התקשרות בפטור ממכרז עם חברת dbMotion כספק יחיד: משרד הבריאות ביקש אישור להתקשרות של 17.7 מיליון ₪; וועדת הפטור המרכזית אישרה בשלב זה רק 5.7 מיליון ₪ [ידיעה מעודכנת]

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

שם הספק: dbMotion

מהות ההתקשרות: שדרוג מערכת ‘אופק’

היקף ההתקשרות המבוקש: 17,700,000 ₪ כולל מע”מ

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית ב- 21 בדצמבר 2014

היקף ההתקשרות המאושר: 5,700,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 21.12.2014; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2016

הערות: וועדת הפטור המרכזית אישרה ההתקשרות בפטור מחובת מכרז והדגישה כי “החלטה זו הינה בכפוף לכך שמאושרים ביצוע שינויים וברחבות בלבד ולא מאושרת הארכת והרחבת תחזוקת המערכת. על המשרד להבין ממה נובע המחסור התקציבי שהרי מספר האתרים היה ידוע מראש ולא היה שינוי בעלות תחזוקת האתרים. יש לדווח על הממצאים לסגן בכיר לחשבת הכללית, הרפרנט למשרד ולמילכה נשיאל [מנהלת תחום בכיר מחשוב ומערכות מידע] עד ליום 30.6.2015 על ממצאיו בנושא. [הערה: ההדגשות- במקור. א.ל.]

וועדת הפטור המרכזית כותבת בנימוקיה כי פרוייקט ‘אופק’ הינו פרוייקט שיתוף מידע לאומי שנועד לשפר את איכות הטיפול הרפואי ולאפשר רצף טיפולי בין גורמי הטיפול השונים באמצעות קישור המידע הרפואי העדכני הקיים בין בתי-החולים וקופות החולים. הנגישות למידע הרפואי בין האתרים הרפואיים השונים מספקת מידע מרכזי, אמין ועדכני על החולה ותורמת ליעילות ואיכות באבחון ובמתן שירותים לחולה.

ב- 3.4.2011 אישרה וועדת הפטור  התקשרות עם החברה בהיקף 22,388,000 לתקופה 15.4.2011-15.4.2018 לצורך שימוש במערכת אופק והתאמתה לבתי-החולים וקופות החולים בישראל.

על בסיס מערכת ‘אופק’ נבנתה רשת לאומית אליה חוברו בהדרגה כל קופות החולים, בתי-החולים הציבוריים השונים (של שירותי בריאות כללית, ממשלתיים ואחרים).

במקביל לבקשת פטור זו הגיש משרד הבריאות בקשה לוועדת הפטור במשרד האוצר להתקשרות נוספת עם אותו ספק לצורך רכישה ויישום מוצר בינלאומי של החברה המספק יכולות חדשניות משמעותיות מהמוצר עליו מתבססת מערכת ‘אופק’. המשרד מבקש ליישם פרוייקט חדש – ושמו אית”ן – אשר יחליף את מערכת ‘אופק’. הקמת המערכת תיארך חמש שנים. יודגש כי עד להחלפה מלאה של מערכת ‘אופק’ במערכת אית”ן נדרש יהיה להמשיך את תחזוקת מערכת ‘אופק’ כולל ביצוע שינויים הכרחיים.

במקביל לבקשת המשרד בעניין מערכת אית”ן ולאור דרישות שעולות מהשטח לגבי מערכת ‘אופק’ המשרד מבקש להרחיב את ההתקשרות על הספק לצורך הרחבת התחזוקה והארכתה ולצורך ביצוע מספר שינויים והרחבות במערכת ‘אופק’. בנושא הצורך בהרחבת התחזוקה ובהארכתה, הערכה עדכנית של המשרד היא שהמערכת תצטרך לשמש את מערכות הבריאות לפחות עד סוף שנת 2019 וזאת בהתאם להתקדמות פרוייקט אית”ן.

הממונה על התקשוב הממשלתי בחן את הבקשה והמליץ לאשר את הבקשה בכפוף לאישור התקציבי ממשרד ראש הממשלה ומשרד האוצר בעניין יישום הרפורמות וזאת לאור הקדמת הבחירות והיעדר תקציב.

לעומתו, מילכה נשיאל מנהלת תחום בכיר מחשוב ומערכות מידע המליצה לאשר את בקשת משרד הבריאות לבצע את השינויים וההרחבות בהיקף של עד 5.7 מיליון ₪ כולל מע”מ רק עבור ביצוע שינויים והרחבות. כמו כן המליצה שלא לאשר את הארכת והרחבת תחזוקת המערכת אלא לבצע בדיקה ממה נובע המחסור התקציבי שהרי מספר האתרים היה ידוע מראש ולא היה שינוי בעלות תחזוקת האתרים. בנוסף לכך, עם התקדמות פיילוט פרוייקט אית”ן ניתן יהיה לתכנן מתווה מבוסס יותר של החלפת מערכת ‘אופק’ במערכת אית”ן. יובהר כי מתן הפטור מאפשר למשרד התנהלות תקינה עד אוגוסט 2016.

ההתקשרות מבחינה בטחונית: לאור חשיבות ורגישות המערכת הועברה לוועדת הפטור המרכזית חוות דעתו של רמ”ח מחלקת הנחייה בחטיבה לסיכול איומי סייבר ברשות הממלכתית לאבטחת מידע [רא”מ] (שירות ביטחון כללי) בה ציין כי יש לדאוג שגם במערכת אית”ן [אשר תחליף את מערכת ‘אופק’] לא ניתן יהיה להבחין בין עובד ארגון חשאי לבין שאר האוכלוסייה.