“צוק איתן”: הפלסטינים מפרסמים נתונים חדשים על הנזקים בעזה

הדו”ח היומי – פעילות אזרחית ברצועת עזה; מבצע צוק איתן” [מעודכן ל- 26 באוגוסט 2014] של משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש) שפורסם עד כה והמתייחס לרצועת עזה במבצע “צוק איתן” אומר כי בנושא ‘תשתיות’ עד כה תוקנו 86 תקלות תשתיות, שבע מהן בתחום התקשורת.

דו”ח שבועי המתייחס לפעילות של הבורסה הפלסטינית [Palestine Stock Exchange, PEX] ומדד אל-קודס [Al-Quds Index] במהלך השבוע של 17-21 באוגוסט 2014 מתייחס בקצרה לנושא הפגיעה בתשתית הטלפוניה ברצועת עזה במהלך מבצע “צוק איתן”.

קבוצת התקשורת הגדולה Palestine Telecommunications  Group, PalTel  הפעילה בגדה וברצועת עזה פירסמה הערכה ראשונית לפיה הנזק לתשתיות התקשורת ברצועה עולה על 14 מיליון דולר (10 מיליון דינרים ירדנים) וכי צוותי החברה פועלים כל העת לתקן את כל התקלות.

לדברי ה- Palestinian Information Technology Association of Companies, PITA, הנזקים הראשוניים שנגרמו לחברות בתחומי התקשורת, שירותי האינטרנט וטכנולוגיית מידע מסתכמים ב- 35 מיליון דולר.

ב- 31 ביולי 2014 פירסמתי ידיעה כאן באתר בה נאמר בין היתר כי “Ammar Aker  מנכ”ל חברת התקשורת הפלסטינית Palestine Telecommunications (Paltel) Group אמר בראיון לסוכנות הידיעות התורכית  Anadolu ב- 29 ביולי 2014 כי 80% מרשת הסלולר ברצועה נפגעה במהלך הלחימה כתוצאה מההפצצות הישראליות. פלטל פועלת בתחום הסלולרי בגדה המערבית וברצועת עזה באמצעות החברה-הבת ג’אוואל  Palestine Cellular Communications Company, Jawwal . החברה כבר הודיעה ללקוחותיה בעזה ב- 28.7.2014 כי השירות נפגע בשל המצב ועלול להיפגע עוד יותר. אנשי חברת ג’אוואל הביעו חשש רב שפגיעה בשירות הסלולרי עלול למנוע קבלת אזהרות מישראל [במסרוני טקסט ובהודעות טלפוניות מוקלטות] בדבר תקיפות ישראליות צפויות באתרים ממוקדים, להתקשר אל כוחות החירום וההצלה בשעת הצורך וכן היעדר יכולת של עזתים להתקשר אל קרובי משפחה שנאלצו לעזוב את בתיהם ולעבור למקומות אחרים בעיר עזה וסביבותיה.

לדבריו הפגיעה במאגרי הדלק של תחנת הכוח בעזה פוגעת בפעילות אנטנות השידור הסלולריות בהיעדר אספקה סדירה של חשמל. המנכ”ל ציין בדבריו כי יש גם פגיעה בתשתית התקשורת הנייחת וכי נפגעו לחלוטין יותר מעשרים אתרים המספקים תשתית אינטרנט.

לדברי Ammar Aker   נגרמו הפסדים בהיקף של עשרות מיליוני דולר לחברה עד כה. הנזק לציוד הרשת של ג’אוואל הוערך באמצע השבוע שעבר בכ- 4 מיליון דולר אולם הסכום עלול לעלות וכלל הנזקים יצביעו על סכום גדול בהרבה.

Younies Abu Samra  המנהל הכללי של פעילות חברת ג’אוואל ברצועת עזה אמר בשיחה עם Middle East Eye כי במשך 17 ימי לחימה נגרמה השבתה של 25% מפעילות החברה ברצועה.

במהלך מבצע “עופרת יצוקה” [בין 27 בדצמבר 2008 ל- 18 בינואר 2009] הסתכם הנזק של חברת ג’אוואל בכ- 7 מיליון דולר [נזק לרשת – 950,000 דולר; נזק לתשתיות – 85,000 דולר; נזקים אחרים – 6 מיליון דולר].

ב- 24 ביולי האשים Allam Said Musa שר טכנולוגיית המידע והתקשורת ברשות הפלסטינית כי צה”ל תוקף את תשתיות הסלולר והאינטרנט ברצועת עזה במתכוון משום שהוא מודע לחשיבותן בחילופי מידע, מאמצי ההצלה והחירום וביכולת ליצור קשר עם גורמי ההצלה. הוא גינה גם פגיעות בסניפי דואר ברצועה שהם “סמל ריבונות פלסטינית” כדבריו. השר הפלסטיני אמר עוד כי שלח מכתבי מחאה אל מזכ”ל איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] ואל איגוד הדואר העולמי [Universal Postal Union, UPU]  לגבי פעילותה של ישראל ברצועת עזה.