יועז הנדל משיב על שאילתות בכנסת בנושא סגירת סניפי דואר והמתנה ארוכה לקבלת שירות בסניפי הדואר

בשתי ישיבות נפרדות החודש (פברואר 2022) השיב שר התקשורת יועז הנדל על שאילתו שעסקו בסגירת סניפי דואר והמתנה ארוכה בסניפי הדואר עד קבלת השירות.

בישיבה ב- 2.2.2022 הציג ח”כ יעקב ליצמן את השאילתה הבאה: “בלשכתי התקבלו פניות מאזרחים המגיעים לקבל שירות בסניפי הדואר ואף הזמינו תור מראש לשעה היעודה אך ממתינים ממושכות, לפעמים אפילו יותר משעה. זה קורה בסניף שערי גאולה בירושלים ובסניפים נוספים. רצוני לשאול: מה התועלת בהזמנת תור מראש? מה בכוונת משרדך לעשות לשיפור המצב?”

השר יועז הנדל השיב: “קודם כול, צריך להגיד שהמצב הפיננסי של דואר ישראל לא מרשים מדי, וצריך לטפל בזה. לא רק האיתנות הפיננסית, גם השירות צריך להשתפר משמעותית. כחלק מזה אנחנו יוצאים לתהליך הפרטה. 40% מהדואר יונפק, ואחרי זה כלל החברה תופרט. אנחנו בתחילת התהליך, ואני מניח שברגע שתהיה תחרות והפרטה זה ישפר את השירות.

“לגבי השאלה שלך, חברת דואר ישראל, בהנחיית המשרד, החלה בסוף שנת 2020 להפעיל שירות שנקרא ‘תור בקליק’, שבו ניתן לקבל שירות באמצעות הזמנת תור מראש. עם יישום ההחלטה הזאת ירד זמן ההמתנה מ- 20 דקות בממוצע ל- 9 דקות בממוצע. זו ירידה משמעותית, אבל עדיין יש מקומות שבהם לא עומדים ברף הרצוי, וקיימות כמה סיבות לכך.

“אחת מהן היא שיש אוכלוסיות שזכאיות לקבל תור בדואר ללא התור אלקטרוני – אוכלוסייה קשישה, מוגבלת, אזרחים ותיקים. ברגע שהם מגיעים הם מקבלים ישירות תור והם לא צריכים להזמין תור בקליק, ואז, במקומות שבהם יש האוכלוסייה מבוגרת יותר, יש תורים גדולים יותר. כך גם כשהייתה ירידה ברמת התחלואה, זמני ההמתנה הצטמצמו.

ח”כ ליצמן (בקריאת ביניים): “לחכות בתור שעה?

השר יועז הנדל בתגובה: “לא, זה לא הגיוני. אני אומר מעבר לזה, במקום שיש בו תור שעה ואנחנו לא מקבלים מהדואר תשובות, הם מקבלים עיצומים כספיים. לא יהיה מצב שבו אנשים עומדים שעה בתור. זה אומר שיש בעיה – חברת הדואר לא מנהלת את הסניף הזה כמו שצריך ולא שמה מספיק פקידים. אי-אפשר למרוח את זה.

“ברמה רוחבית יש בעיה כללית באיתנות הפיננסית של דואר ישראל. ברמה רוחבית יש לנו בעיה כוללת עם היכולת של דואר ישראל להתחרות ולתת שירות טוב. ועדיין לא ייתנו שירות של שעה המתנה, ואם יש סניפים כאלה, אנחנו נטיל עיצומים כספיים ואכיפה. אני מאוד מקווה שתהליך ההפרטה יפתור את הבעיות האלה ברמה הרוחבית. נקודתית, בסניפים שמהם קיבלת את הפניות אנחנו בדקנו ויש אוכלוסייה מבוגרת יותר – זאת הטענה של הדואר. זה עדיין לא תירוץ, ואם זה יימשך ששעה ממתינים, אז הם יקבלו עיצומים כספיים, חד וחלק”.

