בקשה לפטור ממכרז: משרד הבריאות/חברת dbMOTION [היקף כספי: עד 95 מיליון ש”ח]

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/ האגף לבריאות דיגיטלית ומחשוב

תקנה: 3 (29)

שם הספק: dbMOTION

מהות ההתקשרות: שדרוג של מוצר מתוצרת החברה לגירסתו החדשה הפועלת בעולם

התחלת ההתקשרות: 1 ביוני 2015; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2020

היקף כספי: עד 95 מיליון ₪ כולל תחזוקה ויישומים מותאמים

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: שירה לב-עמי מנהלת האגף לבריאות דיגיטלית ומחשוב במשרד הבריאות כותבת בבקשת הפטור כי משרד הבריאות מפעיל כיום רשת לשיתוף מידע רפואי בין בתי החולים וקופות החולים במדינת ישראל. הרשת פועלת על בסיס מוצר של חברת דיבימושן.

משרד הבריאות מעוניין לבצע שדרוג של המוצר לגירסתו החדשה הפועלת בעולם. הגירסה החדשה תאפשר יכולות נוספות שנדרשות לארגוני הבריאות ולמשרד הבריאות כגון שילוב המידע המשותף ברשת בתוך התיק הרפואי, והפעלת יכולות “ניהול אוכלוסיות” בתחום הרפואי, המאפשרות עיבוד מידע על סמך קריטריונים רפואיים מורכבים. הרשת המשודרגת תוכל לשמש להעברות מידע יעילות יותר בין הגופים, תוך שילוב מרכיבים סמנטיים המאפשרים תרגום בין השפות הרפואיות השונות בהן נעשה שימוש במדינה.

חוות דעתו המקצועית של המשרד הינה כי מדובר בספק יחיד ממספר טעמים: התשתית הקיימת כיום לשיתוף מידע רפואי בישראל מבוססת על מוצר של חברת דיבימושן. שדרוג הרשת הנוכחית כולה למוצר אחר יביא לאובדן השקעה רבה שבוצעה בעבר בפריסת הרשת, גם בצד משרד הבריאות וגם בצד ארגוני הבריאות אשר השקיעו עלויות רבות בהתחברות לרשת הקיימת. בנוסף, שירותי בריאות כללית – הכוללת חלק גדול מבתי החולים הציבוריים בישראל ואת החלק הארי של שירותי הבריאות בקהילה – בחרה לעבור למוצר החדש של חברת דיבימושן, מתוקף התקשרות נפרדת. המשרד חושש כי החלפת הרשת של משרד הבריאות בספק אחר ועבודה ב- 2 רשתות שונות לאיסוף מידע תייצר מורכבות רבה העלולה לפגוע בביצועים וביכולת של שיתוף המידע (טכנולוגית, סמנטיקה והתאמת טרמינולוגיה לשפה אחידה) עד למצב של חוסר יכולת טכנית להפעיל את החיבור.

יתרה מכך, המשרד פרסם RFI לבדיקת יכולת של מוצרים קיימים לממש את מרכיבי הפיתרון הדרושים למשרד (שיתוף מידע המשולב בתיק הרפואי, יכולות סמנטיות, יכולות אנליזה וניהול אוכלוסיות על פי פרמטרים רפואיים בזמן אמת על כלל המידע ברשת ועוד).

תוצאות הפרסום העלו כי ספקים אחרים בתחום זה בעולם אינם מספקים כיום מענה כולל של כלל המרכיבים ולפיכך לא יוכלו לספק את השירות הנדרש, ובמיוחד בהתייחס לדרישה לתת פתרון ללא ניהול מאגר מרכזי, דרישה שהיא עקרונית ומהותית לצורך הגנת הפרטיות ועמידה בדרישות החוק בישראל.

הערת עורך Read IT Now: ב- 24.1.2015 פירסמתי באתר זה שתי ידיעות על אישורי וועדת הפטור המרכזית  להתקשרויות של משרד הבריאות עם חברת dbMOTION:

+ התקשרות בפטור ממכרז עם חברת dbMotion כספק יחיד: משרד הבריאות ביקש אישור להתקשרות של יותר מ- 94 מיליון ₪; וועדת הפטור המרכזית אישרה בשלב זה רק 10.5  מיליון ₪ [ידיעה מעודכנת]

+ התקשרות בפטור ממכרז עם חברת dbMotion כספק יחיד: משרד הבריאות ביקש אישור להתקשרות של 17.7 מיליון ₪; וועדת הפטור המרכזית אישרה בשלב זה רק 5.7  מיליון ₪ [ידיעה מעודכנת]