משרד הבריאות: “מ- 4.8.2021 החל פיילוט שימוש ביישומון כחלק מהפעלת פיקוח דיגיטלי על חוזרי חו”ל חבי בידוד קורונה, בשלב זה ממדינות בסיכון מירבי. לצד התקדמות מסויימת בנושא, ההערכה היא כי היכולת של כלי זה מוגבלת יחסית”

16:15 10.09.2021

קטגוריות: בריאות/רפואה

תגים: , , ,

הממשלה תדון בישיבתה הקרובה ביום ראשון (12.9.2021) בהצעה של שר הבריאות ניצן הורוביץ בדבר “תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת היציאה מישראל)(תיקון), התשפ”ב – 2021”.

לאחר האישור בממשלה, התקנות אמורות להיות מובאות לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לאישורה.

סעיף 7 בדברי ההסבר משך את תשומת הלב: “יצויין כי החל מיום 4.8.2021 החל פיילוט שימוש ביישומון כחלק מהפעלת פיקוח דיגיטלי על חוזרי חו”ל, בשלב זה ממדינות בסיכון מירבי. לצד התקדמות מסויימת בנושא, ההערכה היא כי היכולת של כלי זה מוגבלת יחסית.

“פיקוח טכנולוגי חל רק על גילאי 14 ומעלה, ולא נמצא פיתרון שימנע הגעה של לא מבודדים למקום הבידוד של חוזרי חו”ל. כמו כן, יוזכר שכאשר חלה חובת בידוד במלונית, רבים שוחררו ממנה מטעמים שונים לבידוד בביתם ולא נעשה כעת שימוש בכלי זה. לצד האמור, נעשים מאמצים של הממשלה לשפר את יכולות האכיפה הטכנולוגית”.

אל המסמך צורף מכתבה של ד”ר עפרה חבקין סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. במסמך המפורט מאוד שלה נמצאו גם הדברים הבאים: “בהתאם להחלטות הממשלה, משטרת ישראל מבצעת אכיפה על חבי הבידוד, ביניהם חוזרי חו”ל. כחלק מהמאמץ המשטרתי לתת תיעדוף למשימת האכיפה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בוצעה חלוקת חבי הבידוד לפי 5 רמות סיכון להדבקה […] פיקוח – משמעותו ביקור או שיחת טלפון למבודד לפחות פעם ביום בכל ימי הבידוד. עפ”י הנתונים אשר הועברו ע”י נציג מינהלת אכיפה במשל”ט משרד הבריאות, ניתן לראות בשקף ריכוז הממצאים כי אחוז הכיסוי של משימות הפיקוח הינו נמוך מאוד (ואף ממשיך לרדת לאור עלייה בהיקפי מבודדים) ומגיע לכ- 6% בלבד, רק 3% מכלל חבי בידוד נבדקו באמצעות ביקור פרונטלי בלבד, היתר – טלפוני.  בשל עלייה במספר מבודדים על רקע הרחבת חובת בידוד בקרב חוזרי חו”ל, הפער הנוצר בין היקף משימות הפיקוח לבין היכולות והמשאבים הקיימים ממשיך לגדול. אי לכך, הפרות בידוד נרחבות לצד היעדר אכיפה והרתעה מספקת מהווים סיכון ממשי לכניסה והתפשטות תחלואה במדינת ישראל. בהתאם לאמור, ניכר כי קיים קושי בבידוד מלא של חוזרי חו”ל.”

“החל מלפני כחודש, הוכנס לראשונה שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי (היישומון) לצורך פיקוח על מבודדים החוזרים ממדינות בסיכון מירבי. זאת במסגרת פיילוט המנוהל ע”י מינהלת האכיפה. למרות שמדובר בהתקדמות משמעותית, עדיין קיימת הבנה כי מדובר בכלי בעל יכולות מוגבלות יחסית שאינו מספיק בשביל למנוע לחלוטין את הסכנה שבכניסה ממדינות שהוגדרו בסיכון מירבי […] לצד הפיילוט, הממשלה מקדמת שיפור של האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשות המשטרה מאכיפת חובת הבידוד”.