הפיקוח על מחוייבי בידוד קורונה השבים מחו”ל: מצמיד אלקטרוני ל- “הסכמון”; מ- “הסכמון” ל- “הסכמון משודרג”

■ ביום ראשון, 1 באוגוסט 2021, בשעה 09:42, פירסמתי בפרסום ראשון, כאן באתר, ידיעה שכותרתה: הממשלה צפוייה לאשר היום את הכנסתו לשימוש של יישומון “הסכמון המשודרג” שפיתחה משטרת ישראל כאמצעי פיקוח טכנולוגי לחייבי בידוד קורונה.

■ שעה קודם לכן השיב לי דניאל בר דובר המשרד לביטחון הפנים כי “תצא הודעה מסודרת לגבי ההסכמון”.

■ עפ”י בדיקתי, באותו היום, לא פורסמה הודעה על אישור הצעת ההחלטה בממשלה.

■ ביום שלישי, 3 באוגוסט 2021, קיימה וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בראשות היו”ר ח”כ גלעד קריב ישיבה ממושכת בנושא זה. בסיומה פורסמה אחרי הצהריים ההודעה לעיתונות [כאן] שכותרתה: ועדת החוקה אישרה לשבועיים במקום שלושה את בקשת הממשלה לשימוש באפליקציית ההסכמון המשודרג לאכיפת בידודים לשבים מחו”ל. כמי שצפה בחלק גדול מהדיון אציין כי ההודעה אינה משקפת, לדעתי, את כל הדברים החשובים שנאמרו בדיון זה.

■ בעקבות החלטות הוועדה, פירסם משרד הבריאות את המסמך הזה ואילו המשרד לביטחון הפנים פירסם את ההודעה שכותרתה: פיילוט ה”הסכמון” יוצא לדרך; חבי בידוד השבים ממדינות “אדומות” יוכלו לקבל מסרון שבאמצעותו יאשרו שיתוף המיקום שלהם ובכך לוודא הימצאותם בבידוד. [הערה: נכון ליום חמישי, 5.8, ההודעה לעיתונות נעלמה מאתר המידע הממשלתי, משום-מה].

■ אל חברי הוועדה נשלח, לפני כינוסה, מכתב של נשיא ומנכ”ל חברת סופרקום (SuperCom). במכתבו לוועדה [תחת הכותרת: “הנידון: הגיעה העת ליישום אכיפה איכותית ומוסדרת על חייבי הבידוד – חומר רקע לדיון ועדת חוקה”] כותב אורדן טרבלסי בין היתר כי “מגפת הקורונה, אשר הופיעה בחיינו לפני כשנה וחצי, שינתה לחלוטין את שיגרת היום יום. כיום ברור מעל לכל ספק, כי הנדבך המשמעותי ביותר במניעת התפשטות המגפה הינו השמירה על בידוד החולים או החשודים כחולים השבים מחו”ל, הפירצה הגדולה ביותר לחדירת וריאנטים שונים והגדלת ההתפשטות בשטחי המדינה.

“למרות תובנה זו, ולמרות העובדה כי העדר האכיפה על הנחיות הבידוד של השבים מחו”ל מביא בהכרח לזלזול בהן, עדיין לא השכילה מדינת ישראל ליישם מודל מקיף לאכיפת הבידוד לאלה.

“לפני מספר חודשים, הוביל משרד הבריאות תהליך מקצועי בנושא, מתוך ההבנה כי שמירת הבידוד לא תוכל להסתמך רק על רצון טוב ואכיפה ויש לייצר אמצעי טכנולוגי שיבטיח שמירת הבידוד.

“במסגרת המכרז נבחר הפיתרון האפקטיבי ביותר הכולל צמיד אלקטרוני המצומד לטלפון ייעודי ומבטיח שמירת הבידוד.

“[…] חלופת הצמיד המצומד לטלפון אף זכתה להצלחה כבירה בפיילוט שנעשה עוד טרם המכרז וקודם חקיקת החוק להסדרת פעילות החברה בהתאם לזכייתה במכרז.

“אלא, שלמרות שמאז הזכייה חלפו חודשים, ולמרות שהחברה ערוכה לטיפול ב- 10,000 מבודדים מיידית ולכמות של למעלה מ- 30,000 מבודדים נוספים בתוך פחות מחודש ימים, נמנעה הממשלה מהפעלתו עד כה, למרות עליית התחלואה בשבועות האחרונים.

“למרבה הפלא, בתקנות המובאות בפני הועדה היום, לא מוזכרת כלל אפשרות זו אלא אפשרות טכנולוגית אחרת, אשר יתרונותיה פחותים לאין ערוך מן האפשרות שתוארה לעיל (וכבר נבחרה על ידי משרד הבריאות במכרז מסודר).

אנו פונים לחברי הועדה בבקשה לשאול את נציגי הממשלה לפשר ההחלטה לבחור באמצעי ניטור אלקטרוני פולשני ולא יעיל ולהעדיפו על האמצעי שתואר לעיל“. [הערה: כל ההדגשות מופיעות במקור; המנכ”ל של החברה אף דיבר בחלקה האחרון של הישיבה ולדברי היו”ר, בישיבה הבאה יידון גם נושא הצמיד האלקטרוני שלא יושם בסופו של דבר].

לגבי משרד הבריאות וההתקשרות עם חברת סופרקום (שלא יצאה לבסוף אל הפועל), פירסמתי שתי ידיעות באתר זה:

+ ביום 8.3.2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: וועדת הפטור המרכזית אישרה למשרד הבריאות לצאת למכרז סגור בהיקף 33.6-40 מיליון ₪ לרכש 20,000 צמידים אלקטרוניים לפיקוח על הישראלים החוזרים מחו”ל לארץ (מבודדי קורונה ביתיים).

+ ביום 20.4.2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: וועדת הפטור הממשלתית אישרה התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם סופרקום בנושא אספקת צמידים אלקטרונים ושירותים נלווים לשבים מחו”ל בהיקף 37 מיליון ₪; במסגרת ההליך המכרזי הסגור נפסלה ההצעה של המציע הראשון ולפיכך אושרה סופרקום.