יו”ר ומנכ”ל הדואר: “השלמת יישום תכנית ההבראה תאפשר לחברה לספק שירותיה לציבור ביציבות כלכלית שתבטיח מתן שירות איכותי וראוי; ההפרטה תאפשר השקעות במע’ מידע ובאוטומציה, החיוניות לסגירת פערים ושיפור השירות לציבור כנדרש במדינה מתקדמת”

ביום שישי, 27.1.2023, דיווחתי כאן באתר כי ביום שני, 30.1.2023, יתקיימו בכנסת מספר דיונים בנושאים המסוקרים באתר זה. וועדת הכלכלה בראשות ח”כ דוד ביטן תדון בנושא “הרפורמה בדואר ישראל”.

הישיבה תתקיים בהשתתפות שר התקשורת שלמה קרעי [הופעה ראשונה בוועדה בכנסת כ- שר התקשורת] והמנכ”לית היוצאת לירן אבישר בן-חורין.

בתוך כך פורסם באתר וועדת הכלכלה מכתב של יו”ר דירקטוריון הדואר מישאל וקנין ושל מנכ”ל הדואר דוד לרון אל הוועדה לקראת הדיון ב- 30.1.2023:

“חברת דואר ישראל נמצאת כעת בראשית יישומה של תכנית הבראה מקיפה נוכח מצבה הכלכלי הקשה בעת הזאת. הפעימה הראשונה של תכנית ההבראה יצאה לפועל רק לפני מס’ שבועות וכללה פרישה של כ- 650 עובדים מתוך כ- 1,050 אשר אמורים לפרוש עד יוני 2023.

“החברה מצאה עצמה בשנת 2022 על סף חדלות פירעון ורו”ח המבקר הצמידו “הערת עסק חי” לדו”חותיה הכספיים. לא היה מנוס מגיבוש תכנית הבראה מקיפה בשיתוף פעולה בין משרדי האוצר, התקשורת, רשות החברות הממשלתיות, ההסתדרות, ארגון העובדים והנהלת החברה”.

לדברי השניים, התכנית מבוססת על מספר אדנים מרכזיים לרבות צמצום 20% ממספר העובדים (סה”כ בשנים 2023-2015 מצמצמת החברה את מספר העובדים ב- 37%); פתיחת שוק הדואר לתחרות ומתן אפשרות לחברת דואר ישראל להתחרות על משלוחי הדואר של חברות עסקיות; הסרת פיקוח המחירים על רוב תעריפי הדואר ותעריפי בנק הדואר וקביעת תעריפים שאינם הפסדיים; צמצום מס’ יחידות הדואר וצמצום תדירות חלוקת הדואר נוכח ירידה בביקוש לשירותי דואר מסורתיים; מכירת עשרות נכסי נדל”ן של החברה למדינה וסיוע כספי של המדינה על מנת לייצב את מצבה הכספי של החברה.

“[…] בכדי לשמר את שירותי הדואר לציבור ולמנוע קריסה כלכלית של החברה אשר עלולה לפגוע בכ- 4,000 עובדים, ועוד מאות זכיינים, קבלני משנה וספקים, המעסיקים אלפי עובדים – החברה חייבת ליישם תוך מספר חודשים את תכנית ההבראה ולהכין עצמה להפרטה – בהתאם להחלטת הממשלה. כל עיכוב ביישום תכנית ההבראה עלול לגרום לאיבוד האמון של הבנקים אשר מלווים כספים לחברה כעת, להוביל חזרה את החברה לחדלות פירעון ולסכל את החלטת הממשלה בנוגע להפרטת החברה.

“כחלק מתכנית ההבראה, החברה התחייבה לשפר את רמת השירות לציבור, בדגש על אוכלוסיות חלשות. למקבלי הקצבאות ולקשישים מוצע פתרון של כרטיס בנקאי המייתר את הצורך להגיע לסניף ומאפשר משיכה במזומן או תשלום בכל מקום בארץ. כמו-כן, החברה מפתחת את חלופות לקבלת שירותים באמצעים דיגיטליים וישירים לרבות האפשרות לבצע את רוב הפעולות באמצעות אתר האינטרנט והאפליקציה הסלולרית של דואר ישראל ובנק הדואר.

