רשות התקשוב פירסמה את ההנחיות לגיבוש תוכניות עבודה לשנת 2022 בתחום טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדי הממשלה וביחידות הסמך

ב- 29 באוקטובר 2021 פירסמתי ידיעה כאן באתר וכתבתי בה בין היתר כי “רשות התקשוב הממשלתי פירסמה (27.10.2021) את הנחיות רשות התקשוב הממשלתי לגיבוש תוכניות עבודה לשנת 2022 בתחום טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדי הממשלה וביחידות הסמך + הוראות עבודה לגבי אופן הגשת תוכניות עבודה 2022.

המטרה היא “להנחות את היחידות מונחות רשות התקשוב בדבר תהליך גיבוש תוכנית העבודה בתחום התקשוב לשנת 2022, תוך שימת לב ליעדים ולמדדים של המשרד, של אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע המשרדי, ושל יעדי הממשלה הרוחביים בתחום התקשוב. מסמך זה מהווה נוהל עבודה רוחבי, ועל כן תוכנו מחייב את קהל היעד”.

אלא שמסתבר כי הפרסום היה חלקי: מאוד רציתי להביא לידיעת הקוראים את עיקרי הדברים. ואולם, באתר המידע הממשלתי gov.il   — אשר “הוקם במטרה להנגיש לציבור מידע ושירותים ממשלתיים בצורה פשוטה, קלה ומהירה. האתר פותח ערוץ דיגיטלי חדש, שבאמצעותו יוכל הציבור ליהנות משירותי הממשלה באופן מקוון” – הקלקה על הקישורים של שני המסמכים הללו מובילה לכתובת: “לא מצאנו את מה שחיפשת”.

בצהרי יום חמישי, 28.10.2021, פניתי במייל אל רשות התקשוב הממשלתי אולם עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלה תגובה כלשהי ולא תוקנה התקלה.

= = = = = = =

מאז פרסום הידיעה, התקלה תוקנה והמסמך – עליו חתום שחר ברכה מ”מ ראש הרשות – פורסם במלואו: “בהמשך להנחיות לתכנון לשנת 2022 שהופצו ב- 6.10.2021 למנכ”לים ולסמנכ”לי התכנון במשרדים, יחל בכל משרד ממשלתי ויחידת סמך תהליך של גיבוש תכנית עבודה משרדית מפורטת הכוללת מטרות, יעדים, משימות ומדדים.

“כחלק אינטגרלי מתהליך התכנון המשרדי, יתבצע גם תהליך של גיבוש תכנית עבודה משרדית בנושאי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע (טד”מ).

“התוכנית שתגובש נועדה לשרת את מטרות ויעדי המשרד בפרט ואת מטרות ויעדי הממשלה בכלל. החלטות הממשלה העוסקות בסמכויות רשות התקשוב הממשלתי, הגדירו את תחומי הפעילות של רשות התקשוב הממשלתי – יעודה, תפקידיה וסמכויותיה. החלטת הממשלה מנחה את המנכ”לים ומנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך להיוועץ בראש רשות התקשוב הממשלתי ולפעול בכפוף לחוות דעתו לפני אישור תכנית העבודה של אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ותקצובה.

“מערך הדיגיטל הלאומי פועל להטמעת תפיסת ‘דיגיטלי תחילה’ במשרדים, תפיסה זו גובשה על מנת להפחית את הנטל הבירוקרטי לאזרחים ולעסקים, על ידי פיתוח שירותים דיגיטליים ידידותיים, על מנת להפחית את הצורך בפעולות פרונטליות של האזרחים והעסקים מול משרדי הממשלה. בעת גיבוש תכניות העבודה יש להתייחס להטמעת תהליכי דיגיטציה, טרנספורמציה דיגיטלית , הרחבת השימוש בתשתיות רוחביות (האזור האישי, מערכת ההזדהות הלאומית, שדרת המידע וכד’), כפי שנקבע בהחלטת הממשלה מס’ 260 מיום 26 ביולי 2020 בדבר התכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לציבור וכן במעבר המשרדים לענן הממשלתי “נימבוס“.

“תוכנית העבודה היא כלי משילות המהווה הזדמנות עבור המנכ”ל ומנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד לקדם יעדים ותוצאות מוגדרים, על פי סדר עדיפות ברור, תוך אופטימיזציה של משאבים וסיכונים. תוכנית העבודה בנושא טכנולוגיות דיגיטליות ומידע תכלול הגדרה של יעדים ומדדי תוצאה שנתיים, אשר יכוונו את הפעילויות והמשימות המרכזיות שמתכנן אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע לבצע בשנת 2022”.

“היעדים ומדדי התוצאה יוגדרו באופן שישלב בין שלושה מקורות סמכות והנחיה עיקריים: יעדים ומדדים של המשרד [יעדים ומדדים שיוגדרו בתכנית העבודה של המשרד לשנת 2022], יעדים ומדדים של אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע [יעדים ומדדים הקשורים לאגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ולפעילותו השוטפת], יעדים ומדדים המוגדרים ע”י רשות התקשוב הממשלתי [יעדי תקשוב רוחביים ומדדים לממשלה כולה, המוגדרים על ידי רשות התקשוב במסמך זה]. על בסיס הגדרת היעדים והמדדים, יפורטו הפעילויות המרכזיות לשנה הקרובה, כולל אבני דרך לביצוע. מידת ההלימה ביניהם לבין היעדים ומדדי התוצאה, תאפשר למשרד לנהל טוב יותר משאביו.

“רשות התקשוב הממשלתי בחרה להתמקד ביעדים ובמדדים הבאים:

+ הגדלת מספר האזרחים והעסקים הצורכים שירותים באזור האישי והעסקי הממשלתי [המשימה: להוסיף שירותים דיגיטליים לאזורים האישי והעסקי, עם דגש על השירותים בעלי מספר הפעולות (טרנזקציות) הגדול ביותר][המדד: גידול במספר השירותים הדיגיטליים המלאים באזורים האישי והעסקי, כולל השירותים הכלולים בהחלטה 260 . על כל משרד מרובה שירותים (משרדים מרובי שירותים לאזרחים ולעסקים: משפטים, תחבורה, חינוך, בריאות, רשות המיסים בישראל, רשות האוכלוסין וההגירה) לגדול, לפחות, בעשרה שירותים ב-2022 ועל כל משרד אחר לגדול, לפחות, בחמישה שירותים(].

+ מעבר המשרד לפעילות בענן נימבוס [המשימה: יצירת מתווה ותוכנית פעולה למעבר המשרד לענן].

+ הכללה דיגיטלית (Digital Inclusion) של כלל האוכלוסייה [המשימה: לתמוך בשפות שאינן עברית עבור שירותים דיגיטליים רלבנטיים][ גידול במספר השירותים הדיגיטליים (טפסים, יישומונים, וכד’) המסופקים בשפות שאינן עברית בהתאם לקהלי היעד].

+ מיצוי וניהול הדאטה הממשלתי [המשימה: מיצוי וניהול הדאטה הממשלתי].