משרד התקשורת מפרסם 5 החלטות לגבי שימועים בנושא הדואר; שר התקשורת חתם על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל; ומומחה הטלקום ממשיך שלא לחוות דעתו המלומדת על פעילות השר החדש

ביום חמישי 2.2.2023 פירסם משרד התקשורת חמש החלטות נפרדות לגבי שימועים בנושא שירותי הדואר:

החלטה: תיקון הרישיון הכללי שהוענק לחברת דואר ישראל בע”מ (בידי שר התקשורת שלמה קרעי) למתן שירותי דואר, שירותים כספיים מטעם החברה הבת, ושירותים נוספים.

החלטה: הוראת מינהל “משלוח דבר דואר ממרכז דוורים למרכז חלוקה עבור בעל היתר”.

החלטה: תיקון הוראת מינהל לעניין טיפול בדברי דואר חוזרים (תיקון).

החלטה: הוראת מינהל “משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר המביא את דבר הדואר למרכז החלוקה”.

החלטה: הוראת מינהל “גישה לתא חלוקה במרכז חלוקה באמצעות מתן מפתח, גישה לתא חלוקה פנימי וגישה לתא דואר שכור”.

בד בבד, פירסמה דוברות משרד התקשורת הודעה לעיתונות בה היא מבשרת כי “שר התקשורת חתם היום  על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל, המחייב אותה לספק לציבור שירותים בערוצים מקוונים ודיגיטליים, ומעדכן את הרגולציה החלה על החברה בהתאם לעידן הנוכחי, המאופיין בירידה בשימוש במכתבים ועליה בשימוש בחבילות. כל זאת, תוך חידוד הוראות צרכניות שמטרתן להגן ולהקל על אוכלוסיות מוחלשות. לצד זאת, השר גם חתם על הוראות שנועדו לחייב את חברת דואר ישראל לאפשר למתחרים גישה למרכזי החלוקה ולתאי דואר שכורים המהווים תשתית לחלוקת דברי דואר, ולאפשר בכך תחרות מלאה בשוק, כך שכל נמען במדינה יוכל לקבל שירותי דואר באמצעות כל גורם המספק אותם בהתאם לחוק. כמו כן, לאחרונה נכנסו לתוקף תקנות הדואר במסגרתן יינתנו תעריפים מוזלים בשירותי בנק הדואר לאוכלוסיות מוחלשות. כך, בעלי חשבון בבנק הדואר הזכאים לקצבת זקנה, הבטחת הכנסה או נכות יקבלו הנחה של 50% לפחות על שירותים של בנק הדואר.

לא ברור מדוע נחתם הרישיון לאור הדיון האחרון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת עליו דיווחתי כאן. באותו דיווח כתבתי בין היתר כי ”

יו”ר וועדת הכלכלה ביקש ממשרד התקשורת תוכנית, תוך חודש, לפריסת סניפים שלא תפגע בציבור. הוא שב והבהיר כי לא יהיה מצב שפריסת הסניפים תפגע במיוחד בקשישים, גם אם הוא יצטרך לפרק את תכנית ההבראה. “יש לכם חודש להביא פתרון והיועץ המשפטי של הוועדה יהיה בהיכון להכין הצעת חוק פרטית להטיל את המימון על הבנקים. אם יהיה פתרון אחר שיניח את דעתנו זה בסדר, אבל אני לא רואה פתרון אחר”, אמר”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

בינתיים ממשיכה השתיקה הרועמת מצידו של מומחה הטלקום: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ דיווח בצורה יבשה על אותה החתימה של שר התקשורת; הוא לא התייחס לדיון שהיה בוועדת הכלכלה במהלך השבוע; הוא לא התייחס ל- 5 ההחלטות שאני מפרסם כאן; הוא לא מתייחס להחלטה לגבי השימוע שפירסם משרד התקשורת בחודש ינואר; הוא פרסם אייטם “יבש” לגבי תוצאות מכרז התמרוץ השני של הסיבים האופטיים של משרד התקשורת.

למה ככה? איך אפשר לדעת האם מדובר שוב בדברים הזויים, מיותרים ותלושים מהמציאות – כפי שכתב בעבר לגבי שר התקשורת יועז הנדל וקודמיו – או שהוא מוצא היגיון בכל הצעדים שנוקט בהם שר התקשורת החדש.

ואפרופו, מה לגבי ההתקפלות (הזמנית?) בעניין פירוק תאגיד השידור הציבורי הישראלי “כאן”?

אבי, אנא השמע קולך. אחרת, איך נדע?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =