תביעה ייצוגית נגד דואר ישראל בשאלה האם היא הפרה ומפרה את הוראות חוק שוויון זכויות ואת תקנות נגישות השירות לאנשים עם מוגבלויות

ב- 18.1.2022 הוגשה לבית-המשפט המחוזי בירושלים תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות) נגד חברת דואר ישראל בשאלה האם היא הפרה ומפרה את הוראות חוק שוויון זכויות ואת תקנות נגישות השירות לאנשים עם מוגבלויות.

התובע בתיק זה הוא אברהם מועלם שלפי כתב התביעה הוא “אדם עם מוגבלות – לקות חושית, הסובל מלקות ראיה”. בשנת 2021 הוא הגיש ארבע תביעות ייצוגיות שונות נגד גופים שונים בשאלות דומות לאלה שבתביעה זו.

בכתב הטענות נטען כי אתר האינטרנט של המשיבה מצוי בהפרה של הוראות תקנה 35 לתקנות נגישות השירות, מאחר ואינו מספק התאמות נגישות לשירותי אינטרנט לפי תקן 5568 המבוסס על מסמך ההנחיות ברמה AA ובכפוף לקבוע בסימן ג’ לתקנות נגישות השירות. “ואולם, על אף החובה החוקית כאמור וחרף העובדה שהמבקש פנה למשיבה בעניין זה עובר להגשת בקשת האישור, המשיבה אינה טורחת לעשות כן ובכך גורמת למבקש ולחברי הקבוצה לתחושות של כעס, תסכול וחוסר אונים”.

התובע מציין בכתב הטענות כי “ביום 1.1.2021 המבקש פנה אל רכז הנגישות של המשיבה, עו”ד אילן שפירא, באמצעות הדוא”ל והביא לידיעתו כי אתר האינטרנט של המשיבה סובל מבעיות נגישות קשות, אשר מונעות ממנו להשתמש בשירותי האינטרנט של המשיבה בדומה לאדם ללא מוגבלות, המבקש אף צירף לפניית קישור לסרטון המדגים באופן ברור את היעדר הנגישות באתר המשיבה. זאת מתוך תפיסה, כי יש לאפשר למשיבה לתקן את דרכיה בטרם יפנה המבקש לערכאות משפטיות לשם מיצוי זכויותיו. ואולם, רכז הנגישות של המשיבה לא טרח להשיב או להתייחס לפנייתו של המבקש”.

לבקשת האישור צורפה “חוות דעתה של גב’ גולי רבנים, מורשית נגישות השירות, התמחות טכנולוגית. גב’ רבנים חברה בוועדת המומחים ‘נגישות באינטרנט’ של מכון התקנים וקידום התקינה בישראל ומרצה בנושא נגישות דיגיטלית באוניברסיטת תל אביב במסגרת לימודי מורשה לנגישות השירות. כמו כן גב’ רבנים מנהלת פרוייקטים טכנולוגיים ומכהנת כראש תחום נגישות דיגיטלית במוסד להשכלה גבוהה מהמוכרים בישראל”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד איתי ארגוב.

= = = = = = = = =

יצויין כי ב- 27.1.2022 הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות) של דרור כרמלי (אדם עם עיוורון) נגד החברות פרטנר תקשורת ו- 012 סמייל טלקום שעניינה “נגישות מסמכים באיזור האישי ונגישות פונקציונלית של אתר האינטרנט”.

= = = = = = = = =