משרד הבריאות פירסם את חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס’…)(בידוד בפיקוח טכנולוגי של אדם החייב בידוד)

משרד הבריאות פירסם (10 באוגוסט 2021) את חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס’…)(בידוד בפיקוח טכנולוגי של אדם החייב בידוד), תשפ”א-2021.

הצעת החוק פורסמה ל”זמן הפצה מקוצר” והיא פתוחה להערות הציבור עד ליום 17 באוגוסט 2021 בשעה 18:00.

לדברי משרד הבריאות, “החוק המוצע יאפשר לנקוט צעדים נוספים לצמצום התחלואה ולעצירת התפשטות המחלה, באופן שיאפשר לחזור ולהסיר מגבלות, להיערך לפתיחה תקינה של שנת הלימודים, ובכך לשרת את חזרת הכלכלה לשיגרה. החוק המוצע צפוי לייעל את פעולות הפיקוח על קיום חובת הבידוד”.

ב- 6 באוגוסט 2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה מפורטת שעסקה בהשתלשלות האירועים לגבי הצמידים האלקטרוניים, מערכת ‘הסכמון’ ומערכת  ‘הסכמון המשודרג’. בין היתר כתבתי שם כי “ביום שלישי, 3 באוגוסט 2021, קיימה וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בראשות היו”ר ח”כ גלעד קריב ישיבה ממושכת בנושא זה. בסיומה פורסמה אחרי הצהריים ההודעה לעיתונות [כאן] שכותרתה: ועדת החוקה אישרה לשבועיים במקום שלושה את בקשת הממשלה לשימוש באפליקציית ההסכמון המשודרג לאכיפת בידודים לשבים מחו”ל. כמי שצפה בחלק גדול מהדיון אציין כי ההודעה אינה משקפת, לדעתי, את כל הדברים החשובים שנאמרו בדיון זה”.

באותו הדיון התפתחה מחלוקת בין היו”ר קריב לאנשי המשרד לביטחון הפנים לגבי האם ‘הסכמון המשודרג’ עומד במינוח של ‘אמצעי פיקוח אלקטרוני’.  בהקשר זה נאמר בהתעת החוק כי “מוצע להחליף את הגדרת ‘אמצעי פיקוח טכנולוגי’, ולהתאימה גם לאמצעים בהם מבוקש לעשות שימוש בעתיד, בעת הרחבת חובת הפיקוח הטכנולוגי על בידוד, כפי שעלה בדיוני ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הנוסח המתוקן מבהיר כי אמצעי פיקוח טכנולוגי עשוי לקיים ניטור רציף או שאינו רציף, וכן שהוא עשוי להתריע לא רק על הפרת הבידוד אלא גם על אי הפעלה של מנגנון הניטור, ככל שדבר זה נדרש לשם הפעלתו התקינה. כמו כן, נוספה הבהרה, למען הסר ספק, כי אמצעי פיקוח טכנולוגי יכול שיכלול גם זיהוי באמצעות צילום (תמונה או וידיאו), בתנאים המפורטים בסעיף 22יט(ה), שיתווסף לחוק”.

נראה כי הצעת החוק החדשה מתייחסת במפורש למחלוקת זו ולדברים נוספים שעלו באותו הדיון.

= = = = = = =

בפרק שכותרתו ‘מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים’ נאמר כי “מדצמבר 2019 העולם מתמודד עם פנדמיה שנגרמה על ידי נגיף SARS-CoV-2, הגורם למחלת COVID-19. הנגיף מועבר מאדם לאדם דרך האוויר, באמצעות טיפות המופרשות מדרכי הנשימה של אדם נגוע. המחלה יכולה להופיע ולהדביק גם ללא תסמינים אצל הנדבק, תכונה המגבילה את יעילות מאמצי קטיעת שרשראות ההדבקה. עדיין אין טיפול ספציפי למחלה, ועד לפיתוח החיסון – הכלים היחידים למניעת התפשטות המחלה היו מסיכות, צעדי ריחוק חברתי, מניעת התקהלויות, בידוד חולים ומגעים, והגבלות שונות עד כדי סגר כללי, ובכלל זה הגבלות על יציאה מישראל וכניסה אליה.

