יו”ר ועדת הכלכלה: לא נאפשר פגיעה בקשישים; מציע שהבנקים המסחריים יממנו פריסת סניפים של בנק הדואר; ‘אם משרדי התקשורת והאוצר לא רוצים אז שיממנו זאת בעצמם’; היו”ר ביקש מהמשרד להגיש בתוך חודש תוכנית לפריסת סניפים שלא תפגע בציבור

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ דוד ביטן דנה היום (30.1.2023) ביישום הרפורמה בדואר והשלכותיה על מתן השירות לציבור, על רקע דיווחים על סגירת סניפים והודעת הדואר על ייקור עמלות בנק הדואר. לקראת הדיון פירסמתי בימים האחרונים ידיעות כאן ו- כאן.

היו”ר פתח את הדיון ואמר כי הוא מודאג ממה שקורה מבחינת השירות לציבור בדואר, ואמר כי אם רוצים דואר ציבורי אז האוצר צריך להכניס את היד לכיס.

שר התקשורת ח”כ שלמה קרעי [בהופעה ראשונה בתפקידו כ- שר התקשורת], אמר כי ההפרטה היא ירושה מהממשלה הקודמת והוא דרש שיכניסו בה שינויים. עם זאת, הוא ציין כי יש ירידה משמעותית בצריכת שירותי דואר. לדבריו, דרש כי ברישיון החדש לא יתאפשר כמעט לסגור נקודות בפריפריה והמרחק המקסימלי בין נקודת דואר ל- 90% מהתושבים ביישובי הפריפריה לא יעלה על 3 ק”מ

יו”ר הוועדה התייחס לסגירת הסניפים וציין כי הבנקים המסחריים סוגרים סניפים וברווחים שלהם הם יכולים לממן את סניפי בנק הדואר. השר קרעי אמר בתגובה כי אומנם דעתו על הבנקים, שהם קרטל, ידועה, אך מדובר בשני דברים שונים והבנקים לא באחריותו. הוא הוסיף כי בכוונתו לדאוג שהשירות לציבור לא יפגע ואף ישתפר פלאים.

מנכ”לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין הציגה לחברי הוועדה את הנתונים על הירידה המתמשכת בשימוש במכתבים ואמרה כי שוק הדואר מתרכז בחבילות. לדבריה, הדבר מחייב התאמות כי במצב הקיים הדואר חייב לתת שירות שמביא אותו להפסד.

עוד ציינה המנכ”לית אבישר בן-חורין, כי היא מקווה שבאפריל-מאי 2023 אפשר יהיה לצאת לנוהל מכירת הדואר, ואם ההפרטה תצליח נראה הפעלה יעילה של החברה. היו”ר ביטן אמר בתגובה כי בשקפים זה תמיד נראה טוב, אבל בשטח המצב בעייתי.

יו”ר חברת דואר ישראל מישאל וקנין אמר כי החברה מפסידה מיליון שקל ביום, וללא טיפול היא לא תתקיים. לדבריו, גובשה תכנית ההבראה הטובה ביותר האפשרית, במסגרתה יפוטרו כאלף עובדים ויסגרו כ- 150 סניפים. הוא הוסיף כי גם לאחר מכן יישארו 350 סניפים שהם פריסה רחבה מאוד, רחבה יותר מכל ארבע הבנקים המסחריים הגדולים יחד. עם זאת, היו”ר ביטן העיר כי לפי זה, בקרוב סניף דואר יהיה מוצג מוזיאוני.

יו”ר וועדת הכלכלה ביקש ממשרד התקשורת תוכנית, תוך חודש, לפריסת סניפים שלא תפגע בציבור. הוא שב והבהיר כי לא יהיה מצב שפריסת הסניפים תפגע במיוחד בקשישים, גם אם הוא יצטרך לפרק את תכנית ההבראה. “יש לכם חודש להביא פתרון והיועץ המשפטי של הוועדה יהיה בהיכון להכין הצעת חוק פרטית להטיל את המימון על הבנקים. אם יהיה פתרון אחר שיניח את דעתנו זה בסדר, אבל אני לא רואה פתרון אחר”, אמר. היו”ר וקנין אמר בתגובה, כי כדי שההפרטה תצליח צריך להבטיח שלחברה יהיה מודל הפעלה כלכלי גם בהמשך.

עוד ביקש היו”ר ביטן לדעת מה התכנית של חלוקת דואר בעוד כשנתיים, ואיך האוצר מתכוון לממן את השירותים בפריפריה. הוא ביקש גם דיווח על קבלת עובדים בדרגים בכירים, בזמן שזוטרים מפוטרים.

לקראת תום הדיון התייחסה מנכ”לית משרד התקשורת אבישר בן-חורין לדרישות היו”ר ביטן, ואמרה כי תגיש תוכנית פריסה מחודשת, שלוקחת בחשבון את הצורך האמיתי. “לא נציב סניף איפה שאין צורך אמיתי ולא נפקיר את הצרכים של האזרחים”, אמרה.

היו”ר ביטן שב והבהיר: “מצדי תסגרו את הדואר ותפתחו מכרז לדואר חדש, אין מצב שנפגע בחלשים”.

אבישר בן-חורין: “אנחנו רק משתדלים להתאים את המצב לביקושים, רוב האנשים לא באים לסניפים”.

ח”כ דוד ביטן: “הם לא באים כי הם התייאשו. לא נוותר בעניין הזה. משרד התקשורת צריך לדאוג גם לשירות ולא רק להפרטה כדי שהאוצר יהיה מבסוט”.

מנכ”לית משרד התקשורת: “במבט כולל, הבאנו פתרון סביר”.

יו”ר וועדת הכלכלה: “אני אומר לך שהפתרון לא סביר. אני שומע את התלונות ואתם רואים את הכל דרך הכסף. אם אתם והאוצר לא רוצים שהבנקים יממנו אז שהאוצר יממן את זה. עם כל הכבוד לרפורמה, לא נאפשר לפגוע בשירות לקשישים”.