וועדת הרבנים לענייני תקשורת עתרה נגד שר התקשורת לגבי הטלפונים הכשרים מס’ ימים לאחר שהוגשה עתירה אחרת, מוקדמת יותר, בנושא זה

“בהינתן העובדה שביום 7.6.2022 הוגשה עתירה, מוקדמת בזמן, נגד החלטת שר התקשורת, אשר עומדת ביסוד עתירה זו, יודיעו העותרים מדוע לא תידחה עתירתם על הסף, משיש באפשרותם לפנות בבקשת הצטרפות לעתירה המוקדמת. זאת בפרט, נוכח העובדה כי מן העתירה עולה שהעותרים היו מודעים לקיומה של העתירה האמורה, בעת הגשת עתירתם. העותרים יעשו כן עד ליום ה’, 16.6.2022”.

כך כתב כבוד השופט נעם סולברג בהחלטה (מיום 14.6.2022) בעתירה של וועדת הרבנים לענייני תקשורת, מר חננאל מועלם, גב’ נעמי מועלם, ארגון פרחי הדגל ורשת מוסדות תפארת דוד. בעתירה התבקש מתן צו על-תנאי וכן בקשה לצו ביניים.

העתירה הופנתה כנגד שר התקשורת יועז הנדל, מנכ”לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין, היועצת המשפטית לממשלה עו”ד גלי בהרב-מיארה ושמונה חברות תקשורת: בזק החברה הישראלית לתקשורת, גולן טלקום תקשורת, הוט מובייל, וויידלי מובייל, סלקום ישראל, פלאפון תקשורת, פרטנר תקשורת, רמי לוי שיווק השיקמה תקשורת.

* ב- 8 ביוני 2022, תחת הכותרת — העליון לא נעתר לבקשה להוצאת צו ביניים נגד שר התקשורת ומשרד התקשורת — פירסמתי את הידיעה הבאה: “לתגובה מקדמית עד ליום א’ 3.7.2022. בשלב זה, בהינתן מועד כניסת ההחלטה נושא העתירה לתוקף, לא ראיתי מקום ליתן צו ביניים”. כך כתב שופט בית-המשפט העליון ד”ר עופר גרוסקופף בהחלטה (7.6.2022) לגבי עתירה למתן צו על תנאי ובקשה למתן צו ביניים.

העתירה הוגשה בידי עמותת אמת ליעקב ובידי שמעון גפנר ו- חווה ברכה לודמיר.

העתירה הוגשה נגד שר התקשורת יועז הנדל, משרד התקשורת ושבע חברות טלקום [פלאפון תקשורת, סלקום ישראל, הוט מובייל, פרטנר תקשורת, רמי לוי שיווק השיקמה תקשורת, ווידלי מובייל  וגולן טלקום תקשורת].

לא פורסם הנוסח המלא של העתירה אולם מספר אתרים דתיים כתבו על הגשת העתירה אתמול וציינו כי מדובר ברפורמת הסלולר בכל הקשור לטלפונים כשרים שמוביל שר התקשורת ואמורה להיכנס לתוקף ב- 31.7.2022 [קיראו כאן, כאן ו- כאן].

= = = = = = = = = = = = = =

ביום רביעי 16.6.2022 הצביעה מליאת הכנסת ואישרה בקריאה טרומית הצעה נגדית לרפורמת הטלפונים הכשרים, המאפשרת למנוי לבקש חסימה והגבלת תכנים [פ/3637/24].

מדובר בהצעת חוק התקשורת, בזק ושידורים, תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת, התשפ”ב – 2022 של חבר הכנסת משה ארבל וקבוצת חברי הכנסת. למרות התנגדות הממשלה, ההצעה זכתה לרוב של 57 תומכים מול 43 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכנסת לקביעת הוועדה שתטפל בהצעת החוק.

בדיון אמר ח”כ ארבל כי “בערב חג הפסח הודיע מר יועז הנדל, שר התקשורת, על הרפורמה האחרונה: ביטול מה שמכונה ‘הקומה הכשרה’. החופש, החופש והחירות של חרדים להחזיק במכשירי טלפון כשרים בתנאים שלהם, והחירות והחופש שלהם ללכת אחר רבותיהם.

