משרד התקשורת: 5 טיוטות תקנות חדשות באותו היום

משרד התקשורת פירסם (14.6.2022) באתר החקיקה הממשלתי חמש טיוטות תקנות חדשות. כל הטיוטות הללו נוגעות לדואר ישראל ו/או לבנק הדואר.

בכל המקרים מדובר על מועד תגובה אחרון שהוא 5.7.2022 דקה לפני חצות. בשני הפריטים האחרונים המובאים להלן, מדובר בזמן תגובה קצר של עד 28.6.2022 דקה לפני חצות.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

טיוטת תקנות הדואר (תשלומים בעד שירותי דואר שנותנת החברה), התשפ”ב -2022

“ביום 18 בנובמבר 2018, מינה שר התקשורת ועדה מייעצת לבחינת שירותי הדואר בתחום השמור בראשות מר דני רוזן. שירותי הדואר בתחום השמור הוגדרו בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ”ו – 1986 בנוסחו ערב תיקון חוק הדואר (תיקון מס’ 13) התשפ”ב – 2022, כשירותי איסוף, העברה, חלוקה או מסירה של מכתב, גלויה, דבר דפוס או צרור, שמשקלם אינו עולה על 500 גרם, למען הזולת, וכן תברוקה, והשירותים הכרוכים בפעולות אלה, שמחירם אינו עולה על 5.40 שקלים חדשים. הוועדה נתבקשה, בין היתר, לבחון את שירותי הדואר בתחום השמור ואת רמת התחרות בו, ולגבש המלצות, בין השאר, בהתייחס לצורך בהמשך פיקוח מחירים בנוגע לשירותי דואר בתחום השמור.

ביום 16 בספטמבר 2020, הגישה הוועדה דו”ח מסכם והמלצות מעודכנות, בין היתר המליצה הוועדה על הסרת הפיקוח על התשלומים אשר גובה חברת הדואר עבור שירותי דואר למעט שירותי הדואר הבאים: (1) שירות שליחת מכתב  בודד באמצעות שירות דואר 24; (2) שירות חלוקת מכתב במרכז חלוקה; (3) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר רשום; (4) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר בין-לאומי בדרך האוויר.

ביום 20 באוקטובר 2020, אימץ שר התקשורת במכתב מטעמו את עיקרי המלצות הוועדה.

ביום 16 באפריל 2022, נכנס לתוקף תיקון מס’ 13, שכלל, בין היתר, תיקונים לחוק הדואר בהתאם להמלצות הוועדה כאמור לעיל.

סעיף 37(א) לחוק הדואר כנוסחו לאחר התיקון קובע, בין היתר, כי בעל רישיון כללי ידרוש תשלום סביר בעד שירות דואר שהוא. בסעיף 37(ד) לחוק הדואר נקבע, כי על אף האמור בסעיף 37(א) לחוק, שר התקשורת רשאי לקבוע, בהסכמת שר האוצר, הוראות בדבר תשלומים, תשלומים מרביים או תשלומים מזעריים שישולמו בעד שירותי הדואר שנותן בעל רישיון כללי וכן לקבוע בתקנות הוראות בדבר עדכון התשלומים האמורים.

לצורך יישום המלצות הוועדה, בשינויים מסוימים, מוצע לבטל את התקנות שנקבעו לפי סעיף 37 לחוק הדואר בנוסחו ערב תיקון מס’ 13 ולהתקין במקומן את התקנות המוצעות הקובעות תשלום עבור מספר שירותי דואר כמפורט בהמשך.

בנוסף, בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב1(ג) לחוק הדואר בנוסחו לאחר תיקון מס’ 13, מוצע לקבוע בתקנות אלו את התשלום עבור שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור לקוח עסקי, כהגדרתו בחוק הדואר, אשר בהתאם לקבוע בסעיף האמור יהיה מחיר עלות אספקת השירות.

כמו כן, מוצע לקבוע תשלומים בעד משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב לחוק הדואר שיחולו במועד תחילתן של הוראות שייתן שר התקשורת מתוקף סמכותו לפי סעיף 5ב לחוק, בדבר אופן מתן שירותים אלו או הגישה וההסדרים לביצועם”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

טיוטת תקנות בנק הדואר (שירותים בבנק הדואר)(תיקון), התשפ”ב – 2022

“מטרת התקנות המוצעות היא להתאים את הוראות תקנות בנק הדואר (שירותים בבנק הדואר), התשל”ה – 1974 למצב הקיים היום.

