולכל קבוצת זוכים (לרבות קבוצת סלקום-גולן-אקספון) הוקצו תדרים לשימושה ובחודש ספטמבר 2020 העניק שר התקשורת רישיונות דור חמישי לחברות הזוכות”.

בהמשך מפרט כתב הטענות את ההתכתבות הממושכת והנרחבת של התובע עם החברה לגבי שירותי דור חמישי

לדברי התובע, ביום 3.11.202021 הוא פנה לוויקום באמצעות צ’ט בפייסבוק ושאל האם הם כבר תומכים ברשת הדור החמישי. בתשובה השיב נציג שירות הלקוחות: ‘עדיין לא. כאשר תושלם פריסת התשתית ויתקבלו כל האישורים ממשרד התקשורת, כל הלקוחות שלנו, בעלי מכשירים תומכים, יוכלו ליהנות מהרשת ללא תוספת עלות כלשהי“.

התובע מעיד על עצמו כי התלבט באותה העת האם לעבור לחברה אחרת “ואולם לאור העובדה שנציג שירות הלקוחות אישר לו במפורש שהמחיר יהיה אחיד לכל החיים ולא תידרש תוספת עלות כלשהי כדי ליהנות מרשת דור חמישי (כאשר תיפרס)”, הוא החליט להישאר לקוח החברה.

התובע אומר כי במועד לא ידוע הלה החברה להעניק כיסוי ברשת דור חמישי ואז הוא פנה אליה שוב. בתגובה הוצעה לו חבילה חדשה, במחיר חדש וכמעט כפול ממה ששילם באותה העת, “אם הוא רוצה לעבור לדור חמישי”.

נציג שירות לקוחות אחר אמר לתובע כי לא הבין נכון את מענה הנציג מהפייסבוק והכוונה הייתה ששהתשתית היא ללא תוספת עלות אך החבילה כן.

בהמשך התקשר נציג אחר אל התובע, שהציג עצמו כמנהל בשם עמית, והוא הציג הסבר שני: לדברי אותו עמית, “החבילות בחברה הן ‘דינמיות’ ו’משתנות’ כל השמן ולכן מה שהובטח לפני שנה לא נכון היום”.

“לשון אחר, וויקום אמרה כי תוכנית ‘מחיר אחיד לכל החיים’ היא לא באמת לכל החיים, אלא עד שוויקום תחליט לשנות אותה”.

בהמשך עורבה בנושא גם המועצה הישראלית לצרכנות ואז טענה וויקום בפני התובע כי מדובר בהתחברות לדור חמישי ללא תוספת תשלום אך לא מדובר בחבילות תומכות, “לצערנו”.

“מדובר על הסבר דחוק – הרי לאורך כל השנים פירסמה וויקום כי המחיר יישאר קבוע לכל החיים, גם במעבר לדור 5 ומעולם לא דיברה על ‘דמי התחברות’ כלשהם. מעבר לזה, נראה כי וויקום פשוט המציאה סוג של תוספת תשלום, מכיוון שוויקום לא באמת גובה מאף מנוי שלה תוספת תשלום עבור התחברות לדור חמישי”.

“[…] וויקום למעשה אומרת שמבחינתה כל הפירסומים בהם הבטיחה ‘מחיר קבוע לכל החיים’ אינם אמת וכי לשיטתה המחיר הוא לא קבוע אלא משתנה בהתאם לשיקול דעתה המלא, למרות ההבטחות”.

ביום 2.10.2022 נשלח לוויקום מכתב התראה לפני הגשת תובענה ייצוגית אולם לא התקבלה כל תשובה.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד דודי פרחיה, קובי אסייג ודורון לוין.

[הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות כך במקור].

= = = = = = = = = = = = = = =

הערות עורך Read IT Now:

* מבלי להיכנס לגופה של התביעה, אני חייב לציין כי אני חשדן במקרה כזה בו חברה מציעה מוצר/שירות במחיר קבוע מראש לכל החיים. איך חברה יכולה להתחייב מראש לדבר כזה? האם היא יודעת מה יהיו תנאי השוק בעתיד לבוא או מה יהיה מצבה-שלה בעוד מספר שנים?

ויותר מכך: עם כל הכבוד, האם ניתן לצפות ליציבות כזאת ‘לכל החיים’ במקרה ספציפי של חברה שחוותה מספר פעמים במהלך מספר שנים שינוי בבעלות עליה ובהתאם אף שינתה את שמה מספר פעמים?

** הביטוי ‘לכל החיים’ הזכיר לי ידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 27.1.2020 תחת הכותרת: סגולה לאריכות ימים? לרגל הבחירות 4/2019 הכריזה סלקום על “מבצע לכל החיים”, “חבילה לכל החיים” ו”מבצע ללא הגבלת זמן”; 3.5 חודשים לאחר מכן שינתה את התנאים; המבצע עומד במרכז  תביעה חדשה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד החברה.

מדובר בת”צ 60922-01-20, דניאל דניאל נגד סלקום. בכ”ט בנובמבר 2021 ניתן בו פסק דין המאשר הסדר פשרה [הערה: לגבי תיק זה פירסמתי לאחרונה ידיעה נוספת, בהקשר אחר, הנוגעת לתביעה של סיני ליבל נגד עו”ד יצחק אבירם (כאן)].

= = = = = = = = = = = = = = =