“מטרת הצעת זו חוק היא להסמיך את הממשלה להכריז על חובת פיקוח טכנולוגי על חייבי בידוד בכלל, גם שלא עקב כניסה לישראל, לאור העלייה בתחלואה בתקופה האחרונה והצורך לפקח באופן יעיל על קיום חובת הבידוד אצל כלל חבי הבידוד ולא רק הנכנסים לישראל. הצעת חוק זו באה בהמשך לכך שביום 1.8.2021 הכריזה הממשלה על חובת בידוד בפיקוח טכנולוגי לנכנסים לישראל ממדינות שהוגדרו, והכרזה זו אושרה על ידי ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת ביום 3.8.2021.

“חשוב לנקוט בפעולות מניעה להמשך העלייה בתחלואה, בין היתר על ידי הגברת הפיקוח על חבי הבידוד הנמצאים בישראל בנוסף לאלה שנכנסים מחו”ל.  הנתונים מראים כי היענות הציבור להקפדה על חובת הבידוד התרופפה, והיא נמוכה, ולכן נדרש כלי טכנולוגי לוודא קיום הבידוד הביתי, וקביעה כי מי שאינם יכולים או מסכימים להשתמש בכלי טכנולוגי לפיקוח על הבידוד יהיו כפופים לפיקוח ממוקד בכלים אחרים (וזאת בנוסף לשימור האפשרות לבידוד של נכנסים מחו”ל במקום לבידוד מטעם המדינה (מלונית) עבור מי שאין להם אפשרות או אינם מסכימים לקיים בידוד ביתי בפיקוח טכנולוגי).

“כל זאת, בנוסף לכך שמשטרת ישראל מבצעת ותמשיך לבצע פיקוח אנושי על חבי הבידוד, בדרכים הרגילות ובמסגרת המשאבים העומדים לרשותה.

לאור זאת, מוצע לתקן את סימן ה’ של פרק ג’ בחוק סמכויות מיוחדות, כך שיקבע בו כי בעת שהממשלה הכריזה על צורך בכך, כל אדם החייב בבידוד יחויב, ככלל, לשהות בבידוד בביתו או במקום מתאים אחר העומד לרשותו, תוך שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי, וכן תהיה הממשלה רשאית לקבוע זאת ביחס לנכנסים לישראל בלבד, או לנכנסים לישראל ממדינות מסוימות בלבד. הממשלה תוסמך גם לקבוע, אם כך תחליט, שנכנס לישראל שיסרב לפיקוח טכנולוגי או שאינו עומד בתנאים לבידוד ביתי או לפיקוח טכנולוגי (כגון שאין לו מקום מתאים), יישלח לבידוד במלונית. כל אדם שחייב בידוד בפיקוח טכנולוגי ואינו עומד בתנאים לבידוד בפיקוח טכנולוגי (כגון אם יסרב לפיקוח טכנולוגי) ימוקדו כלפיו פעולות הפיקוח על קיום חובת הבידוד לפי הסמכויות הקבועות בסעיף 20ה לפקודת בריאות העם.

“וידוא שמירת הבידוד יסייע לצמצם את הפצת המחלה בישראל, בנוסף לצמצום כניסתה והפצתה של תחלואה ‘מיובאת’ מחו”ל. לכן, קביעת חובת פיקוח טכנולוגי בבידוד בית היא צעד חיוני ונחוץ לשם הפחתת התחלואה בישראל ועצירת ההתפרצות הנוכחית, לא רק ביחס לנכנסים לישראל אלא גם למי שחייב בבידוד מסיבות אחרות”.

עוד מבוקש להבהיר בהצעת החוק “מספר נקודות נוספות שהתבקשה הבהרתן במהלך הדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בהכרזה האמורה”.