“יש ממשלות שמנסות לקדם ‘זה נהנה וזה לא חסר’. אבל הממשלה הזו מנסה לקדם ‘זה חסר וזה לא נהנה’. אל תטעו, רבותיי. אף אחד לא ירוויח מהפגיעה הזו בציבור החרדי. הרפורמה לא תשפיע על אף אזרח שמחזיק היום בפלאפון לא כשר. על מי היא תשפיע? רק על החרדים, על ילדינו, על חינוכם. רפורמה שעוצבה במדויק במלאכת מחשבת.

“רפורמה שעוצבה במדויק, במלאכת מחשבת, נגד הציבור החרדי, כדי לפגוע באורחות חייו וביכולתו לשמור על אורח חיים חרדי ולהישמע לרבותיו, בשם המאבק באוטונומיות כביכול של שר התקשורת. שמעתי את הסיפורים וההצדקות של משרד התקשורת, אני גם בטוח שנשמע אותם עוד מעט: כמה כבוד השר דואג לחרדים וכיצד הרפורמה הזו נועדה בכלל בשביל החרדים, תוך הבטחה שהצעת החוק הזו גם תיקבר אחר כך בוועדה והכול יח”צ של ארבל. זו כנראה אשמת הציבור החרדי שלא מבין מה טוב בעבורו; הוא צריך מחנך במשרד התקשורת שיבוא ושייתן לנו הוראות איזה טלפון מותר לנו ונכון לנו להחזיק – פטרנליזם מהזן הנמוך ביותר שאינו אלא כיסוי לזלזול, אולי אפילו לשנאה, לציבור החרדי שומר המצוות. חוסר יכולת לכבד את גדולי הדור שמגיעים ללשכתו ועולים לרגל, אפילו בחבישת כיפה סמלית קטנטנה כמו של בנט – גם את זה לא.

“אנחנו לא זקוקים לפטרנליזם הזה. הוא לא נועד לעזור לנו והוא לא יעזור לנו. הטענה של משרד התקשורת מתייחסת באופן אירוני לחופש בחירה לשם הוזלת מחירים. עולם הפוך. בשביל לקדם חופש בחירה מסוג אחד נבטל את חופש הבחירה הבסיסי ביותר: החופש והחירות של הציבור החרדי היום להמשיך ולהביע אמון ברבותיו, בקומה הכשרה ובמכשירי הטלפון הכשרים.

“לגבי המחירים, אני מציע לכבוד השר ללכת ולברר את המחירים בקומה הכשרה. אולי בעקבות כך אפילו הוא עצמו ירצה לעבור לפלאפון כשר כאשר יגלה את המחירים האמיתיים של המסלולים בטלפונים הכשרים.

“לכן מוגשת הצעת חוק זו, הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת). זהו שם ההצעה, ותכליתה – הגבלות שהן מוסכמות. יספרו לי חבריי מהקואליציה: האם מי מכם חויב לאחרונה לעבור לטלפון כשר? האם חברות התקשורת הכריחו את ילדיכם או את חבריכם לעבור לטלפון כשר? מאיפה עזות המצח? מלבד התנועה הרפורמית ועוד כל מיני ארגונים קיקיוניים שמבקשים לבוא ולקעקע פעם אחר פעם, לפגוע בדרך של מאות מחזיקי הטלפונים הכשרים ואלפי ורבבות אנשים שנוהגים כמצוות רבותיהם, מדוע זה כל כך מפריע לכם?

“אבקש כמובן לציין את מי שייסד את ועדת הרבנים, כבוד קדושת האדמו”ר מגור שליט”א.”

“החוק נועד לחסום את הניסיון של משרד התקשורת ושל כל שר תקשורת עתידי לפגוע בחופש ובחירות של הצרכנים החרדים לצרוך שירותי תקשורת ניידת שמתאימה להם, שמתאימה לאורחות חייהם, לחינוך ילדיהם ולאמונות שלהם. זוהי, אדוני, הצעת חוק ליברלית. זוהי הצעת חוק שעיקרה חירות וחופש הצרכן החרדי והגנה על האוטונומיה.

