“חברת דואר ישראל ומינהל הדואר במשרד התקשורת נשאלו ע”י הממ”מ לגבי נתונים סטטיסטיים על מועדי משלוחי דואר כמותי ועל הרישיון שניתן; התברר כי הם לא מנהלים סטטיסטיקה בנושא ואין נתונים על מועדי משלוחי דואר כמותי והאם הוא עומד בזמן המשלוח שהוגדר ברישיון”

ב- 28 בנובמבר 2021 דיווחתי כאן באתר: וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון תדון (6 בדצמבר 2021) בחברת דואר ישראל. הדיון יתקיים בהשתתפות שר התקשורת יועז הנדל.

על סדר היום שלושה נושאים:

+ הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 13), התשפ”ב – 2021,

+ פעילות חברת דואר ישראל והשירות לציבור,

+ דיווח של שר התקשורת יועז הנדל על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק עד ליום 1 בינואר 2022, בהתאם לסעיף 57(ג) לתיקון מס’ 11 לחוק הדואר, התשע”ב – 2012 [הערה: הופעתו זו של שר התקשורת בפני הוועדה אינה במקום הופעתו המתוכננת ל- 5.1.2022 ובה סקירה על פעילות משרדו].

* ב- 26 ביולי 2021 שיגר שר התקשורת מכתב אל יו”ר הוועדה בו נאמר בין היתר: “[…] בסעיף 57(ג) לתיקון, נקבע כי שר התקשורת ידחה בצו את היום הקובע בשישה חודשים בכל פעם, ככל שלא התקיים תנאי מהתנאים המוקדמים וידווח על כך לוועדת הכלכלה של הכנסת. בהתאם לעמדתו של מנהל מינהל הדואר, נכון למועד זה, טרם התמלאו כל התנאים המוקדמים, ואשר על כן נדרש לדחות פעם נוספת (בפעם השבע עשרה) את היום הקובע בשישה חודשים, כלומר עד ליום 1 בינואר 2022. בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה ביום 19 באוגוסט 2020 מסרה המנהלת הכללית של משרד התקשורת כי בכוונת המשרד לפרסם תזכיר חוק לתיקונו של תיקון מס’  11 באופן בו לא יידרש שר התקשורת לדחות את היום הקובע בכול שישה חודשים.

“[…] בסעיף 57(ג) לתיקון 11 נקבע כי במידה ששר התקשורת דחה את היום הקובע בשל אי התקיימותם של התנאים המוקדמים, עליו לדווח לוועדת הכלכלה של הכנסת על הדחייה ועל הנימוקים לה, בדיון שתקיים הוועדה בהשתתפותו או בהשתתפות המנהל הכללי של המשרד.

“בהמשך לאמור לעיל, הריני להודיע כי החלטתי לדחות את היום הקובע בשישה חודשים נוספים, עד ליום 31 בינואר 2022”.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

מאז הפרסום באתר זה פורסמו עוד כמה מסמכים לפורטל וועדת הכלכלה, בהקשר לדיון שייערך ביום שני.

בין המסמכים הללו: מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ”מ) שכותרתו: הטלת קנסות וריביות על תשלום חשבונות בשל עיכובים בקבלת דברי דואר.

המסמך פורסם ב- 17 באוקטובר 2021 והוא נכתב ע”י הכלכלן מאיר אזנקוט ואושר ע”י עמי צדיק, מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי.

בפתח תמצית המסמך נאמר כי “מסמך זה נכתב לבקשת חבר הכנסת איימן עודה בנושא הטלת קנסות וריביות על תשלום חשבונות בשל עיכובים בקבלת דברי דואר.

“במסמך יוצג תיאור של שוק הדואר, נתונים על חברת דואר ישראל ועל מוסדות וחברות השולחות דואר כמותי, ושינויים המוצעים בשוק הדואר.

“שוק הדואר כולל פלח כמותי (מעל 1,000 מכתבים במשלוח אחר – כ- 85% מסך דברי הדואר בישראל) הפתוח לתחרות, ופלח יחידני שבו השירותים מסופקים על ידי חברת דואר ישראל בלבד.

“כ- 90% מדברי הדואר בישראל נשלחים על ידי עסקים ומוסדות ציבור לרבות הממשלה. בשנת 2012 נשלחו 83 דברי דואר לנפש בישראל ובשנת 2019 נשלחו 50 – ירידה של 40%.

“נכון למארס 2021, לחברת דואר ישראל, הגדולה בשוק, 1,411 סניפים ומרכזי מסירה לקבלת שירותי דואר ביישובים מאוכלסים”.

“[…] בשנים האחרונות היו ועדות ציבוריות שבהן ניתנו המלצות על שינויים בשוק הדואר והתאמתו לעידן הנוכחי, לרבות פתיחה רחבה יותר של השוק לתחרות, מהדפסת המכתבים ועד לחלוקה לנמענים; קביעת תבחינים מותאמים יותר לצורכי השוק לפריסת סניפים ומרכזי מסירה של דואר ישראל; הרחבת הפיקוח על בעלי ההיתר ופרסום כללי טיב שירות לציבור.

“לפי תהליך שיתוף הציבור שערך מבקר המדינה, כ- 80% מהמשיבים ציינו שנגרם להם נזק כלשהו עקב שירותי דואר; כ- 8.3% מהמשיבים ענו שנגרם להם נזק כספי וכ- 8.1% ענו שאיחרו בתשלום למוסדות שונים; כ- 2.1% מהמשיבים דיווחו שכל דברי הדואר שהם שלחו לא הגיעו ליעדם וכ- 1%  מהמשיבים דיווחו שכל דברי הדואר שנשלחו אליהם לא הגיעו.

“לפי הדו”ח, כ- 15% מהמכתבים מגיעים ליעדם בתוך שלושה ימי עבודה וכ- 62% בתוך שבעה ימי עבודה. לפי חברת דואר ישראל, מבדיקות עדכניות עולה כי כ- 60% מדברי הדואר מגיעים בתוך שלושה ימים וכ- 97% בתוך שבעה ימים כך שהחברה עומדת בכללי הרישיון למסירת דואר”.

בהמשך המסמך של הממ”מ נאמר: “חברת דואר ישראל ומינהל הדואר במשרד התקשורת השיבו על הפנייה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדבר קבלת נתונים סטטיסטיים על מועדי משלוחי דואר כמותי ועל הרישיון שניתן. שני הגופים לא מנהלים סטטיסטיקה בנושא זה ולא היו להם נתונים על מועדי משלוחי דואר כמותי ואם המשלוח עומד בזמן המשלוח שהוגדר ברישיון. כמו כן, נמסר ממינהל הדואר שפרט לחברת הדואר, יתר בעלי ההיתר אינם מחויבים בטיב שירות על זמני משלוח דואר כמותי.

“מחברת דואר ישראל נמסר שכ- 90% מדברי הדואר הם לא דואר מנוטר ואין חיווי על שליחתם ומסירתם. כל יום נשלחים כ- 1.5 מיליון דברי דואר, ולכן אין אפשרות לבחון באופן סטטיסטי את מועדי העברת דברי הדואר. ואולם, החברה עורכת בדיקות תפעוליות במקטעים שונים של המשלוח (איסוף, מיון ומסירה) באמצעות מכתבי ניסיון ודגימות דואר אמיתי, אך אין תקפות סטטיסטית לבדיקות אלו”.