העליון ידון בעתירה הדורשת לפתוח בחקירה פלילית נגד הישראלים שסייעו לפשעים נגד האנושות בדרום סודן

הרכב בית-העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות ידון ביום חמישי (21.10.2021) בבוקר בעתירה הדורשת לפתוח בחקירה פלילית נגד הישראלים שסייעו לפשעים נגד האנושות בדרום סודן.

המדינה דורשת לקיים את הדיון בעתירות בדלתיים סגורות והחלטה בעניין תתקבל בפתח הדיון.

העתירה (5687/20) הוגשה ע”י שורה של פעילי ופעילות זכויות האדם בישראל באמצעות עו”ד איתי מק.

לדברי העותרים, העתירה בעניין דרום סודן הוגשה על רקע הקביעה בדו”ח מועצת הביטחון של האו”ם, כי בעיסקה שתווכה ע”י ראש השב”כ הדרום סודני, תוך עקיפת המנגנונים הפורמליים בדרום סודן לרכישת נשק, נרכשו בשנת 2013 מישראל רובי גליל אייס. אלה אשר נמסרו למיליציה של הממשלה, הקרויה “Mathiang Anyoor”, והתאמנה בחווה הפרטית של הנשיא הדרום סודני. הרובים שימשו את המיליציה לטבח בבני שבט הנואר שהחל ב-15.12.2013 בבירה ג’ובה ובסביבתה. טבח המסמל את פרוץ מלחמת האזרחים בדרום סודן.

לפי דו”חות ועדות החקירה של האו”ם והאיחוד האפריקאי, כוחות הביטחון של ממשלת דרום סודן, יחד עם המליציות מטעמהעצרו, עינו, אנסו ורצחו את בני שבט הנואר במסע רצחני, מהיר ומתואם בשכונות הבירה ג’ובה ובסביבתה. לא רק אישי ציבור וביטחון משבט הנואר נרצחו, אלא כוחות הביטחון והמליציות סרקו בתים שהיה מידע כי בני שבט הנואר התגוררו בהם, ותפסו ברחוב או בבית הספר את מי שזוהה כמשתייך לשבט הנואר (לפי הסימנים המסורתיים על הפנים, תלבושת מסורתית או תחקור קצר).

בין היתר, ביום 16.12.2013, רק בתחנת המשטרה של שכונת Gudele, נרצחו בירי בין 200 ל- 400 מבני שבט הנואר שרוכזו שם. כמו כן, נקבע כי בין הימים 16 ל-18 לדצמבר 2013 נתקיים אונס המוני של נשים משבט הנואר, וצוותי החקירה איתרו קברים המוניים.
לדברי העותרים, טרם ידוע המספר המדויק של בני שבט הנואר שנרצחו, אך על פי דו”ח האיחוד האפריקאי נאספו דיווחים לפיהם רק בין 15-18 בדצמבר 2013 נרצחו 15-20 אלף איש בבירה ג’ובה ובסביבתה. דיווחים אשר תואמים לראיות על ההיקף והברוטליות של הטבח.

העותרים מציינים כי המשבר בדרום סודן לא החל בדצמבר 2013, אלא זמן רב קודם לכן. בכל אותה העת, התקיים אמברגו נשק של האיחוד האירופאי על דרום סודן, ובגלל נפיצות המצב והצורך להגן על האזרחים והאזרחיות היה במדינה כוח לשמירת שלום של האו”ם (UNMISS). עצם הגיוס וההכשרה של אלפי צעירים משבט הדינקה למיליציה “Mathiang Anyoor”, היה צריך להדליק “נורות אדומות”. במדינות מתוקנות לא נהוג שהנשיא מכשיר בחווה שלו מיליציה פרטית, ובכלל שיש לנשיא מיליציה מחוץ לכוחות הביטחון הפורמליים. לכל המאוחר, הגורמים האחראים לייצוא הביטחוני בישראל היו צריכים לדעת ביום  23.7.2013 – מועד פיטורי ד”ר ריק מצ’אר, משבט הנואר, מתפקיד סגן הנשיא – לאן הרוח נושבת.

“הגורמים במשרדי החוץ והביטחון בישראל, היו אמורים לדעת מראש את הסיכון שהם לוקחים על עצמם באישור עסקה מפוקפקת של ייצוא רובים, בתיווך ראש שירות הביטחון הדרום סודני, שנועדו למיליציה שהתאמנה בחווה של הנשיא, בעת שהיו כוח לשמירת שלום של האו”ם בשל המצב הנפיץ במדינה וגם אמברגו נשק של האיחוד האירופאי – האם יש עובד אחד במשרדי החוץ והביטחון שנשמע לו סביר כי נשיא של מדינה מזמין ‘בהזמנה פרטית’ רובים למיליציה ‘פרטית’ שלו? האם לעובד אחד במשרדי החוץ והביטחון נשמע הגיוני ונורמלי שראש שירות הביטחון של מדינה מתאם בעצמו עסקה לרכישת רובים למיליציה?”

דרישה ראשונה לפתוח בחקירה בעניין, נשלחה בינואר 2016. רק לאחר שהוגשה עתירה ראשונה לבג”צ, נמסרה לעותרים ב- 4.5.2017 החלטה של עו”ד רחל מטר, ראשת תחום פלילי בפרקליטות המדינה, שקבעה כי לא נמצאה כל ראיה לפיה מעשיו של גורם ישראלי כלשהו מקימים חשד לביצוע עבירה פלילית ולכן “אין מקום להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד גורם ישראלי כלשהו”.

בחלוף כארבע שנים ורק לאחר הגשת העתירה, התקבלה החלטה בערר של היועמ”ש לממשלה שאינה אומרת דבר.

בעתירה נטען כי בחוסר סבירות קיצוני, על בסיס טענות עובדתיות שגויות לגבי השתלשלות האירועים בדרום סודן, וטעויות בהבנת הדין הישראלי והדין הבין-לאומי הרלוונטיים, עו”ד מטר הגיעה למסקנות שגויות. עוד נטען כי עו”ד מטר לא ביצעה פעולות בדיקה בסיסיות, ובמיוחד נתנה פרשנות שגויה ליסוד הנפשי הדרוש להוכחת עבירת הסיוע לפשעי מלחמה ולפשעים נגד האנושות, על פי הדין הבין-לאומי והדין הישראלי.

* בקישור כאן ניתן למצוא ריכוז ידיעות שהתפרסמו בהקשר זה באתר בעבר.