= = = = = = = = =

במסגרת התשובה של שר התקשורת יועז הנדל לשאילתה שהוגשה לו בכנסת בנושא המתנה ממושכת בתור בסניפי דואר, הציגה ח”כ עאידה תומא סלימאן שאלה נוספת לשר התקשורת: “כבוד השר, פניתי אליך לפני תקופה מסוימת, והיו התכתבויות בעניין שלוחת הדואר בעכו העתיקה, אשר נסגרה בתחילת השנה שעברה, או בחודש ינואר או בחודש פברואר, בגלל בעיות עם המפעיל, זוכי המכרז שם. יש החלטה, ובתשובה האחרונה יש החלטה של רשות הדואר לסגור את הסניף שמשרת כ- 12,000 תושבים, מעבר לעובדה אין שום סניף, וכבודו, בתשובות אליי, דיבר על פתיחת סניפים חדשים בעכו שהם אפילו יותר מרוחקים מהאזור של העתיקה.

“אני מבקשת: עכו העתיקה לא יכולה להמשיך להתקיים בלי שלוחת דואר. בתשובה האחרונה שלך אמרת שאתה מעיין בהחלטה של רשות הדואר, עוד לא אישרת אותה. אני, בשם כל תושבי עכו העתיקה, מבקשת ממך: צריך לפתוח בחזרה את השלוחה. לא יכול להיות שאנשים זקנים, אזרחים ותיקים, כדי לקבל את דמי הביטוח שלהם צריכים לשלם על מונית כדי להגיע לסניף הדואר הכי קרוב אליהם.

יועז הנדל בתגובה: “קיבלתי את דברייך, אני אחזיר תשובה. בכל מקרה, אני חייב להגיד שעיקר הבעיה שלנו זה באמת עם האוכלוסייה הוותיקה, לא עם האוכלוסייה הצעירה יותר.

“אנחנו, המגמה שלנו היא להעביר את כולם לשימוש אלקטרוני. הדואר הזה, מה לעשות, הולך ונעלם, שוק המכתבים נעלם, הבנקאות נעשית כבר בטלפון. יש עדיין אוכלוסייה ותיקה שמשתמשת בזה, לכן, צריך איזונים. הרגולציה קובעת איזה מרחק צריך סניף דואר, ואני מחויב לתת תשובה גם על האזור הזה של עכו העתיקה, שמתחברת גם לשכונות שמחוץ לעיר.

ח”כ סלימאן בקריאת ביניים: “כבוד השר, מי שהכיר את עכו יודע שעכו העתיקה – הסניף הכי קרוב זה מחוץ לעתיקה. דיברו איתי על פתיחת משהו אחר, בויקטורי. ויקטורי זה אפילו יותר מרוחק”.

שר התקשורת הבטיח לבדוק את הנושא ולהשיב לחברת הכנסת.

= = = = = = = = =

ב- 5 בפברואר 2022 השיב שר התקשורת יועז הנדל לשאילתה שהוגשה לו בכנסת בנושא סגירת סניף דואר בשפרעם.

ח”כ עלי סלאלחה (מגיש השאילתה): “העיר שפרעם מונה 40,000 תושבים. יש בה סניף דואר שמשרת 20,000 תושבים. הסניף הזה נסגר על ידי משרד התקשורת, סניף הדואר. הסניף הזה משרת אוכלוסייה של קשישים, זקנים, אנשים מבוגרים שהם לא בטכנולוגיה החדשה. הם לא יכולים באמת לבצע את הפעולות שאנחנו מתקשים לעשות אותן כמו הצעירים, שיכולים לעשות את זה.

“למה סגרו את זה? יש שם זכיין, והוא אומר שהסניף הזה לא ריווחי, אבל התושבים לא צריכים לסבול. לכן אני מבקש את התערבותך, אכן להחזיר את הסניף הזה, לשרת את 20,000 התושבים ולהרוויח את הזקנים המסכנים”.

