מבצע צוק איתן: 80% מרשת הסלולר של חברת התקשורת הפלסטינית Paltel ברצועה נפגעה במהלך הלחימה; הפסדים של עשרות מיליוני דולר עד כה

Ammar Aker מנכ”ל חברת התקשורת הפלסטינית Palestine Telecommunications (Paltel) Group אמר בראיון לסוכנות הידיעות התורכית Anadoluב- 29 ביולי 2014 כי 80% מרשת הסלולר ברצועה נפגעה במהלך הלחימה כתוצאה מההפצצות הישראליות.

פלטל פועלת בתחום הסלולרי בגדה המערבית וברצועת עזה באמצעות החברה-הבת Palestine Cellular Communications Company (Jawwal). החברה כבר הודיעה ללקוחותיה בעזה ב- 28.7.2014 כי השירות נפגע בשל המצב ועלול להיפגע עוד יותר.

ה”דו”ח יומי: פעילות אזרחית ברצועת עזה; מבצע צוק איתן” האחרון של משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש) שפורסם עד כה (ומעודכן ל- 30 ביולי 2014) מציין בנושא “תשתיות” כי  עד כה תוקנות 52 תקלות תשתיות, ארבע מהן בתחום התקשורת.

אנשי חברת ג’אוואל הביעו חשש רב שפגיעה בשירות הסלולרי עלול למנוע קבלת אזהרות מישראל [במסרוני טקסט ובהודעות טלפוניות מוקלטות] בדבר תקיפות ישראליות צפויות באתרים ממוקדים, להתקשר אל כוחות החירום וההצלה בשעת הצורך וכן היעדר יכולת של עזתים להתקשר אל קרובי משפחה שנאלצו לעזוב את בתיהם ולעבור למקומות אחרים בעיר עזה וסביבותיה.

לדבריו הפגיעה במאגרי הדלק של תחנת הכוח בעזה פוגעת בפעילות אנטנות השידור הסלולריות בהיעדר אספקה סדירה של חשמל.

המנכ”ל ציין בדבריו כי יש גם פגיעה בתשתית התקשורת הנייחת וכי נפגעו לחלוטין יותר מעשרים אתרים המספקים תשתית אינטרנט.

לדברי Ammar Aker   נגרמו הפסדים בהיקף של עשרות מיליוני דולר לחברה עד כה. הנזק לציוד הרשת של ג’אוואל הוערך באמצע השבוע שעבר בכ- 4 מיליון דולר אולם הסכום עלול לעלות וכלל הנזקים יצביעו על סכום גדול בהרבה.

בימים כסדרם החברה משלמת לתושבים ברצועת עזה תמורת קבלת האפשרות להציב אנטנות סלולריות על גגות בתיהם אולם לנוכח הפגיעה בבתים רבים היא עלולה להתקשות לאתר מקומות להציב אנטנות סלולר חדשות במקום אלה שנפגעו. שני תושבים המארחים אנטנות סלולריות נהרגו במהלך תקיפה כאשר טכנאי של ג’אוואל הגיע לתקן את האנטנה כשרגלו של הטכנאי נקטעה. קיימים דיווחים אחרים על כך שעובדי מגזר ה- ICT בעזה נהרגו או נפצעו בזמן שניסו לתקן תשתיות כדי לאפשר שירות לאזרחים.

הוא אמר כי פלטל שמה דגש רב עתה על תקשורת נייחת אשר קלה יותר להפעלה מבחינת צריכת אנרגיה לחברה.

Younies Abu Samra המנהל הכללי של פעילות חברת ג’אוואל ברצועת עזה אמר בשיחה עם Middle East Eyeכי במשך 17 ימי לחימה נגרמה השבתה של 25% מפעילות החברה ברצועה.

כמחווה של רצון טוב, חברת ג’אוואל מעניקה ללקוחותיה הנחה כספית של 10 ₪ על ההוצאה הסלולרית שלהם.

במהלך מבצע “עופרת יצוקה” [בין 27 בדצמבר 2008 ל- 18 בינואר 2009] הסתכם הנזק של חברת ג’אוואל בכ- 7 מיליון דולר [נזק לרשת – 950,000 דולר; נזק לתשתיות – 85,000 דולר; נזקים אחרים – 6 מיליון דולר].

