סגן שר החוץ על NSO: “ישראל בתהליך מתמשך של בחינת המידע אשר התפרסם בעניין NSO, לרבות בכל מה שנוגע לפניות זרות. צוות בדיקה בין-משרדי בכיר בוחן את הטענות שעלו”

07:30 04.02.2022

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים: ,

בישיבת המליאה של הכנסת (2.2.2022) השיב סגן שר החוץ עידן רול על שאילתה (נוספת) של ח”כ עופר כסיף לגבי פעילותה של חברת NSO Group הישראלית.

“אדוני סגן השר, שאילתה שהוגשה, אגב, בתחילת אוגוסט והייתה אמורה להיענות – המועד האחרון למתן תשובה היה ב-15 באוקטובר. אני רוצה להזכיר את זה משום שזה קורה לעיתים יותר מדי קרובות, לא רק במשרד המדובר אלא בכלל, מה שפוגע בעבודת הכנסת, שלא לומר מבזה אותה.

“לשאילתה עצמה – קבלת מידע. כותרת השאילתה היא פיקוח על NSO. רצוני לשאול: האם המשרד התנגד למתן רישיון לסחר בנשק לחברת NSO?  האם היו פניות ממדינות זרות למשרד בנוגע לפעילות NSO בעולם, ובתוך כך בקשות להגביר הפיקוח על החברה? מהי עמדת המשרד אל מול תביעתה של חברת פייסבוק כנגד NSO?”

סגן השר עידן רול השיב: “לפני שאתייחס לתוכן השאלה חשוב לי לציין: אכן חל עיכוב מאוד רציני במתן המענה, ואני מצר על כך. זה מכל מיני שיקולים טכניים, סיבות טכניות. יש כבוד רב למוסד הזה ולחשיבות של הכלים הפרלמנטריים. זה לא נעשה בזדון, מה שנקרא.

“בקשר לשאלה הראשונה, האם המשרד התנגד למתן רישיון לסחר בנשק לחברת NSO – מערך הפיקוח על הייצוא בישראל, כולל משרד החוץ, בודק כל בקשת רישיון ייצוא לגופה על פי חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני. ההחלטה אם לאשר או לסרב לבקשת רישיון מבוססת על מגוון שיקולים מדיניים, ביטחוניים ואסטרטגיים, לרבות דבקות בהסדרים בין-לאומיים.

“כמדיניות, מדינת ישראל מאשרת ייצוא של מוצרי סייבר מפוקחים רק לגורמי ממשל ואך ורק למטרות מניעה וחקירה של פשיעה חמורה וטרור. הייצוא נעשה בכפוף להתחייבות המשתמש בשימוש סופי הניתנת מטעם המדינה הרוכשת.

“בתשובה על שאלתך השנייה, האם היו פניות ממדינות זרות למשרד בנוגע לפעילות NSO – ישראל בתהליך מתמשך של בחינת המידע אשר התפרסם בעניין NSO, לרבות בכל מה שנוגע לפניות זרות. צוות בדיקה בין-משרדי בכיר בוחן את הטענות שעלו.

“בתשובה על שאלתך השלישית, מהי עמדת המשרד אל מול תביעתה של חברת פייסבוק כנגד NSO – ישראל איננה צד לתביעת פייסבוק כנגד NSO”.

ח”כ כסיף בשאלתה המשך: “אני מאוד רוצה להודות לך, בעיקר מסימפטיה אישית, אבל לצערי ברמה המקצועית, לא הפרסונלית, התשובה, בלשון המעטה, לא משביעת רצון ומתחמקת, שלא לומר מתחכמת.

“כולנו יודעים על פניות שנעשו בהקשר של NSO, והחשד הממשי – למה חשד? היום המשטרה כבר הודתה שעשתה שימוש לא נאות ב- NSO. אני לא ארחיב על זה עכשיו, כי אין לי את הזמן וזה גם לא המקום בשאילתה, אני רק מזכיר את זה.

“אבל אנחנו יודעים שמדינות, לרבות ארצות הברית, כן פנו לישראל וכן – אפילו בלשון המעטה – הסתייגו מהפעילות של חברת NSO בהקשר של פגסוס. אני מעלה הצעת חוק בנושא הפיקוח על ייצוא ביטחוני, בין השאר כמובן על NSO, ואני רוצה לשאול אם הממשלה, לאור מה שאנחנו יודעים, תתמוך בהצעת החוק הזאת.

סגן השר משיב שוב: “קודם כול אני לא הכתובת לזה, אלא צריך לדבר עם ועדת שרים, אבל אני לא מכיר את לשון החוק, אני לא יכול להתייחס לחוק. היום כבר יש פיקוח על ייצוא ביטחוני. אם אתה רואה לנכון, אני מניח, להגביר את הפיקוח, אז אני אשמח לראות את לשון החוק כמישהו שמתעניין, אבל הכתובת היא כאמור ועדת שרים”.