שר התקשורת בתשובה: “אני בדקתי עם הדואר לגבי הסניף, הסניף המרכזי שמופיע בשאילתה המקורית. התשובה שאני קיבלתי היא שחי אלמידאן בעיר לא נסגר, הסניף עצמו לא נסגר, הוא נשאר. מה שהם סגרו זה את עין עפייה, ובמקומו הם החליפו את סוכנות הדואר הזאת בארבעה מרכזי מסירה – הם אומרים: כדי לתת מענה מיטבי לתושבים. אחרי התשובה שקיבלתי מהדואר, אני אגיד לך איך אני רואה את הדברים.

ח”כ אוסאמה סעדי (בקריאת ביניים): “עד שעבדנו קשה עם ראש העיר שם ופתחנו את המקום, עכשיו סוגרים את זה?”

יועז הנדל: “בואו אני אסביר לכם איך אני רואה את הדברים. קודם כול, אתה צודק. אבל אני חייב להגיד לכם שחל שינוי בעולם, בכל העולם, ובמיוחד במדינת ישראל. חברת הדואר היא חברה שבה מדי שנה שוק המכתבים הולך ודועך בקצב התמותה. ואנחנו גם העברנו כל מיני חוקים שמאפשרים בעצם להפסיק ולצמצם שליחת מכתבים, ולכן זה ידעך עוד יותר. זה שוק מפסיד. שוק החבילות הולך וגדל, וחברת הדואר היא חברה שהאיתנות הפיננסית שלה – אני אומר את זה בשפה מאוד מאוד עדינה – רעועה.

“לכן התהליך שאנחנו עושים הוא שאנחנו יוצאים להפרטה. בשלב הראשון, 40% מהחברה תונפק בבורסה. בשלב השני, נגיע ל- 100%. מתוך שמירה על חובת האוניברסליות, חובת השירותים, אבל כדי שיהיה שירות טוב לאזרח וכדי שהדואר גם יהיה חברה שמחזיקה את עצמה, אנחנו חייבים לעשות שינוי משמעותי.

“בתהליך הזה, אני חייב להגיד לך, יהיו פה הרבה מאוד משברים קטנים בהרבה מקומות שהתרגלו לדבר של פעם, לסניף של פעם. ואנחנו ננסה לצמצם את זה בעיקר באזורים שבהם יש אוכלוסייה חלשה יותר, בעיקר שם אני אנסה לתת דגש. אבל זה תהליך שהיה צריך לעשות אותו מזמן וזה הזמן לעשות אותו, אין ברירה אחרת. אני חושב שבסוף התהליך, האזרח הישראלי יקבל שירות יותר טוב, תחרותי יותר, בשאיפה גדולה – הוא גם ירגיש מסופק יותר, בשונה ממה שאנחנו רואים היום”.

[הערה: הדברים מתבססים על פרוטוקול הכנסת המתפרסם באתר הכנסת].

= = = = = = = = =

בהמלצת ביהמ”ש: התובע בייצוגית נגד דואר ישראל ביקש להסתלק מתביעתו

בהמלצת בית-המשפט המחוזי בתל אביב, תובע בתביעה ייצוגית נגד חברת דואר ישראל ובא כוחו הסכימו להסתלק מהתביעה [ת”צ 29925-04-21, ציפורן נגד דואר ישראל].

בין היתר כתבה כבוד השופטת הדס עובדיה בפסק הדין מה- 3 בפברואר 2022 כי “[…] בנוסף התחייבו המבקש וב”כ שלא להגיש תובענה נוספת ובכלל זה תובענה ייצוגית בגין העילה נשוא בקשת האישור דנן, הנוגעת לסגירת סניפי דואר בתקופת הסגר השלישי”.

* יצויין כי על תביעה זו פירסמתי ידיעה כאן באתר ב- 18 באפריל 2021.

= = = = = = = = =