התקשרות בפטור ממכרז עם חברת dbMotion כספק יחיד: משרד הבריאות ביקש אישור להתקשרות של יותר מ- 94 מיליון ₪; וועדת הפטור המרכזית אישרה בשלב זה רק 10.5 מיליון ₪ [ידיעה מעודכנת]

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

שם הספק: dbMotion

מהות ההתקשרות: הקמת מערכת לשיתוף מידע

היקף ההתקשרות המבוקש: 94,164,000 ₪ כולל מע”מ

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית ב- 21 בדצמבר 2014

היקף ההתקשרות המאושר: 10,500,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2015; סיום ההתקשרות: 1 במארס 2017

הערות: וועדת הפטור המרכזית אישרה ההתקשרות בפטור מחובת מכרז בכפוף לדברים הבאים: מאושר לבצע את הפיילוט בלבד; על חשבות המשרד ללוות את הפרוייקט באופן הדוק ולדווח מידי רבעון למטה החשב הכללי על התקדמותו; על המשרד ללוות את הפרוייקט בתהליך מסודר של ניהול סיכונים; על המשרד לפעול בהתאם להנחיות רא”מ ביישום המערכת; על המשרד להבטיח עמידה בדרישות כל דין בסוגיות של שמירת הפרטיות, סודיות רפואית וכל סוגיה רלבנטית; על המשרד לדווח לממונה על התקשוב הממשלתי ולמטה החשב הכללי עד ליום 1.10.2016 על תוצאות הפיילוט, מסקנותיו ותוכנית עבודה להמשך.

בקשת ההתקשרות הוגשה בדצמבר 2013 ע”י שירה לב-עמי מנהלת האגף למחשוב במשרד הבריאות והמוגדרת כבקשה לאישור התקשרות עם חברת dbMotion כספק יחיד לשדרוג מערכת לשיתוף מידע למוצר דור ב’.

פרוייקט שיתוף מידע הוא פרוייקט לאומי שנועד לשפר את איכות הטיפול הרפואי ולאפשר רצף טיפולי בין גורמי הטיפול השונים באמצעות קישור המידע הרפואי העדכני הקיים בין בתי-החולים וקופות החולים. הנגישות למידע הרפואי בין האתרים הרפואיים השונים מספקת מידע מרכזי, אמין ועדכני על החולה ותורמת ליעילות ואיכות באבחון ובמתן שירותים לחולה. מטרת ההתקשרות היא שדרוג תשתית המערכת הקיימת לשיתוף מידע, מערכת ‘אופק’, למוצר בגרסתו העדכנית יותר. משרד הבריאות מפעיל כיום רשת לשיתוף מידע רפואי בין בתי החולים וקופות החולים במדינת ישראל. הרשת פועלת על בסיס מוצר של חברת dbMotion .

ב- 3.4.2011 אישרה וועדת הפטור התקשרות עם החברה בהיקף 22,388,000 לתקופה 15.4.2011-15.4.2018 לצורך שימוש במערכת ‘אופק’ והתאמתה לבתי-החולים וקופות החולים בישראל. על בסיס מערכת ‘אופק’ נבנתה רשת לאומית אליה חוברו בהדרגה כל קופות החולים, בתי-החולים הציבוריים השונים (של שירותי בריאות כללית, ממשלתיים ואחרים).

על בסיס מערכת ‘אופק’ נבנתה רשת לאומית אליה חוברו בהדרגה כל קופות החולים, בתי-החולים הציבוריים השונים (של שירותי בריאות כללית, ממשלתיים ואחרים)  ובעתיד הקרוב יחובר גם חיל הרפואה של צה”ל ובתי-החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים של משרד הבריאות. מערכת ‘אופק’ מאפשרת כבר היום להציג לרופא המטפל את תמונת המידע הרפואי של כל מטופל המאושפז בבית-החולים כך שהיא כוללת מידע מאשפוזים בבתי-חולים אחרים ומהתיק הרפואי בקופת החולים. הגישה למידע מוגבלת לזמן הביקור בביה”ח ולזמן קצוב אחריו לצורך מעקב והשלמת הרישומים בתיק. המידע נאסף מכל האתרים בעת ביצוע השאילתה ואינו נשמר במאגר מרכזי.

משרד הבריאות מעוניין עתה לבצע שדרוג של המוצר לגירסתו החדשה הפועלת בעולם אשר תאפשר יכולות נוספות שנדרשות לארגוני הבריאות ולמשרד הבריאות כגון שילוב המידע המשותף ברשת בתוך התיק הרפואי, והפעלת יכולות ‘ניהול אוכלוסיות’ בתחום הרפואי המאפשרות עיבוד מידע על סמך קריטריונים רפואיים מורכבים. הרשת המשודרגת תוכל לשמש להעברות מידע יעילות יותר בין הגופים, תוך שילוב מרכיבים סמנטיים המאפשרים תרגום בין השפות הרפואיות השונות בהן נעשה שימוש במדינה.

