אושרה התקשרות משרד הבריאות בפטור ממכרז לניהול השלב השני של פרוייקט ניטור נוכחות נגיף קורונה במי שפכים [כולל ניטור ביוב ממוקד בעיר אילת]

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/שירותי בריאות הציבור

שם הספק: קנדו שירותי סביבה בע”מ

מהות ההתקשרות: פרוייקט ניטור נוכחות נגיף קורונה במי שפכים – שלב ב’

מועד ההתקשרות: לשנת 2021 כולה

היקף ההתקשרות: 2,087,500 ש”ח

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: וועדת הפטור המשרדית בראשות פרופ’ חזי לוי מנכ”ל משרד הבירואת כותבת

בהחלטתה בין היתר כי “משרד הבריאות אישר הקמת מערך לאומי להתרעה מוקדמת וזיהוי מוקדי התפרצות של Covid-19 על בסיס ניטור נוכחות הנגיף במי שפכים.

“לפרוייקט שלושה שלבים: העמדת שיטה רגישה לזיהוי קורונה בשפכים וביסוס מודל סטטיסטי; המשך אופטימיזציית השיטה לזיהוי קורונה בשפכים וביצוע ניטור ממוקד להוכחת יכולות אנליזת הביוב; הקמת מערך ניטור לאומי והתראה מוקדמת.

“נכון להיום, שלב ביסוס שיטה מולקולרית רכישה ויעילה מבוססת qPCR לזיהוי הנגף במי שפכים – הסתיים. ביסוס מודל סטטיסטי כמותי ומהימן לזיהוי הנגיף בשפכים – לקראת סיום (שלב א’).

“לצורך התקדמות לשלב ב’ על בסיס תוצאות שלב א’, נדרש להוכיח את יכולות אנליזת הביוב (כהכנה לקראת מערך מקומי וארצי). מוצע המתווה הבא:

+ חלק מחקרי – המשך אופטימיזציית השיטה  לזיהוי קורונה בשפכים – ניסיונות נוספים לשיפור יכולת הדטקציה (רגישות) וכן תמיכה נוספת במודל הסטטיסטי.

+ חלק יישומי – ניטור ביוב ממוקד בעיר אילת (באיזור מגורי התושבים) – ברזולוציה גבוהה. אילת מתאימה לניטור. היא עיר מבודדת יחסית, מופעלים בה אמצעים רבים לקטיעת שרשרת ההדבקה בקרב התיירים ועובדי התיירות. לתושבים אין ניטור סדור.

“הרעיון הוא מעקב במעלה הזרם של מערכת הביוב עד לרמת שכונה, בשילוב עם דיגום מטושים. בחלק זה יבוצע ניטור ביוב ממוקד. דגימות הביוב ייבדקו במעבדה תוך 24 שעות מרגע הדיגום ובדיקות מטושים יועלו במיידי במידה ונזהה עלייה בריכוז נגיף קורונה בביוב”.

“[…] יש חשיבות רבה לניטור העיר אילת בזמן בו יש תחלואה נמוכה כדי לענות על כל המטרות. הרציונל הוא כי ימי הסגר יביאו אותנו למצב הנדרש כדי להתחיל את הפרוייקט. ועל כן, אישור ההתקשרות בטרם יסתיימו ימי הסגר יביא להצלחה טובה יותר ומהירה יותר.

לדברי וועדת הפטור המשרדית, לחברת קנדו יתרון ייחודי לניטור שפכים שאמצעות מערכת הכוללת יחידות IoT ומנוע ניתוח נתונים מתקדם. קנדו בנויים לעבוד על רשת ביוב (חשיבות גדולה לפרוייקט לזיהוי מוקדי הדבקה). הם מספקים מעטפת שלמה של נתונים נוספים כגון מיפוי גיאוגרפי ממוחשב של אגן ניקוז, ניטור כימי של השפכים והכי חשוב – נתוני ספיקה שחשובים לפיתוח המודל הסטטיסטי לזיהוי קורונה בשפכים.