“וכפי שהרפורמה של שר התקשורת לא תביא שום ברכה לציבור הכללי או החילוני, כך גם הצעת החוק הזו לא תפגע בשום צורה ואופן בציבור הכללי או בציבור החילוני. מה כן תעשה ההצעה? היא תגן על זכותו של הצרכן החרדי לדאוג לטלפון מתאים לו ולמשפחתו, לילדיו; טלפון שחסום לתכנים לא ראויים, שמנוגדים לערכים החרדיים ולתפיסות העולם החרדיות והאנושיות בכלל. יש כל כך הרבה זוהמה ברשתות היום והיא עלולה לפגוע בנפשו של כל אדם, וודאי של ילד, נער או נערה. בטלפונים הרגילים אני באופן אישי, וכבר ציינתי את זה גם בפני השר ובפני אנשי משרדו,  מקבל פרסומות שעדיין לא טופלו – הדבר הראשון שבער זה לטפל בטלפונים הכשרים; פרסומות, רבותיי חברי הכנסת, למכירת סמים, קנביס, פעם אחר פעם, שבוע אחר שבוע חודרים לי למכשיר ושולחים פרסומות שכאלה. אבל בזה לא בער לשר לטפל. כשנערים מסקרנות נכנסים לפרסומות הללו, לא בוער לשר לטפל. מה מפריע לו? שחלילה וחס נער חרדי מתחנך לפי הוראת רבותיו ולא רוצה להיחשף לתועבה שישנה ברשת. הטלפונים הכשרים נועדו להגביל זאת, כדי שהציבור שלנו, שגם הוא זקוק לתקשורת, שגם הוא זקוק לשירות הזה בדיוק כמו שהציבור החילוני זקוק לו, יוכל לעשות בו שימוש מושכל באופן שמתאים לו.

“אני ארגיע את שר התקשורת ואני ארגיע גם את הדואגים לציבור החרדי וגם אותך – כל חרדי יודע גם היום שהוא יכול גם להחזיק טלפון רגיל. חלקם מחליטים לקנות טלפון רגיל, לא כשר. מי שיש לו טלפון כשר זה מי שבחר בזה, מי שקיבל החלטה מודעת, אקטיבית, להחזיק דווקא בטלפון כשר, להגביל את עצמו או את ילדיו מראש. למה ההחלטה הזו לא יפה בעיניכם? השאלה הפסיכולוגית העמוקה ששוכנת מתחת להצעה הזו ופני השטח – למה אינכם יכולים לחיות עם הידיעה שישנו ציבור חרדי גדול שנוהג לפי ערכיו, שנוהג גם לפי הוראת רבותיו, ומחליט להחזיק בטלפון כשר לא מתוך בורות, לא כי לא יודעים שקיימת אפשרות אחרת, אלא יודעים היטב ומחליטים אחרת? נגד זה מבקש משרד התקשורת להיאבק.

“אני מבקש את תמיכת חברי הבית, חברי הכנסת כולם, בהצעה החשובה הזו, הצעה שמבקשת לתת חופש בחירה לכל צרכן, לכל אזרח, ולבחור באורחות חייו ובאמונתו בלי לפגוע שום פגיעה באורחות חייהם של כלל אזרחי מדינת ישראל”.

בדברי תשובתו אמר שר התקשורת יועז הנדל כי “צר לי עליך, אחי חבר הכנסת משה ארבל, שנאלצת לעמוד כאן ולגעת בנושא שאתה לא באמת מאמין בו.

“[…] אני מגיע לטלפונים הכשרים: האם יכול להיות שחוסמים שיעורי תורה של הרב עובדיה יוסף בטלפונים הכשרים, ואתם לא דורשים את כבוד התורה? אני צריך לדרוש במקומכם? האם יכול להיות שחוסמים שיעורים של אנשים כמוכם, של מפלגות”.