הפרוייקט מתוכנן ל- 4.5 שנים הכוללות חצי שנת היערכות מקדימה וארבע שנים של פריסה. מימוש הפרוייקט דורש פריסת תשתית המערכת בכל אתרי הבריאות השותפים ברשת וביצוע התאמות ופיתוחים של המוצר לצרכי הפרוייקט הלאומי הישראלי.

ההתקשרות נעשית באופן מרוכז ע”י משרד הבריאות אולם הגורמים השותפים השונים (קופות החולים ובתי-החולים) יחזירו חלק מהעלויות למשרד (עלות פריסה ותחזוקה שנתית).

חוות דעתו המקצועית של המשרד הינה כי מדובר בספק יחיד וזאת ממספר טעמים: התשתית הקיימת כיום לשיתוף מידע רפואי בישראל מבוססת על מוצר של חברת dbMotion  המוגנת בזכויות יוצרים של החברה. לא ניתן לרכוש מספק אחר את שדרוג הרשת הנוכחית. החלפת הרשת בספק אחר לא תוכל לענות על הצרכים של רשת שיתוף מידע רפואי לאומי, היות ו’שירותי בריאות כללית’ – הכוללת חלק גדול מבתי-החולים הציבוריים בישראל ואת החלק הארי של שירותי הבריאות בקהילה –  עושה שימוש ברשת של חברת dbMotion מתוקף התקשרות נפרדת, ובלעדיה לא תהיה משמעות לרשת שיתוף מידע לאומית.

החלפת התשתית הקיימת באופן מלא ע”י מוצר אחר וספק חלופי תעלה למדינת ישראל עשרות מיליוני דולרים. המשרד בדק עלויות בפרוייקטי שיתוף מידע בעולם ומצא כי מדובר בפרוייקטים בעלויות של עשרות מיליוני דולרים ולעיתים עד מיליארדי דולרים.

בנוסף לכך, בדיקת מרכיבי הפתרון הדרושים למשרד (שיתוף מידע המשולב בתיק הרפואי, יכולות סמנטיות, יכולות אנליזה וניהול אוכלוסיות על פי פרמטרים רפואיים בזמן אמת על כלל המידע ברשת ועוד) מעלה כי ספקים אחרים בתחום זה בעולם אינם מספקים כיום מענה כולל של כלל המרכיבים ועל כן לא יוכלו לספק את השרות הנדרש.

מספר גורמים המליצו לאשר את הבקשה של משרד הבריאות במלואה: ראש מטה ישראל דיגיטלית ד”ר יאיר שינדל (שציין את החשיבות הלאומית של הפרוייקט אשר מהווה פרוייקט דגל למיזם ישראל דיגיטלית); הוועדה העליונה לענייני תקשוב ומטה התקשוב הממשלתי. לעומת זאת, מילכה נשיאל מנהלת תחום בכיר מחשוב ומערכות מידע המליצה לאשר את ההתקשרות לביצוע הפיילוט ובכפוף לכל התנאים שתוארו בהחלטת וועדת הפטור.

ההתקשרות מבחינה משפטית: משרד הבריאות סבר כי לצורך שימוש במערכת שיתוף מידע אין צורך בהליך חקיקה. בניגוד לעמדת המשרד החליט משרד המשפטים כי נדרשת חקיקה ראשית להסדרת העבודה במערכת ונעשית עבודה משותפת של משרד הבריאות ומשרד המשפטים לטיפול בהסדרת היבטים משפטיים במימוש המערכת. התייחסות נוספת של משרד הבריאות לעניין היעדר מניעה משפטית לאישור ההתקשרות בתקופה של ממשלת מעבר: לטענתם, ככל שאין מניעה תקציבית ומאחר ולא מדובר בהתקשרות שיש בה כדי ליצור מדיניות חדשה, אין מניעה משפטית לאשר את ההתקשרות.

ההתקשרות מבחינה בטחונית: לאור חשיבות ורגישות המערכת הועברה לוועדת הפטור המרכזית חוות דעתו של רמ”ח מחלקת הנחייה בחטיבה לסיכול איומי סייבר ברשות הממלכתית לאבטחת מידע [רא”מ] (שירות ביטחון כללי) בה ציין כי מערכת אופק מוכרת לארגון וכי יש לדאוג שגם במערכת אית”ן [אשר תחליף את מערכת אופק] לא ניתן יהיה להבחין בין עובד ארגון חשאי לבין שאר האוכלוסייה. התרשמותם שלא קיימת מניעה ביטחונית להקמת הפרוייקט.