התקנות העיקריות נקבעו בטרם אוגדו רשות הדואר ובנק הדואר לחברות ממשלתיות ביום 1 במארס 2006, ועל כן מוצע להתאים את נוסח התקנות העיקריות למעבר של חברת הדואר מרשות לחברה ולמעבר של בנק הדואר מיחידת סמך ממשלתית לחברה.

כמו כן, התקנות העיקריות כוללות התייחסות לשירותים כספיים שאינם ניתנים כיום על ידי חברת דואר ישראל בע”מ מטעם החברה הבת כמשמעותה בסעיף 88יא לחוק הדואר, התשמ”ו – 1986.

בנוסף, מוצע לקבוע בתקנות הוראה בנוגע לתשלום עבור שירות כספי שישלם מקבל קצבת הבטחת הכנסה, קצבת זקנה, וקצבת נכות בהתאם לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ”ה – 1995”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

טיוטת תקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים אשר יינתנו לכלל הציבור בכל המדינה)(תיקון), התשפ”ב – 2022

“תקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים שיינתנו לכלל הציבור בכל המדינה), התשס”ח – 2008, קובעות את רשימת שירותי הדואר והשירותים הכספיים, כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ”ו – 1986, שיינתנו לכל הציבור בכל המדינה בהתאם לסעיף 5ג לחוק הדואר.

“מטרת התקנות המוצעות היא לעדכן את רשימת השירותים הבסיסיים שבתקנות העיקריות בהתאם לרמת הביקוש לשירותים השונים, רמת התחרות באספקת השירותים וקיומם של ערוצים מקוונים או ערוצים ישירים חלופיים לקבלת השירותים.

רשימת השירותים הבסיסיים המעודכנת משקפת, מחד גיסא, מדיניות של הבטחת אספקתם של שירותי דואר ושירותים כספיים בסיסיים לכלל הציבור בכל המדינה בהתאם לפריסה שיקבע שר התקשורת ברישיון הכללי, ומאידך גיסא מאפשרת לחברת דואר ישראל בע”מ גמישות ניהולית במתן השירותים על ידה”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

טיוטת תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים) (ביטול), התשפ”ב – 2022

התקנות המוצעות נועדו לבטל את תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים), התשע”א -2011, במסגרתן נקבעו תשלומים בעד חלק מהשירותים הכספיים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ”ו – 1986 הניתנים על ידי חברת דואר ישראל בע”מ מטעם החברה הבת כמשמעותה בסעיף 88יא לחוק הדואר.

מטרת התקנות היא לאפשר לחברת הדואר גמישות לקבוע את התשלומים בעד השירותים הכספיים שהיא נותנת תוך התאמתם לתנאי התחרות במתן שירותים אלה, תנאי השוק המשתנים ולתהליכי ההתייעלות של בנק הדואר.

זאת, בכפוף לחובת גביית תשלום סביר בהתאם לסעיף 88יב לחוק הדואר וגביית תשלום מופחת עבור לקוחות המקבלים קצבת הבטחת הכנסה, קצבת נכות או קצבת זקנה בהתאם לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ”ה – 1995″.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

טיוטת תקנות הדואר (הפחתה של סכום עיצום כספי) (תיקון), התשפ”ב – 2022

“ביום 16 באפריל 2022 נכנס לתוקף חוק הדואר (תיקון מס’ 13), התשפ”ב – 2022 [תיקון מס’ 13].

בסעיף 42 לתיקון מס’ 13, עודכנו סכומי העיצום הכספי לפי חוק הדואר, התשמ”ו – 1986 [חוק הדואר].

התקנות המוצעות נועדו להתאים את הוראות תקנות הדואר (הפחתה של סכום עיצום כספי), התשע”ד – 2013 לנוסחו של חוק הדואר לאחר כניסתו לתוקף של תיקון מס’ 13”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

בתוך כך, משרד התקשורת פירסם ב- 14 ביוני 2022 “חוות דעת כלכלית – קביעת תשלומים חדשים עבור שירותי דואר שמספקת חברת דואר ישראל בע”מ.”

מדובר במסמך בן 110 עמודים אשר 28 מתוכם הם חוות הדעת של המשרד עצמו וחתומה בידי אורן לביאן סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל הדואר וד”ר עופר רז-דרור סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה. יתר המסמך הוא חוות דעת של חברת הייעוץ Deloitte: אומדן מחירי ההון לחברת דואר ישראל בע”מ  [שהוגשה לאגף פיקוח בנק הדואר במשרד התקשורת].

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■