“לדואר ישראל כבר היום מעל ל- 1,000 נקודות לקבלת חבילות ברחבי הארץ. כמו כן, נפתחים מרכזי מסירת חבילות חדשים כדי להקל במסירת חבילות לציבור ללא תור, ניתנת האפשרות ללקוחות בנק הדואר למשוך כספים באמצעות כרטיס חיוב מיידי וכרטיס נטען כדי לחסוך את הצורך להגיע לסניף, לעמוד בתור ולסכן עצמם עם מזומן.

“החברה אף מחויבת להפעיל את בנק הדואר כבנק חברתי ומעניקה כעת הנחה קבועה של %50 בעמלות לזכאי קצבאות זקנה, נכות ואבטלה.

“השלמת יישום תכנית ההבראה תאפשר לחברת דואר ישראל לספק את שירותיה לציבור ביציבות כלכלית אשר תבטיח מתן שירות איכותי וראוי בכל רחבי מדינת ישראל. ההפרטה תאפשר השקעות במערכות מידע ובאוטומציה, אשר חיוניות לטובת סגירת פערים ושיפור השירות לציבור כנדרש במדינה מתקדמת”.

בתוך כך פורסם באתר וועדת הכלכלה מכתב של המחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית אל הוועדה לקראת הדיון ב- 30.1.2023:

“למרות השינויים הטכנולוגיים הרבים, הדואר הינו עדיין שירות חיוני לאזרחי המדינה, ובמיוחד לאזרחים המבוגרים או אלו שניידותם אל מחוץ לישוב מוגבלת מסיבה זו או אחרת. דברים אלו נכונים במיוחד במרחב הכפרי, המורכב מישובים מרוחקים זה מזה, ללא מערך תחבורה מסודר.

“למרות זאת, במסגרת הרפורמה בדואר נעשו ונעשים מהלכים הגורמים פגיעה קשה בהסדרי חלוקת הדואר בישובים הקטנים בפריפריה בכלל ובקיבוצים בפרט.

“ככלל, קיימים בקיבוצים שני הסדרים עיקריים לחלוקת דואר ושירותי דואר: שירות דואר נע וסניף או סוכנות דואר בישוב עצמו.

“לאורך השנים, מרבית עלות שירותי הדואר בישוב, לרבות מבנה הסניף/חלוקה, תאי הדואר ושכר עובד/ת הדואר, מוטלת על הקיבוץ, עם השתתפות זעומה של הדואר עצמו. ההשתתפות הזעומה של הדואר בשירותים אלו הוסדרה בהסכמים שנערכו ונחתמו בין הדואר לבין הישובים.

“למרות ההשתתפות הזעומה ממילא של הדואר בשירותי הדואר בקיבוצים, נעשו במהלך ההכנה לרפורמה בדואר ולהפרטתו מהלכים חד צדדיים ע”י דואר ישראל, לרבות משלוח הודעות על ביטול ההסכמים בין הדואר לקיבוצים, אשר פגעו ופוגעים בשתי החלופות הנ”ל, ובין היתר, בנושאים הבאים: הורדת תדירות הגעת רכב הדואר, מ- 5 בשבוע ליומיים בלבד; הורדת השתתפות הדואר בעלות הפעלת הסניף/חלוקה; סגירת סניפי הדואר בקיבוצים, מרביתם ככולם; אי-השתתפות בעלות הצבת תאי הדואר בישוב; הפסקת השתתפות בשכר לעניין הפעלת שירותי הדואר בישוב.

“לא זו אף זו, נעשה ניסיון להתלות בהוראה שהייתה קבועה במדריך הדואר, לפיה בישובים שיתופיים יכול הדואר לצאת פטור בנושא החלוקה ע”י מסירת כל הדואר לנציג הישוב, והדבר יחשב כחלוקה לנמענים עצמם. לעניין זה, נקבע במפורש על ידי משרד התקשורת כי הסדר זה נוגד את תנאי רישיון הדואר, ויש להפסיקו לאלתר, מקום בו היה ניסיון ליישם אותו.

“לפיכך, אנו דורשים כי כחלק מרכזי במהלכי הפרטת הדואר יש לוודא מתן שירותי דואר לישובים, רבות יישובי הפריפריה, באופן שלא יפלה אותם לעומת שאר אזרחי המדינה ושלא ימנע שירות בסיסי זה מהאזרחים, במיוחד המבוגרים, המוגבלים וחסרי אפשרות הניידות.

“אנו מצפים כי כל שינוי בהסכמים לעניין שינוי מערך חלוקת הדואר, סניפי הדואר ושירותי הדואר בקיבוצים יערכו במו”מ ובהסכמות, ולא ב”הנחתות” חד צדדיות”.