המחוזי חיפה לחברת החשמל (בקבלו עתירה מינהלית שנייה שהוגשה נגד החברה): “ביטול מכרז במקרה זה הוא צעד קיצוני שאין לנקוט בו לפני שמוצו הדרכים האחרות”

בית-המשפט המחוזי בחיפה בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים פירסם ב- 14.10.2020 פסק דין (שניתן 4 ימים קודם לכן) בעתירה מינהלית שהוגשה בידי חברת אפקון בקרה ואוטומציה בע”מ [באמצעות עו”ד איל בליזובסקי].

העתירה הוגשה נגד חברת החשמל לישראל (חח”י), קונטאל אוטומציה ובקרה בע”מ, מוטורולה סולושנס ישראל בע”מ וסימנס ישראל בע”מ.

כבוד השופטת ריבי למלשטריך-לטר כתבה בין היתר בפסק דינה [עת”מ 29740-09-20]:

“העותרת הגישה [13.9.2020] עתירה ביחד עם בקשה לסעד ביניים, בכל הנוגע להחלטת ועדת המכרזים של המשיבה 1 [חח”י] מיום 24.8.2020 במסגרתה הוחלט שלא להכריז על העותרת כזוכה במכרז מספר 102826260 לתכנון, פיתוח, אינטגרציה, הטמעה, בדיקות והכנסה לניצול של מערכת לניהול מערך תקשורת ליחידת הקצה לשליטה ובקרה על רשת מתח גבוה (ACS), וכפועל יוצא – ביטלה את המכרז ופירסמה הליך תחרותי שמספרו 103089290 בו הוזמנו כל מציעי המכרז להציע הצעות מחיר עד ליום 21.9.2020. ניתן צו ארעי במעמד צד אחד”.

לדברי השופטת מדובר בעתירת המשך של העותרת “שהגישה תחילה עתירה במסגרת עת”מ 73536-06-20, כנגד הכרזה על זכייתה של משיבה 2 [קונטאל אוטומציה ובקרה] באותו מכרז. קבעתי בפסק דין כי המשיבה 2 לא עמדה בדרישת הסף, ולכן נפסלה זכייתה, והדיון הוחזר לוועדת המכרזים“.

מכאן החל תהליך במסגרתו החליטה חברת החשמל לבטל את המכרז ובמקום זאת לערוך ‘הליך תחרותי’ פטור ממכרז.

בהכרעת השופטת, נאמר בין השאר כי “[…] כזכור, האומדן שהכינה חברת החשמל והוכנס למעטפת ההצעות היה 8.89 מיליון דולר ארה”ב. משהסתבר כי כל ההצעות שהוגשו היו בפער ניכר, החליטה וועדת המכרזים לשנות את האומדן, ועידכנה אותו לסף של 12.85 מיליון ₪. בחשבון פשוט, האומדן של אנשי המקצוע בחברת החשמל התעדכן בעוד 44% מהאומדן המקורי של חברת החשמל !! לא עניין של מה בכך.

“האומדן עודכן ע”י חברת החשמל לאחר פתיחת ההצעות. הצעת המשיבה 2 הייתה כ- 14 מיליארד דולר, הצעת העותרת כ- 20 מיליון דולר, והמציעה הנוספת אף סכום גבוה יותר. האומדן עודכן ע”י חברת החשמל באופן שההצעה של משיבה 2 עלתה עליו בכ- 10%. ייתכן והיו לעידכון זה שיקולים מקצועיים שהצדיקו את התוצאה של אומדן מעודכן. ייתכן וחדשנות המערכות ואי-היכרות עימן, עמדה לרועץ בהכנת האומדן המקורי. אין לי את האפשרות לבדוק, וגם לא קם צורך כזה. רק ייזכר שחברת החשמל שגתה פעם ראשונה בפער של 44% ואין ערובה שלא שגתה פעם שנייה.