“האם יכול להיות שרצו להקים קומה כשרה של ועד רבנים ספרדי, ואתם תמכתם ואז פחדתם וברחתם? יכול להיות, כי הם סיפרו לי, ויכול להיות, כי גם אתם סיפרתם לי. האם יכול להיות שכל אחד מכם ומהעוזרים שלכם מחזיק גם טלפון כשר וגם טלפון להתקשר? יכול להיות. כבר אמרתי – אתגרתי אתכם פעם – יקום פה האחד, חבר הכנסת האחד, החרדי האחד שהוא או עוזריו לא מחזיקים בטלפון שאינו כשר, רחמנא ליצלן. אחד. אחד, שהוא או עוזריו.

“יקום אחד. ואני אומר לכם שאין צביעות גדולה מזו. הרי אני לא הכרתי את הטלפונים הכשרים לפני שבאו אליי אלפי תלונות של אזרחים חרדים. אלפי תלונות. ואתם יודעים מי עוד התלונן? הציונות הדתית, שמחה רוטמן שיושב כאן. מדבר לו בטלפון הכשר. סיפרו לי שחסמו אותם בזמן בחירות; לא נתנו להם לשלוח הודעות. על מה היו התלונות? שיש חסימה של עסקים. חוסמים פיצה – כשרה למהדרין אגב. חוסמים תכנים. חוסמים משרדי ממשלה.

“[…] במדינת ישראל הממשלה קובעת. ולכן כשאזרחים חרדים רוצים חופש, אז מגיע להם חופש. מגיע להם חופש. ואתם יודעים מה הכי כואב לכם? שאתם לא תצליחו לשנות את זה. ואני אומר לכם, אני אומר לכם ששום דבר – אתם יכולים להגיד: שנאת חרדים. אני אוהב אתכם. אתם אחים שלי, ולכן אני דואג שתהיה לכם תחרות.

“ולכן, בעיניי, זו מצווה גדולה, קידוש השם, שלחרדים יהיו תשתיות תקשורת מתקדמות, ולכן אני חייב, חייב, להגיד לכם שבנוגע לפגיעה בילדים זה שקר גס; גם אתם יודעים שברפורמה, אין בה אחד מתחת לגיל 18 שיכול לנייד את המספר שלו, רק מי שמעל גיל 18. ולכן, גם אתם יודעים שזאת בחירה חופשית. הרי לא מבטלים את הקומה הכשרה. מי שרוצה טלפון כשר, יישאר לו. אתם מפחדים מאלה שלא רוצים. אתם מפחדים מבחירה חופשית – ויש חרדים שלא רוצים, אז זכותם המלאה לעשות מה שהם רוצים.

“[…] אני מייצר לכם את חופש הפעולה, ואני באמת, מתוך הגינות רבה, אני לא מציין כמה מכם באו ואמרו לי: כל הכבוד, מאחורי הקלעים. מתוך הגינות רבה אני לא מציין כמה תמיכה יש בציבור החרדי לרפורמת הטלפונים הכשרים, כדי שכל אזרח חרדי יוכל לנייד, ולא לשלם על שני מספרים.

“אתם סבלתם כאשר חסמו אתכם, ואני לא מציין את המכתבים שקיבלתי, את המיילים ואת ההודעות שקיבלתי מחסידויות שהחליטו – שהחליט ועד הרבנים לחסום אותם. אתם יודעים מה, פה אין הגינות; אבל אני לא מוכן לקבל שיש כאלה שכדי להגיד: כשר, לוקחים כסף – פרוטקשן – והולכים ומפגינים נגד חנויות ושורפים חנויות ופוגעים בחנויות.

“[…] אם אתם דואגים בדיוק כפי שאני דואג, אז אתם צריכים לקרב ולא להרחיק – ואתם מרחיקים. בתוך המגזר החרדי אתם מרחיקים כאלה שרואים אתכם ויודעים שאתם הפוך, פועלים הפוך, נגד האינטרס שלהם. האינטרס שלהם הוא שיהיה להם זול ושהם לא יחזיקו בשני מספרים במקביל. אתם יודעים, כמוני, ש- 70% מחזיקים בטלפון כשר ובטלפון להתקשר, בשני טלפונים. ואתם יודעים כמוני שיש חסימות שפוגעות בעיקר בציבור שלכם, שמישהו לא יכול להתקשר למוקד פניות לציבור, או כשמישהו לא יכול להתקשר לאיזה בעל עסק, כי הוא לא עמד בקנה אחד עם מה שרצתה אותה ועדת רבנים, אז הוא נפגע.

