דיווח: חברים בפרלמנט האירופי צפויים לקרוא להגברת הכוח בידי בריסל במטרה לרסן את השימוש ברוגלה במדינות האיחוד האירופי; דו”ח הבדיקה הסופי יפורסם ב- 8.11.2022

15:44 28.10.2022

קטגוריות: כללי

תגים: ,

העיתון הכלכלי הבריטי ‘פייננשל טיימס‘ דיווח ב- 26.10.2022 כי חברים בפרלמנט האירופי צפויים לקרוא להגברת הכוח [“federal-style” powers] בידי בריסל במטרה לרסן שימוש לא הולם ברוגלה [Spyware] במדינות האיחוד האירופי.

חברת הפרלמנט האירופי, ההולנדית Sophie in ’t Veld, צפוייה להגיש ב- 8 בנובמבר 2022 את הדו”ח הסופי  ובו ממצאי הבדיקה של הוועדה שהוקמה לחקור את אירועי PEGASUS של חברת NSO Group הישראלית.

לפי הדיווח, היא גם צפוייה לקרוא להעניק סמכויות נוספות בתחום זה ל- Europol, גוף אכיפת החוק של האיחוד האירופי שכיום יכול לפעול רק אם יש הסכמה של המדינות החברות.

וועדת הבדיקה (PEGA) הוקמה בחודש מארס 2022.

העיתון מציין כי צפויות התנגדויות למסקנות בדו”ח הבדיקה הסופי וזאת מצד מדינות חברות באיחוד האירופי המפעילות את פגסוס לריגול אחר אזרחיהן מסיבות פוליטיות שונות.

חברת הפרלמנט האירופי Sophie in ’t Veld הביעה תקווה כי הדו”ח יציג את התמונה המלאה של הנושא ויניע את המומנטום הפוליטי הנדרש לצורך הבטחת חקיקה חדשה מתאימה והולמת.

היא אמרה לעיתון כי היקף הבעייה חמור בהרבה ממה שחשבו בתחילה. “אין מדובר בקומץ ממשלות המרגלות אחר אזרחיהן. זה קיים בכל רחבי אירופה. כל הממשלות משתמשות בזה ומקצתן מנצלות זאת לרעה. כל העסק מלווה ע”י פעילות ממשלות ובמימון שלהן”.

“בארצות הברית היו שתי התקפות גדולות על הדמוקרטיה: פרשת ווטרגייט וההתקפה על בית-הנבחרים ב- 6.1.2021. אבל לפחות יש בארה”ב מוסדות פדרליים המסוגלים להתמודד עם דברים אלו. יש להם את ה- FBI, יש להם את הקונגרס ישיש לו סמכויות חקירה מלאות, יש להם את משרד המשפטים הפדרלי שיכול לחקור ולהתערב”, אמרה לעיתון.

היא הוסיפה כי השימוש ברוגלה כדי לאיים על פרטיותם של אנשים ולסחוט פוליטיקאים הפך ל’רעל אמיתי על הדמוקרטיה’. לדבריה, “מצד אחד, כולנו אומרים שהדמוקרטיה שלנו והחברה החופשית שלנו מותקפות מבחוץ ע”י הרוסים, אלא שהן גם מותקפות מבנים. אנו חסרי הגנה לחלוטין. אין זה רק מאיים על הפרטיות של אנשים אלא גם על הדמוקרטיה משום שמשתמשים בכך נגד עיתונאים, פוליטיקאים, עורכי דין ופעילים”.

הדו”ח גם צפוי לקרוא להחרמה [blacklisting] של חברות שאינן מצייתות לכללי האיחוד האירופי בתחום זה – הקיימים והעתידיים.