מערך הסייבר הלאומי הודיע על התקשרות בפטורים ממכרז [בנפרד] עם חברות המחקר גרטנר ישראל ופורסטר ריסרץ’ ישראל

משרד ראש הממשלה/מערך הסייבר הלאומי הודיע על התקשרות בפטורים ממכרז [בנפרד] עם חברות המחקר גרטנר ישראל אדוויזורי [התקשרות בפועל] ופורסטר ריסרץ’ ישראל [כוונת התקשרות].

בהודעת ההתקשרות עם חברת גרטנר כותב דדי גרטלר ר’ אגף בכיר מערכות כי “חברת גרטנר העולמית הינה החברה הגדולה בעולם לשירותי ייעוץ טכנולוגי בשוקי ה- IT ואבטחת המידע. בשוק קיימות מספר חברות כאלה, והגדולות שבהן עוסקות בניתוח ופילוח של השווקים על מנת לסייע ללקוחות לזהות פתרונות נדרשים לצרכיהם ואת החברות העשויות לספק אותן. ניתוחים אלה נעשים על ידי האנליסטים המועסקים בחברות.

“האנליסטים מבססים את הידע שלהם ואת הדוחות אותם הם כותבים על קשר אישי וייחודי עם החברות המסוקרות על ידם (לעיתים הם גם עובדים בכירים לשעבר שנהנים מיחסי אמון עם החברה), וכן על קשר דומה עם לקוחות וצרכנים מובילים ברחבי העולם. שירות נוסף הניתן ללקוחות הוא שיחה עם האנליסט כותב הדו”ח לחדד ולמקד נושאים העולים בדו”חות ולקבל תובנות רלבנטיות נוספות.

“מערך הסייבר משתמש בשנים האחרונות בשירותי גרטנר לצורך איתור והשוואת פתרונות טכנולוגיים לצרכים פנימיים ולאומיים וזיהוי פערים בפתרונות כאלו, אשר מצריך פיתוח ייעודי. לצורך כך נדרשת ראייה רחבה של השוק אך ממוקדת לצרכים של המערך ואובייקטיבית ככל הניתן

“על פי מחקר שוק שעשינו באופן עצמאי יש 3 חברות שמתעסקות במחקרי שוק אנליטיים לשוק הסייבר:

א. גרטנר הגדולה והמובילה שמסקרת את שוק הסייבר באופן שיטתי ורציף;

ב. פורסטר מס׳ 2 שמסקרת באופן שיטתי ורציף את שוק הסייבר עם מודל עבודה שונה מזה של גרטנר;

ג. חברת IDC  – ההתאמה של הדו”חות של חברת IDC נבחנו על ידנו מול מספר מקרים בהם נדרשנו לייעוץ בשנים האחרונות. באף אחד מהמקרים לא מצאנו התאמה של הגדרת השוק או הפרסום הרלבנטי לצרכים שלנו ובאחד המקרים אף לא היה פלח שוק מתאים בחברה. כיוון שכך, אנו מסיקים כי הם אינם מתאימים לנו. כך שבפועל יש רק 2 החברות הראשונות.

“לאור הסכם המחירים של מנהל הרכש מול גרטנר ולאור העובדה שהמערך רוכש את שירותי החברה מאז שנת 2014, לאור הייחודיות של גרטנר במספר הרב ביותר של אנליסטים המועסקים על ידה, המספר הרב ביותר של ניתוחי השוק המופצים עם הכיסוי הרחב ביותר של שוקי ה- IT  ואבטחת המידע. ולאור העובדה שהמידע שמפיקה החברה מהווה תשתית עבודה מבחינת המערך, מבוקש להתקשר עם החברה כספק יחיד”.

= = = = = = = = = = = =

כאמור, בד בבד פורסמה גם כוונת התקשרות של מערך הסייבר עם פורסטר ריסרץ’ ישראל.

בין היתר נאמר כי “מערך הסייבר משתמש בשנים האחרונות בשירותי חברת הייעוץ גרטנר לצורך איתור והשוואת פתרונות טכנולוגיים לצרכים פנימיים ולאומיים וזיהוי פערים בפתרונות כאלו, אשר מצריך פיתוח ייעודי. לצורך כך נדרשת ראייה ממוקדת לצרכים של המערך ואובייקטיבית ככל הניתן.

“יחד עם זאת, במהלך שנים אלה נוכחנו מספר פעמים כי לעיתים נדרשת השלמה לשירות של חברת גרטנר על ידי דו”חות של חברת פורסטר וזאת מכמה סיבות.

“חברות הייעוץ מפלחות את שוק ה- IT ואבטחת הסייבר הרחב בצורה שונה אחת מהשנייה ולעיתים שונה מהצרכים הספציפיים המיוחדים של מערך הסייבר.

“במספר מקרים רלבנטיים, בעיקר בנושאי מודיעין סייבר וניתוח פגיעויות במערכות, חברת פורסטר פילחה את השוק באופן ממוקד יותר ומתאים יותר לראיית המערך.

“אם היה ברשותנו מנוי ניתן היה גם לשוחח עם אנליסט של פורסטר וללמוד ממנו מידע רלבנטי נוסף.

“גם אם ההתייחסות של החברות לפלח שוק דומה, הרי בשל ההסתמכות על אנליסטים התמונה המיוצרת לגבי השוק על ידי חברה אחת אינה תמיד אובייקטיבית ולכן חשובה חוות דעת נוספת וראייה אחרת של אנליסט כולל כאמור היכולת לשוחח אתו ולהתאים את הראייה הזו לצרכי המערך.

“בנוסף גם מודלי המחקר של החברות שונים (“ריבוע קסם” בגרטנר וה”גל” של פורסטר) ומאפשרים נקודות מבט אחרות על ההבדלים בין חברות בפלחי שוק.

“שתי החברות פועלות באופן שונה במודל המחקר, בניתוח השוק ובתדירות המחקרים. ומשום כך אנו זקוקים לשתיהן כי הן משלימות אחת את השנייה ומחזקות את קבלת ההחלטות שלנו לגבי בניית המכרזים וההצבעה על הטיעונים איזה חברות רלבנטיות יותר או פחות לכל מכרז.

“הניתוח של ממצאי פורסטר מול גרטנר, המהווים רפרנס מקובל בשוק, מסייע לנו לגבש את דרישות הסף במכרזים וכן בבניית המפל שבוחן ומדרג את המענים שאנו מקבלים למכרזים שלנו. זה כלי עבודה עליו אנו נסמכים בהחלטות רבות ואי אפשר להסתמך על כלי אחד בהחלטות רכש – זה לא מקצועי.

“כיוון שכך אנו מבקשים להכיר בחברת פורסטר כספק יחיד בתחום הייעוץ הטכנולוגי המשלים למודיעין סייבר, ניתוח פגיעויות ופלחי שוק ממוקדים נוספים שיימצאו ראויים על ידי הגורמים המקצועיים במערך”.