משרד הבריאות מבקש לקיים את פרוייקט ניטור השפכים הארצי (למעקב אחר קורונה) בשש ערים בארץ; זאת לאחר שאושר קיום פיילוט בעיר אילת וביצועו הושעה עד כה

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/המעבדות לבריאות הציבור/המעבדה המרכזית לנגיפים

תקנה: 3 (29)

שם הספק: קנדו שירותי סביבה בע”מ

מהות ההתקשרות: פרוייקט ניטור שפכים בשש ערים בארץ

היקף כספי מבוקש: 2,086,234 ש”ח

התחלת ההתקשרות: 1 ביולי 2021; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2021

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: את הבקשה להתקשרות בפטור עם חברת קנדו כתבה פרופ’ אלה מנדלסון מנהלת המעבדה המרכזית לנגיפים במשרד הבריאות (14.6.2021)  וצורף אליה מכתב הסבר חתום ע”י משה ויין מנהל מיזם דיגום קורונה בשפכים ושרית מנור פריד אחראית למינהל ומשאבי אנוש, שניהם ממשרד הבריאות (16.6.2021). הדברים שלהלן מתבססים על שני המסמכים הללו.

“משרד הבריאות אישר הקמת מערך לאומי להתרעה מוקדמת וזיהוי מוקדי התפרצות של Covid-19 על בסיס ניטור נוכחות הנגיף במי שפכים.

“לפרוייקט שלושה שלבים:

+ שלב א’ – העמדת שיטה רגישה לזיהוי קורונה וביסוס מודל סטטיסטי;

+ שלב ב’ – המשך אופטימיזציית השיטה לזיהוי קורונה וביצוע ניטור ממוקד להוכחת יכולות אנליזות  הביוב;

+ שלב ג’ – הקמת מערך ניטור לאומי לזיהוי והתראה מוקדמת.

“נכון להיום, שלב ביסוס שיטה מולקולרית רגישה ויעילה מבוסס qPCR לזיהוי הנגיף במי שפכים – הסתיים וכן הסתיים ביסוס מודל סטטיסטי כמותי ומהימן לזיהוי הנגיף בשפכים.

“לצורך התקדמות לשלב ב’ על בסיס תוצאות שלב א’, נדרש להוכיח את יכולות אנליזת הביוב (כהכנה לקראת מערך מקומי וארצי). מוצע המתווה הבא:

חלק מחקרי – המשך אופטימיזציית השיטה לזיהוי קורונה בשפכים – ניסיונות נוספים לשיפור יכולת הדטקציה (רגישות) וכן תמיכה נוספת במודל הסטטיסטי.

חלק יישומי – ניטור ביוב ממוקד בשש ערים (באיזור מגורי התושבים) – ברזולוציה גבוהה. “ערים אלו נבחרו מתוך הבנה כי בחלקן ישנה רמת התחסנות גבוהה של האוכלוסייה ומקרי תחלואה בודדים, אם בכלל, וערים נוספות אשר הן בעלות מאפיינים שונים אשר נותחו אפידמיולוגית והן בעלות פוטנציאל להדבקה מחודשת בנגיף קורונה.

“הרעיון הוא מעקב במעלה הזרם של מערכת הביוב עד לרמת שכונה, בשילוב עם דיגום מטושים, ככל שיעלה הצורך. בחלק זה נבצע ניטור ביוב ממוקד. דגימות הביוב ייבדקו במעבדה תוך 24 שעות מרגע הדיגום ובדיקות מטושים יופעלו במיידי במידה ונזהה עלייה בריכוז נגיף קורונה בביוב.

“בחלק זה נבחן את יכולות אנליזת הביוב: בבחינת יכולת זיהוי מוקדם של מוקדי התפרצות ומתן התראה מוקדמת; איתור תחלואה סמוייה; שילוב הכלי בהחלטות המתקבלות במודל הרמזור; תיקוף המודל הסטטיסטי; התנסות בתכנון מערך מורכב והפעלתו”.

יצויין כי ביום 31.1.2021 אישרה הוועדה פטור לספק יחיד לחברת קנדו לצורך ביצוע ניטור לעיר אילת, “כיוון שהעיר אילת בזמנו מהיותה ‘עיר ירוקה’ והתחלואה בה עלתה וסיבות שונות נוספות, בוטל המיזם הממוקד בעיר. כעת, עם השתנות התחלואה בישראל, עולה הצורך לבצע את המיזם מחדש בערים שונות בישראל על-מנת שנוכל לבחון את הדברים לצורך התקדמות לשלב השלישי. בשלב זה נוכל לבנות ‘רשת’ ארצית לניטור נגיף קורונה ברחבי הארץ”.

* ידיעה לגבי אישור ההתקשרות בפטור ממכרז עם חברת קנדו לגבי העיר אילת פירסמתי כאן באתר ב- 5.2.2021.

** בתשובה לפניית Read IT Now השיבה ענת דניאלי לב דוברת משרד הבריאות כי “נכון לתכנון המיזם הערים המתוכננות הן: מודיעין-מכבים-רעות, מודיעין עילית, רהט, באר שבע, ירכא וכרמיאל. כעת, עם התגברות התחלואה במודיעין ובכלל, ייתכן והערים ישתנו”.