“מכל מקום, איזו משמעות יכול בית-המשפט לייחס לאומדן מעודכן כזה? אולי היה מקום לעדכן את האומדן לסכום גבוה יותר, באופן היה אולי בתווך שבין הצעת העותרת למשיבה 2? שהרי הצעת המשיבה הנוספת, משיבה 3, הייתה אף גבוהה יותר. וייתכן שלא”.

בהמשך מוסיפה השופטת ואומרת כי “[…] לא קשה להתרשם כיצד הלכה חברת החשמל לקראת המשיבה 2 תוך שהיא מכופפת את הכללים שהיא עצמה קבעה”.

“[…] חברת החשמל מראש לא חפצה לקבל הצעה מהעותרת שתתקרב לאומדן המעודכן, שאם לא כן לא הייתה כותבת במפורש בפנייתה לעותרת – אל תשני את הצעת המחיר שהגשת!

“[…] התנהלות זו מלמדת על היעדר סבירות בהפעלת שיקול הדעת של וועדת המכרזים [של חח”י]”.

עוד אומרת השופטת בפסק הדין כי “[…] נראה לי על רקע העובדות שנסקרו כי אין סבירות בהחלטת וועדת המכרזים לבטל את המכרז” וכי החלטה זו “[…] איינה סבירה בנסיבות ונחזית להיות נגועה”.

“לסיכום – “טרם ביטול המכרז לאחר שלב פתיחת ההצעות, ביטול השמור רק למקרים חריגים ונדירים, על וועדת המכרזים לאפשר לעותרת ולמציעה הנוספת שנותרה במכרז, ליתן בתוך תקופת זמן סבירה הצעה משופרת להצעתה או, לחלופין, לפתוח משא ומתן עם המציעות שנותרו, תוך קציבת מועד לסיומו. ביטול מכרז במקרה כזה הוא צעד קיצוני שאין לנקוט בו לפני שמוצו הדרכים האחרות”.

“גם לאחר הליך של שיפור ההצעה, עדיין תהא וועדת המכרזים יכולה לשקול שיקולי סבירות לגבי המחיר המוצע”.

תיבת ההצעות של ההליך התחרותי לא תיפתח אלא 14 יום לאחר שהעותרת והמציעה הנוספת יקבלו את החלות וועדת המכרזים לגבי ההצעות המשופרות שניתנו”.

השופטת קבעה עוד כי חברת החשמל לישראל וקונטאל אוטומציה ובקרה, “ביחד ולחוד, יישאו בהוצאות העותרת בסך של 15,000 ₪ בתוך חודש ימים”.

[הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות כך בטקסט המקורי].

הערות עורך Read IT Now:

+ ב- 4 בספטמבר 2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה לגבי העתירה הראשונה שהוגשה בהקשר למכרז זה [עת”מ 73536-06-20].

+ ב- 4 באוקטובר 2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה לגבי עתירה מינהלית אחרת שהגישה חברת אפקון נגד מקורות ונגד חברת מוטורולה סולושנס.

+ באתר חברת החשמל התפרסמה ב- 17.9.2020 הודעה מס’ 102826260 – הליך רכש בעקבות ביטול מכרז [לגבי תכנון, פיתוח, אינטגרציה, הטמעה, בדיקות והכנסה לניצול של מערכת לניהול מערך התקשורת ליח’ הקצה לשליטה ובקרה על רשת המתח הגבוה (ACS)].

בהודעה נאמר כי הוחלט “לבטל את המכרז ולנהל הליך רכש תחרותי פטור ממכרז” וכי “יציאה למכרז חדש לא תביא תועלת, שכן הדבר לא יאפשר עמידה בלו”ז הנדרש, לאור הצורך הדחוף בהחלפת המערכת הקיימת במערכת המותאמת לפריסה הארצית המעודכנת של מערך יחידות הקצה והממסרים הפרוש בשטח בצורה מחוזית”.