פורסם דו”ח ביניים של וועדת החקירה האירופית לנושא השימוש ברוגלה באיחוד האירופי ועל פעילותה של חברת NSO Group הישראלית

15:50 11.11.2022

קטגוריות: כללי

תגים: ,

ביום שלישי 8 בנובמבר 2022 פורסם דו”ח ביניים של וועדת החקירה האירופית לנושא השימוש ברוגלה באיחוד האירופי ועל פעילותה של חברת NSO Group הישראלית.

באחד הדיווחים העיתונאיים על כך – בעיתון ה’גארדיאן’ הבריטי – הושמעה הטענה כי חברי הוועדה עטו על כפות ידיהם ‘כסיות קטיפה’ – כלומר, שלא השמיעו את מלוא הביקורת שהייתה לחברי הוועדה בנושא בכל הנוגע לשימוש ברוגלה נגד אזרחים.

ב- 28 באוקטובר 2022 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרת: דיווח: חברים בפרלמנט האירופי צפויים לקרוא להגברת הכוח בידי בריסל במטרה לרסן את השימוש ברוגלה במדינות האיחוד האירופי; דו”ח הבדיקה הסופי יפורסם ב- 8.11.2022“.

חברת הפרלמנט האירופי, ההולנדית Sophie in ’t Veld הייתה פעילה מאוד בעבודת וועדת החקירה בנושא. וועדת הבדיקה (PEGA) הוקמה בחודש מארס 2022. היא התבטאה מספר פעמים ואמרה כי רוגלה לא-חוקית מהווה ‘איום חמור על הדמוקרטיה’. לדבריה, ממשלות באירופה נכשלות בשיתוף פעולה עם החקירה של וועדת החקירה PEGA.

עם פרסום מסקנות הביניים היא האשימה את הנציבות האירופית
(European Commission) – הגוף האחראי על אכיפת חוקי האיחוד האירופי – ב’שתיקה’ לנוכח האיום הנשקף לדמוקרטיה. לדבריה, הנציבות נחרצת מאוד בכל הקשור להתקפות על הדמוקרטיה כאשר אלה מגיעות מחוץ למערכת האירופית.

“אולם כאשר האיום על הדמוקרטיה לא מגיע ממישהו זר הנמצא רחוק אלא ממדינות החברות באיחוד האירופי, הנציבות לפתע גורסת כי ההגנה על הדמוקרטיה האירופית אינה עוד עניין כלל אירופי אלא עניין של כל אחת מהמדינות [בפני עצמה]. הנציבות הפגינה שרירים מול אילון מאסק אולם עטתה על כפות ידיה כסיות קטיפה בכל הנוגע למדינות חברות באיחוד האירופי המשתמשות ברוגלה כלפי אזרחיהן”, אמרה חברת הפרלמנט מהולנד.

כפי שכבר דווח, היא קוראת לאסור מכירה, רכישה ושימוש ברוגלה בתוך האיחוד האירופי אלא אם כן המדינות החברת יכולות להציג תנאים נוקשים המבטיחים שימוש נאות באותה טכנולוגיה. בין התנאים הללו: ביצוע חקירות לגבי טענות בדבר שימוש-לרעה ברוגלה וקיומה של מסגרת חוקית התואמת את החקיקה האירופית לגבי זכויות אדם. בנוסף, המדינות האירופאיות יידרשו לשת”פ עם היורופול ולבטל רישיונות ייצוא שאינם תואמים את האסדרה של האיחוד האירופי (לגבי בקרה על מכירה של סחורות מסוכנות למשטרים מדכאים).

הדו”ח הסופי והמסכם של וועדת הבדיקה צפוי להתפרסם במהלך שנת 2023.