מספר הערות לידיעה הבלעדית ב’גלובס’ לפיה המשרד לשירותי דת מתקשר בפטור ממכרז לצורך רכישת “חוסם רחפנים” מעל לבית השר מתן כהנא; מתי הפרסום הוסר לפתע מאתר מינהל הרכש הממשלתי

ביום שני, 31.1.2022, קצת אחרי השעה 21:00 (למיטב זכרוני) התפרסמה ידיעה בלעדית ב’גלובס’ של הכתבת שירין אביטן כהן שכותרתה: משרד הדתות רכש “חוסם רחפנים” עבור השר מתן כהנא.

בכותרת המשנה של הידיעה נאמר: ב- 28 בנובמבר החליט השב”כ, באופן חריג, להצמיד לכהנא מאבטחים בשל איומים על חייו • עלויות האבטחה הנלוות למאבטחים מושתות על משרדי השרים כמו, למשל, בעלויות חדרי מלון או בטיסות למאבטחי השרים. לכן, גם חוסם הרחפנים שישמש להגנה על השר בביתו, נרכש על חשבון משרד הדתות • בפנייה לדוברו של השר כהנא לא התקבלה תגובה, אך הרכש החדש, באורח פלא, הוסר במהרה מאתר הרכש הממשלתי”.

ב- 2 בפברואר 2022 היא פירסמה ידיעת-המשך שבכותרת המשנה שלה נאמר: בעקבות פרסום גלובס כי משרד הדתות רכש חוסם רחפנים עבר השר כהנא, פנה אתמול ח”כ משה ארבל למבקר המדינה • “ההתנהלות המתוארת בכתבתה מעלה חשש כבד לניגוד עניינים, להיעדר שקיפות ולהחלטות תמוהות שמתקבלות ללא ייעוץ מקצועי צמוד ובהיעדר סבירות”, כתב ארבל.

אכן, מחמאות לכותבת על הידיעה הבלעדית. עם זאת, אני חייב לומר כי בעיניי מדובר בהדלפה מצד גורם כלשהו במשרד לשירותי דת אבל כידוע ראייה ועיניים הם לא הצד החזק שלי. יחד עם זאת, יש לי מספר הערות לנושא המסוקר.

= = = = = = = = =

המשרד לשירותי דת פירסם ביום ראשון, 30.1.2022, את ההודעה על התקשרות בפטור ממכרז. הנימוקים למתן הפטור כפי שצויינו: “חוסם רחפנים אשר ימנע יכולת לנוע מעל בית השר”.

במקור, הפרסום היה דל בפרטיו ונעדר, פרטים בסיסיים לגבי ההתקשרות הזאת. יותר מכל, לא צורפה אליו החלטת ועדת מכרזים משרדית ובה פירוט נימוקי ההתקשרות וההחלטה.

אשר על כן, למחרת, יום שני, 31.1.2022, בשעה 09:09, פניתי במייל אל הגורם המקצועי במשרד לשירותי דת [לענייני רכש ולוגיסטיקה] ששמה הוזכר באתר מינהל הרכש הממשלתי. העתק מהמייל נשלח אל אברהם רוזן דובר המשרד לשירותי דת.

בשעה 09:28 קיבלתי מייל תשובה בו נאמר כי “בדקתי פעם נוספת וכל המידע הנדרש קיים. בכל מקרה שולחת לכאן את המידע. הסכום הוא: 40,365 ₪. הספק: גלובל אייג’נטס. בכל שאלה נוספת על המוצר יש לפנות למיטל המכותבת למייל זה”. העתקים מהמייל נשלחו אל אברהם רוזן דובר המשרד לשירותי דת ואל גב’ מיטל בוטמן רכזת הדרכה ואבטחה במשרד.

אני מבקש להדגיש כי הן ביום ראשון אחה”צ והן ביום שני (קודם למשלוח המייל שלי) בדקתי מספר פעמים באתר מינהל הרכש הממשלתי אך שם לא הופיעה חוות דעת מקצועית בנושא זה.

רק לאחר שקיבלתי את מייל התשובה מהגורם המקצועי [לרכש ולוגיסטיקה] הנ”ל, הועלתה אל אתר מינהל הרכש הממשלתי חוות הדעת המקצועית המלאה במשרד לשירותי דת (של רכזת הדרכה ואבטחה במשרד) ממנה עולה כי היקף ההתקשרות הוא 40,365 ₪ וההתקשרות היא עם חברת גלובל אייג’נטס, “הספק היחיד בארץ אשר מורשה למכור ולספק מוצר זה”.

כיוון שלא הסתפקתי במידע הנוסף שפורסם, פניתי בשעה 09:43 אל דובר המשרד ואל גורם הביטחון (רוזן ובוטמן, בהתאמה) בבקשה לקבלת הסבר מפורט יותר בנושא.

האדון והגברת לא הגיבו על מייל הפנייה שלי עד לרגע זה ממש בו אני מפרסם את הדברים כאן באתר שלי. אגב, כל המיילים שמורים אצלי.

יתרה מכך, באותו היום, ב’ 31.1.2022, בשלב כלשהו בצהרי היום הוסר לחלוטין הפרסום מאתר מינהל הרכש [זה שהיה במקור כאן] ולא נשאר ממנו זכר.

להבנתי מדובר בחברת חברת Global Agents Communication Solutions הישראלית ואולי מדובר בחוסם תדרים ושיבוש התקשורת למניעת תנועת רחפנים ונטרולם באיזור מסויים.

אוסיף עוד כי עפ”י וויקיפדיה, השר לענייני דת מתן כהנא (איש חיל האוויר בעברו) מתגורר במושב בית גמליאל וייתכן כי הדבר קשור להפגנות והמחאה נגד השר לגבי מפלגת “ימינה” בכלל והרפורמה בתחום הכשרות שהוא מוביל, בפרט [ואשר עוררה זעם מצד מפלגות דתיות שבאופוזיציה].

= = = = = = = = =

אחסוך מכם מה אני חושב על התנהגותו המקצועית של דובר המשרד לשירותי דת בכך שפעמיים לא הגיב על הפנייה שלי והתעלם ממנה. אומר רק כי מוזר שזו התנהגות של דובר משרד מממשלתי.

אציין כאן דבר אחד: ב- 14 בדצמבר 2021 פירסם המשרד לשירותי דת הודעה על כוונת התקשרות בפטור ממכרז עם קבוצת ‘יפעת’ – המרכז למידע תקשורתי. בהודעה עליה חתום אברהם רוזן מנהל אגף א’ דוברות ופניות ציבור ונאמר בו כי “יפעת תקשורת מוגדרת כספק יחיד העוסק בניתור מידע של העיתונות הכתובה והאלקטרונית”.

האין זה מוזר שדובר משרד ממשלתי (!) אינו יודע את ההבדל בין לנתר לבין לנטר והא מצטרף בכך לכמה משרדי ממשלה שמנתרים במקום, תרתי משמע [כמו גם באייטם שפירסמתי בדצמבר 2011 – כאן].

= = = = = = = = =

ועוד משהו לידיעת אנשי המשרד לשירותי דת: לא ברורה לי ההתחכמות הזאת של הסרת מידע לאחר שכבר הועלה לאתר ממשלתי ופורסם בו. לאור ניסיון בשנים קודמות, אני דואג לשמור צילומי מסך וגם במקרה זה יש לי צילום מסך של חוו”ד הגורם המקצועי במשרד שלכם לגבי ההתקשרות הזאת כמו גם תיעוד נוסף מההתקשרות הזאת.

= = = = = = = = =