ח”כ תומא סלימאן: “אני חושבת שזה מהווה תקדים. עם כל הכבוד, רציתם לעשות רפורמה בשירות הדואר ששנים לא תפקד כמו שצריך – תעשו את זה לטובת הציבור, לא לטובת הרשות”

מספר אתרים דיווחו השבוע על תוצאות ההצבעה (בקריאה השנייה והשלישית) לגבי חוק הדואר (תיקון מס’ 13).

אני מבקש כאן לדווח על דבריה של ח”כ עאידה תומא סלימאן שהתנגדה לכך. בדבריה במליאת הכנסת, בנוכחות שר התקשורת יועז הנדל, אמרה בין השאר: “אני רוצה להתנגד לחוק הזה ואני מתנגדת עניינית מאוד, לא פוליטית, כבוד השר, כפי שטענת. אני מתנגדת עניינית כי החוק מאפשר לרשות הדואר לסגור סניפים בטענה שהם כלכלית לא טובים לרשות הדואר. זה אומר שאם יש יישובים שבהם התנועה של הדואר יותר חלשה, שאנשים לא קונים תיבות דואר, שהיישוב מוחלש, אם קשה לחלק את הדואר בתוכו בגלל כל מיני סיבוכים של חוסר בשמות של רחובות – דבר שבמקרה קורה הרבה בכפרים הערביים – אז אפשר לסגור את סניף הדואר מתוך שיקולים כלכליים של רשות הדואר.

“אני רק רוצה להגיד לכם שאני לא מתארת דברים הזויים שעלולים לקרות; זה כבר קרה. שלוחת דואר שהייתה בעיר העתיקה בעכו נסגרה. כשפניתי לבדוק למה נסגרה, הטענה הייתה שבהתחלה נסגרה השלוחה בגלל שהיו בעיות עם הסוכן שפתח את השלוחה הזו, שקיבל את המכרז, ואחר כך הטענה בשאילתה השנייה הייתה שהשלוחה לא טובה כלכלית. רק שתבינו, השלוחה הזו הגישה את שירותיה, הייתה אמורה לתת את שירותי הדואר ל- 12,000 איש בעכו העתיקה, שכוללים הרבה אזרחים ותיקים, שרובם מחכים להגיע לדואר כדי לקבל את קצבת הזקנה שלהם, והם היו צריכים במשך שמונה חודשים לנסוע לחלק אחר מהעיר כדי לטפל, למרות שהם שילמו עבור תיבות דואר שנה שלמה.

“שלוש שאילתות וכמה שיחות עם השר לא שכנעו את השר, והוא לא היה יכול לקבל את ההחלטה, כי רשות הדואר היא שמקבלת את ההחלטה מה כן כלכלי ומה לא כלכלי, ופתאום נפתרה הבעיה, ותודה שהיא נפתרה – בדרך פלא, פלא, נפתרה הבעיה לאחר כמה וכמה פניות.

“מה שאני רוצה להגיד, שלשים כוח בידי רשות הדואר משיקולים כאלה או אחרים, שיקולים כלכליים – אני חושבת שהרשות לא מתנהלת מול כל עיר באופן נפרד אלא היא מתנהלת מול כל המדינה. סניף שמרוויח הרבה, כמו במרכז, שרוצים לתת להם הנחות בגלל שהסניפים כלכליים, אמור להתקזז או לפחות לכסות קצת על איפה שהשירות עולה יותר כסף בגלל מצבים של תשתית שהמדינה בעצמה אחראית עליה, אם זה בפריפריה ואם זה בכפרים או יישובים ערביים.

“אני חושבת גם שהאפשרות הזו של הכוח לדרוש מחירים או לקבל החלטות לסגור כי כלכלית זה לא טוב, זה תקדים מאוד מסוכן, ואחריו עלולים גם רשויות אחרות או שירותים אחרים לבוא בטענה שכלכלית לא משתלם לעשות את זה.

“במדינה שמפריטה את השירותים הבסיסיים לחברות שונות או לרשויות שונות להתנהל בהם ולהגיש את השירות, אמור להיות בבסיס ההחלטה שהשירות יהיה שוויוני לכלל האזרחים, והשיקולים הכלכליים ייעשו באופן ארצי ולא באופן נקודתי, כי אז המוחלשים יוחלשו יותר והחזקים יתחזקו יותר.

“לכן ההצבעה שלי תהיה נגד החוק הזה, כי אני חושבת שזה מהווה תקדים. עם כל הכבוד, רציתם לעשות רפורמה בשירות הדואר ששנים לא תפקד כמו שצריך – תעשו את זה לטובת הציבור, לא לטובת הרשות”. [הערת עורך Read IT Now: על נושא הסניף בעכו פירסמתי ידיעה כאן].

= = = = = = = = = = = = = = = = =

לאחר ששר התקשורת “הילך אימים” על חברי כנסת נמצאו 3 ח”כים שאישרו בקריאה שניייה ושלישית את הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 13)

לא-מכבר כתבתי באתר זה כי “מומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ [‘הלוחם היחיד בעוולות משרד התקשורת’] לקח החודש פסקי זמן קצרים [מהמאבק בנושא פגסוס/NSO והפרקליטות ומענייני ‘שטאזילנד’, כלשונו] וסיקר – בהסתמך על ההודעות לעיתונות של וועדת הכלכלה:

+ ב- 9.2.2022 אחרי הצהריים פירסם אייטם שכותרתו: מחאה בוועדת הכלכלה על רפורמות הדואר והטלפונים הכשרים של יועז הנדל.

במשפט הראשון של אותו האייטם דיווחה “מערכת Telecom News” כי  “שר התקשורת הנדל הילך אימים על הוועדה: ‘אם לא נעביר את החקיקה על הדואר נגיע לפשיטת רגל’.”

+ ב- 16.2.2022 בצהריים דיווח אבי וייס כי “שוב דיון סוער בוועדת הכלכלה לגבי רפורמת הדואר שמוביל יועז הנדל”.

ואכן, בהצבעה שנערכה ב- 8.3.3022 הצביעו שלושה חברי כנסת בעד ההצעה לעומת התנגדות של ח”כ אחד. לא ברור האם תוצאה זו משקפת את האימה שפקדה ח”כים רבים כתוצאה מ”איומיו” של שר התקשורת או שהשלושה שהצביעו בעד עשו זאת בשל חששם המפורש מהשר (או, לחילופין, שרק ח”כ אחת הרהיבה עוז להתייצב מול איומיו של שר התקשורת).