חברות אינטרנט ברצועת עזה התלוננו גם הן על כך ששירותי האינטרנט חוו בשבועות האחרונים איטיות רבה בעקבות המצב.

ב- 24 ביולי האשים Allam Said Musa שר טכנולוגיית המידע והתקשורת ברשות הפלסטינית כי צה”ל תוקף את תשתיות הסלולר והאינטרנט ברצועת עזה במתכוון משום שהוא מודע לחשיבותן בחילופי מידע, מאמצי ההצלה והחירום וביכולת ליצור קשר עם גורמי ההצלה. הוא גינה גם פגיעות בסניפי דואר ברצועה שהם “סמל ריבונות פלסטינית” כדבריו.

השר הפלסטיני אמר עוד כי שלח מכתבי מחאה אל מזכ”ל איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] ואל איגוד הדואר העולמי [Universal Postal Union, UPU] לגבי פעילותה של ישראל ברצועת עזה.

בעזה דווח כי ישראל הפעילה מערכות שיבוש אותות  [Jamming signals] לגבי התדרים בהם תחנות רדיו וטלוויזיה מקומיות ובמקביל לשלוח מסרים מאיימים ומפחידים לאוכלוסייה המקומית.

מוקדם יותר השנה הודיעה פלטל לאחר קיום האסיפה הכללית שלה כי תשלם דיבידנדים בהיקף של 98 מיליון דולר  לבעלי המניות בחברה. מדובר בסכום השווה ל- 50% מהערך הנומינלי של פלטל וסכום של 0.70 דולר למנייה. חלוקת הדיבידנדים החלה ב- 16 באפריל 2014.

עוד דיווחה החברה כי הכנסותיה בשנת 2013 גדלו להיקף כולל של 529 מיליון דולר. זאת לעומת סכום כולל של 516 מיליון דולר בשנת 2012. הרווח הנקי גדל ב- 11.8% ל- 130 מיליון דולר.

קבוצת התקשורת הפלסטינית  Palestine Telecommunication Company, PalTelפירסמה ב- 19 בפברואר 2014 דו”ח רבעוני בו היא מציינת בין השאר כי בשנת 2013 חל גידול של 2.7% במספרם של כלל מנוייה (תקשורת ניידת, תקשורת קווית ודאטה).

לדברי פלטל הגיע מספר כלל מנוייה בסוף השנה שעברה ל- 3.25 מיליון איש בגדה המערבית וברצועת עזה.

החברה רשמה גידול של 2.6% בהכנסותיה אשתקד ל- 529 מיליון דולר (לעומת 516 מיליון דולר בשנת 2012). הרווח הנקי של הקבוצה גדל ב- 11.8% ל- 129 מיליון דולר בשנת 2013 (לעומת 115.8 מיליון דולר בשנת 2012). מניית קבוצת התקשורת הפלסטינית פלטל הגדילה את ערכה ב- 12% בחודשיים האחרונים.

ב- 17 בינואר 2014 התקיים בלונדון ה- Palestine Capital Markets Day בהשתתפות משקיעים אנשי עסקים בריטים. Ammar Aker  מנכ”ל  PalTel אמר בכינוס כי בשנה הבאה צפוי “גידול דו-ספרתי” בהכנסות אם ישראל תקל את ההגבלות על הרשת של החברה.

בהתייחסו לניסיונות שר החוץ האמריקניג’ון קרי להביא להסכם ישראלי-פלסטיניאמר מנכ”ל פלטל כי הסכם כזה “ישפיע בצורה דרמטית על החברה במונחי צמיחה ושירותים חדשים שניתן יהיה להציע לצרכנים… אם ניתן להגיע להסכם פוליטי אזי תהיה פריחה כלכלית עצומה בפלסטין”. לדבריו אם יהיה הסכם יחזרו אנשים רבים לפלסטין דבר שיגדיל את בסיס הלקוחות של חברתו [הערה: הדברים נאמרו, כמובן, לפני שנודע על כישלון השיחות ולפני המבצע הנוכחי].

נתונים שפירסם המנכ”ל מצביעים על שווי שוק של 1 מיליארד דולר לחברת פלטל והכנסות של 16.01 מיליון דולר בשנת 2012.