בהסכמת הצדדים נמחקה עת”מ נגד רשות התקשוב הממשלתי לגבי מכרז שפורסם [מכרז לאספקת מערכת להנגשת יישומי אינטרנט ושירותי תמיכה ותחזוקה]

בהסכמת הצדדים נמחקה עתירה מינהלית שהוגשה החודש נגד רשות התקשוב הממשלתי. הדבר קיבל ב- 25.1.2022 תוקף של פסק דין ע”י כבוד השופטת ענת זינגר מבית-המשפט המחוזי בירושלים, בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים [עת”מ 10524-01-22].

העתירה המינהלית [של המרכז לעיוור בישראל, עמותת אופק לילדינו ארגון ארצי של הורים לילדים עם עיוורון ולקות ראיה ע”ר, הספרייה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות למידה ע.ר , שיוויון -ארגון מורשי הנגישות ע.ר  – אילנה בייניש, עו”ד שמואל נעמן ועמותת אלמנארה עמותה לקידום אנשים עם מוגבלות ע.ר.] הוגשה באמצעות עו”ד גיא אקוקה, כפי שדיוותי כאן באתר ב- 7.1.2022.

העתירה עסקה במכרז של רשות התקשוב [מכרז פומבי 2021\10] לאספקת מערכת להנגשת יישומי אינטרנט ושירותי תמיכה ותחזוקה. המכרז מבקש ממציעי ההצעות להתמודד על הצגת תוסף נגישות מותאם לאתרי אינטרנט אשר אינם נגישים כלל לאנשים עם עיוורון ונגישים באופן חלקי ביותר ומזערי לחלוטין לאנשים שהינם לקויי ראיה ואינו עומד בתקן שנקבע על ידי מכון התקנים ת”י 5568 [נגישות תכנים באינטרנט ונגישות מסמכים דיגיטליים בהתאם ובכפוף לתקינה הבינלאומית במסמך WCAG 2.0 ].

בתשובת המדינה שהוגשה לבית-המשפט ב- 19.1.2022 נאמר בין היתר כי “בפתח הדברים יודגש כי הנגשת השירותים הניתנים על יד המשיב לאנשים עם מוגבלות חשובה מאוד למשיב  והמשיב פועל באופן שוטף ורציף על מנת לספק תוצרים נגישים וחוויית משתמש טובה לכלל המשתמשים ללא יוצא מן הכלל. כראוי.

“הדברים ידועים היטב אף לעותרים, אשר במסגרת פניותיהם למשיב שיבחו אותו על ההנגשה של אתרי האינטרנט אותם הוא מפעיל. עמדה זו מוצגת בידיעתה ובהסכמתה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות [במשרד המשפטים]”.

באשר למכרז נשוא העתירה כתבה המדינה בתשובתה בין היתר כי “יובהר,  כי מטרתו העיקרית של המכרז לרכוש מוצרכלי תכנות ופיתוחאשר יסייע למנהלי אתרי אינטרנט ממשלתיים המופעלים על ידי המשיב או מתארחים אצלו לנטר פערי נגישות באתרי האינטרנט. עוד יובהר כי המוצר נועד לאתר פערי נגישות שקיימים באתרי אינטרנט המונגשים בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות), התשע”ג – 2013.  יוסבר,  כי אתרי אינטרנט ועמודי אינטרנט משתנים בתכיפות מאד גבוהה,  לפעמים אף מספר פעמים ביום, בהתאם לסוג האתר, העמוד או היישום ובהתאם לשימוש הנעשה בו. כך, למשל, אתר שהוא אינטראקטיבי, ייתכן ופעולה שהמשתמש יבצע בו, תגרום לשינוי בהצגת הדף. הכלי המבוקש במסגרת המכרז,  מטרתו להציג בפני צוותי הפיתוח ומנהלי אתרי האינטרנט את פערי הנגישות באתר ובעמוד האינטרנט הספציפי”.

“[…] בנסיבות אלה,  עמדת המשיב היא כי דין העתירה,  כמו גם הבקשה למתן צו ביניים – להידחות, כאשר מאזן הנוחות נוטה באופן מובהק לטובת קידום המכרז בדחיפות, ואף האינטרס של העותרים צריך להיות לקדם את המכרז,  בשים לב לכך שהמוצר שיירכש עתיד להעניק שירות שיסייע רבות למנהלי אתרים לשמירה על הנגשה מיטבית של אתרי האינטרנט של משרדי הממשלה”.

בהמשך תשובת המדינה נאמר כי “בעקבות פרסום מכרז זה,  היו מספר פניות, בין היתר מנציגי ארגוני ועמותות עיוורים. במסגרת פניות אלה, בין היתר, ציינו הפונים את הסתייגותם והתנגדותם לתוסף הנגישות שהופיע כדרישת חובה במכרז,  כאשר נטען כי התוסף אינו מנגיש את אתרי האינטרנט ואף מקשה על המשתמש העיוור בגלישה באתר. יצויין, כי בעקבות הפניות האמורות, נבחנו הדברים בשנית והוחלט לעדכן את המכרז”.

“[…] בנסיבות אלה,  משמעות עיכוב ההליך המכרזי וההתקשרות ואפילו שינוי דרישות המכרז בשלב זה, פירושו פגיעה בהליך המכרזי ועיכוב ברכישת מוצר  לניטור פערי נגישות באתרי אינטרנט, ובסופו של דבר עיכוב בטיוב נגישות אתרי האינטרנט הקיימים. התוצאה הבלתירצויה עלולה להיות הורדת אתרים ויישומים עד אשר ניתן יהיה לפרסם מכרז חדש או למצוא פתרון אחר במקום בחירת כלי ניטור על פי המכרז.  מכאן, הרי שמאזן הנוחות נוטה בבירור לטובת הציבור בכללותו ומחייב את קידום המכרז“.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך במקור].

= = = = = = = = = =