מ”י מבקשת הארכת התקשרות שירותי ענן (Azure) עד סוף שנת 2023

משטרת ישראל פירסמה הודעה על כוונת התקשרות עם חברת מיקרוסופט ישראל לצורך הארכת ההתקשרות בנושא שירותי ענן (Azure) עד לסוף השנה הנוכחית.

במכתב של ראש יחידת אינטרנט ומובייל באגף הטכנולוגיה והתקשוב/חטיבת הפיתוח נאמר בין השאר כי “במשטרת ישראל קיימת התקשרות למתן שירותי ענןAzure  של חברת מיקרוסופט. ההתקשרות בוצעה ב-05/2020 באמצעות מכרז סגור. הזוכה במכרז למתן השירותים המבוקשים הינה חברת נס טכנולוגיות א.ט. בע”מ.

“שירותי הענן של חברת מיקרוסופט משמשים כפלטפורמה לקבלת שירותי ענן מנהלתיים ומבצעיים של מערכות רבות כגון: מערכות ואתרי אינטרנט משטרתיים ואזרחיים, עין הנץ (License-plate recognition, LPR), מיסרונט, כלוב האריות, רמזור, מוקדים דיגיטלי, SAP  (רשת שחורה) ועשרות רבות של אפליקציות סלולריות משטרתיות ואזרחיות נוספות (יומן, נוכחות, מדים, חוזי, יחב”מ, בתיאבון וכו’) בנוסף קיים ניהול משתמשים בענן AAD.

“במהלך חודש מאי 2021 פרסם מנהל הרכש הממשלתי תוצאות מכרז מרכזי לאספקת שירותי ענן המבוססים על פלטפורמה ציבורית – פרויקט “נימבוס“. במכרז זה נקבעו שני זוכים:  Amazon Web Services, AWS ו- Google Cloud Platform, GCP.

“כדי לבצע מעבר לאספקת שירותי ענן מבוססים מכרז “נימבוס” נדרשת משטרת ישראל לתהליך הסבה לכלל המערכות הקיימות שחלקן צוינו לעיל. פרוייקט ההסבה הנ”ל דורש זמן, השקעה ומשאבים. חשוב להבין, שאין מדובר במעבר חבילה מענן אחד לענן שני. “השונות הטכנולוגית בין ענן Azure של מיקרוסופט לבין ענני הזוכים הוא רב, ופועל יוצא מכך שנדרשים תהליכי העברה נרחבים, הקמת סביבות חדשות והסבות שלוקחות זמן רב”.

במסמך נאמר עוד כי “[…] חשוב לזכור שמדובר בענן חדש שכלל הגורמים נחשפים אליו פעם ראשונה לצד קורסים מקבילים בזמן לצד תהליכי ההקמה עצמה. במהלך המיגרציה נחשפנו למוצרים אשר לא נמצאים במסגרת הנימבוס לרכישה מידית.

לאחר שיחה עם מנהל הרכש הממשלתי הוחלט שנרכוש אותם עצמאית. גם עניין זה ארך זמן רב עד לקבלת החלטה על אופי התצורה המתאימה (הרכישה בפועל התבצעה מיד לאחר חג הפסח).

“ההמתנה לאישור מנהל הרכש הממשלתי לרכישת מוצרים חיוניים שנמצאים היום בשימוש Azure ואינם נמצאים ב”נימבוס” עיכבה את העברת הפרויקטים המרכזיים כגון אפליקציית Misronet, חוזי מסוקים ועוד.

“[…] במהלך תקופת המיגרציה עדיין מדור אינטרנט ומובייל המשיך לפתח אפליקציות עבור משטרת ישראל (מספר אפליקציות שאין ביכולתנו לצפות מראש, אלו בקשות שוטפות של יחידות הארגון), אפליקציות אלו הותקנו ב-  Azure, וגם הן הפכו לחלק מתהליך המיגרציה,

“אפליקציות כגון: סקרים לאזרח, סקרים לשוטר, נוכחות, למידה, סידור עבודה, את”ל Go, מערכת גמלאים, אזהרות מסע, איכון תאונות דרכים, מועדי משפט, מתפ”א ועוד.

אפליקציות אלו עלו בענן Azure ולא בענן GCP (הענן של גוגל) משום שענן  GCP פעיל ומוכן מבצעית להעלאת אפליקציות לייצור רק מחודש מאי ואכן מחודש זה אנו מעלים את כלל האפליקציות החדשות רק בענן גוגל.

“בעקבות התהליכים שהוזכרו בסעיף זה ועוד רבים שלא הוזכרו, צפויים לנו חבלי לידה עד שנגיע ליציבות בכלל המערכות והפרוייקטים גם לאחר הפעלת כלל פרוייקטי המשטרה בייצור של ענן גוגל וכיבוי ענן מיקרוסופט. על המשטרה לוודא יציבות לאורך זמן (שלושה חודשים לפחות) של כלל הפרויקטים בענן גוגל טרם כיבוי סופי של ענן מייקרוסופט ואי יכולת חזרה לעבוד ב- Azure.

“נציין כי השבתה של מערכות חיוניות אלו, או לחילופין פגיעה בעבודה בהן תגרום לפגיעה ברציפות המבצעית של משטרת ישראל.

“בתאריך 30.06.2023 מסתיימת ההתקשרות הנוכחית לשירותי ענן Azure. ה- 31.12.2023 הינו תאריך היעד המשטרתי לכיבוי מלא של ענן מיקרוסופט ללא יכולת חזרה לעבוד ב-  Azure, לאחר מספר חודשי עבודה רציפה בייצור עם כל פרוייקטי המשטרה שיוסבו לענן הזוכה.

“יחד עם כל האמור, חשוב לזכור: בכל התקופה עד לכיבוי מלא של שרתי מיקרוסופט, אנו מעלים אפליקציות לייצור ומכבים את שירותי מיקרוסופט בהתאם.  כך, גרף המעבר בפועל ילך ויקטן וסביר מאוד להניח שכלל המיגרציה תושלם לפני סוף 2023, אך מרחב בדיקות היציבות מחייב אותנו לוודא שהפעילות המבצעית של המשטרה לא נפגעת ולכן חשובה לנו תקופת ההסתגלות של הפרוייקטים בשרתי הזוכות עד לסוף שנת 2023 כאופציה העומדת לרשות המשטרה.

בסיכום הודעת כוונת ההתקשרות נאמר כי “בשל האמור לעיל וכדי למנוע פגיעה ברציפות התפקודית של משטרת ישראל, אנו מבקשים להמשיך עם שרותי הענן של חברת מיקרוסופט Azure באמצעות מכרז סגור חדש עד לתאריך  31/12/2023.

“סכום ההתקשרות המוערך עד סוף שנת 2023 הינו 3 מיליון ₪. הסכום הנ”ל כולל שימוש בענן למערכות שנותרו ולמערכות שנשאיר כגיבוי למספר חודשים”.