שאילתה חדשה בכנסת לשר הביטחון: שימוש בתוכנת NSO על ידי רשויות ישראליות נגד פעילים פלסטינים

09:40 19.11.2021

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

ח”כ איימן עודה הגיש לשר הביטחון בנימין (בני) גנץ שאילה לגבי שימוש בתוכנת NSO על ידי רשויות ישראליות נגד פעילים פלסטינים.

בשאילתה נאמר: “ביום 8.11.2021 פורסם כי שרידי הרוגלה ‘פגסוס’ המזוהה עם חברת NSO נמצאה על 6 ניידים של פעילי זכויות פלסטינים.

“רצוני לשאול: כמה פעמים רשויות הביטחון בישראל השתמשו ברוגלה נגד ניידים בעלי סים ישראלי? כמה נגד פלסטינים?”

יצויין כי בתחילת חודש אוגוסט 2021 דיווחתי באתר זה על הגשת מספר שאילתות אחרות לגבי חברת NSO Group. עפ”י אתר הכנסת, שאילתה בנושא לשר הביטחון נענתה ואילו שאילתה דומה לשר החוץ לא נענתה עד היום.

ב- 13 באוקטובר 2021 השיב סגן שר הביטחון אלון שוסטר על השאילתות השונות. בין היתר אמר בדבריו: ” כנסת ישראל חוקקה את חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, תשס”ז – 2007, המסדיר את הפיקוח של מדינת ישראל על יצוא ביטחוני, העברת ידע ביטחוני ומתן שירות ביטחוני, וזאת מטעמי ביטחון לאומי, יחסי החוץ של המדינה והתחייבויותיה הבין-לאומיות לפי אמנות שונות וכן אינטרסים חיוניים אחרים של המדינה. כללי הפיקוח, לרבות הקמת מרשם יצואנים ביטחוניים, הליכי קבלת רישיון וסנקציות בגין הפרתו, קבועים בחוק ובתקנות. במסגרת החוק האמור הוקם במשרד הביטחון אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני.

“נוסיף כי בהליכי הפיקוח לוקחים חלק גורמי משרד הביטחון לצד משרד החוץ ומשרדי ממשלה נוספים, והכול בשל רגישות הנושא וחשיבותו. מערך הפיקוח בישראל כולל גורמים מקצועיים ממשרדים וגופי ממשל שונים. באגף לפיקוח היצוא הביטחוני עוסקים בכל היבטי הפיקוח על היצוא. בקשות לרישיונות עבור מערכת סייבר נבחנות בהתאם למדיניות היצוא, אשר נבחנת כדבר שבשגרה ולפי הצורך כמדיניות.

“מדינת ישראל מאשרת יצוא של מערכות סייבר רק לגורמי ממשל לשימוש חוקי ולמטרות של מניעה וחקירה של פשיעה וטרור בלבד, בכפוף להתחייבויות והצהרות שימוש ומשתמש סופי מטעם המדינה הרוכשת. מדינת ישראל מעניקה רישיונות יצוא עבור שימוש בידי משתמש סופי מוגדר. במקרים שבהם בקשת יצואן לרישיון יצוא סותרת את מדיניות היצוא, בקשתו נדחית. היו מקרים שבקשות החברה לרישיונות סורבו ולא ניתן לפרט לגביהן מטעמי שמירה על ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה.

“ככל שמתברר שנעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון או בניגוד להתחייבויות המשתמש הסופי, ננקטים הליכים מתאימים. אנחנו לוקחים ברצינות את הטענות בפרסומים האחרונים אודות NSO והנושא נמצא בבדיקה. עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון, ערך השר ישיבה עם כלל הגורמים הרלבנטיים לצורך חידוד נהלים ווידוא שישראל אינה מוכרת למדינות נשק שעלול לשמש להפרת זכויות אדם. מדיניות זו היא הדירקטיבה של מערכת הביטחון, וכאמור, כל בקשה נבחנת לעומק.

“[…] הדירקטיבה היא ברורה. אנחנו לא מוכרים. לא מוכרים למדינות נשק שעלול לשמש להפרת זכויות אדם, ויש אפשרות לקבל ערעורים והערות בכל נושא כזה. המערכת תשמח לשמוע, תשמח לקבל הערות. אנחנו נמצאים במהלך של בדיקה משמעותית של הנושא שאתה העלית. וכל נושא נוסף ייבדק בקפידה”.