“ולא סתם אצלכם בתוך הבית הרב אדלשטיין מקים קומה כשרה נוספת – לא אתה, לא יולי אדלשטיין, הרב אדלשטיין אחר. ולא סתם אצלכם בתוך הבית יש עכשיו ועד רבנים נוסף, שרוצה להקים תחרות, ולא סתם עכשיו מגיעות לכל חברות התקשורת קבוצות של רבנים ומבקשות תחרות, הן מבינות שזה רצוי וטוב לאזרחי ישראל. לאזרחי ישראל החרדים, מגיעים להם אותם תנאים כפי שמגיע לכל אזרח אחר.

“אני אשמח לעזור לכם לייצר תחרות, כי זה טוב לאזרחים החרדים. תפיסת עולמי מתנגדת לכך שיהיה אזרח שיש לו חוק וסדר, ואזרח שאין לו חוק וסדר. אני אומר את זה לגבי המגזר הערבי – וכל חיי עסקתי בזה, וכשהגעתי למשרד התקשורת התעסקתי בפירוק החברות הפירטיות במגזר הערבי, למרות שבמשך שנים לא עשו את זה, מפחד. מי שישב במשרד התקשורת, ואני אומר את זה גם לכם, חבריי החרדים: הכול לשם שמיים, ואני משוכנע, אני משוכנע שכאשר הרפורמה תעבור, כולכם תגיעו לבית כנסת ותברכו הגומל ותפילת הודיה והלל גדול למען הרפורמה הגדולה, וכך יהיה. ויעלה שם הרפורמה. ואני משוכנע שאזרחי ישראל החרדים יברכו על כך ויהיו שמחים. אז כולנו ביחד נקיים את הילולת הרפורמה הגדולה”.

לאחר ההצבעה מסר שר התקשורת הודעה אישית בה אמר בין היתר כי “[…] לגבי הרפורמה, שום דבר לא השתנה, התהליך התרחש. אם הצהרתית הייתם צריכים את החוק בקריאה טרומית, אז בבקשה, זה לא משנה כלום. חבריי החרדים יכולים לנשום לרווחה: הטלפונים הכשרים יהיו קיימים; הציבור שירצה טלפון כשר, יהיה לו טלפון כשר; ילדים לא יוכלו לנייד מספרים; ויהודי בן 50 שירצה לנייד את המספר שלו, כמו כל אזרח ישראלי, יותר לו לנייד את המספר שלו.

“ההבדל היחיד – חבר הכנסת אחמד טיבי, מכיוון שהצבעתם עם החרדים על הדבר הזה, אנחנו מתכוונים להכניס את המגזר הערבי יחד עם החרדי, לוועד הרבנים. אתם יכולים ביחד לקבוע, אילו מספרים אתם רוצים לחסום ואיזה לא. אני חושב שוועד הרבנים ישמח לעשות את שיתוף הפעולה הזה לא רק בכנסת, אלא גם בפרקטיקה. זה באמת מרשים שכל ההישגים של המשותפת בנויים על הרשימות החרדיות והליכוד, על החרד”לים, ואני חושב שאולי שווה דיון על הטלפונים הכשרים ואיך זה משפיע על המגזר הערבי – נושא הניוד.

“לסיכום, אני רוצה לומר: דקלרציה זה נחמד, מחיאות כפיים זה נחמד, בסוף יש אזרחים במדינת ישראל שמגיע להם חופש לנייד את המספר; מגיע להם לקבוע איזה מסלול הם בוחרים, ואני מתכוון להיאבק על זה שלכל אזרח ישראלי יהיו אותן אפשרויות, על פי תפיסת עולמי, של זכויות וחובות שווים לכל אזרח”.

= = = = = = = = = = = = = =