משטרת ישראל הודיעה על כוונה להתקשר בפטור ממכרז להארכת ההתקשרות לקבלת שירותי ענן AZURE של Microsoft [מחצית ראשונה של 2023 בהיקף 4 מיליון ₪]

משטרת ישראל הודיעה על כוונה להתקשר בפטור ממכרז להארכת ההתקשרות לקבלת שירותי ענן AZURE של Microsoft [למחצית ראשונה של 2023 בהיקף 4 מיליון ₪].

ראש יחידת אינטרנט ומובייל (חטיבת הפיתוח/ אגף הטכנולוגיה והתקשוב) כותב בפנייתו כי “במשטרת ישראל קיימת התקשרות למתן שירותי ענןAzure  של חברת מיקרוסופט. ההתקשרות בוצעה ב- 05/2020 באמצעות מכרז סגור, הזוכה למתן השירותים המבוקשים הינה חברת נס טכנולוגיות א.ט. בע”מ.

“שירותי הענן של חברת מיקרוסופט משמשים כפלטפורמה לקבלת שירותי ענן מנהלתיים ומבצעיים של מערכות רבות כגון: מערכות ואתרי אינטרנט משטרתיים ואזרחיים, עין הנץ (LPR) , מיסרונט, כלוב האריות, רמזור, מוקדים דיגיטלי, SAP  (רשת שחורה) ועשרות רבות של אפליקציות סלולריות משטרתיות ואזרחיות נוספות (יומן, נוכחות, מדים, חוזי, יחב”מ, בתיאבון וכו’) בנוסף קיים ניהול משתמשים בענן AAD.

“במהלך חודש מאי 2021 פירסם מנהל הרכש הממשלתי תוצאות מכרז מרכזי לאספקת שירותי ענן המבוססים על פלטפורמה ציבורית – פרוייקט “נימבוס”. במכרז זה נקבעו שני זוכים: הספקים  Amazon Web Services, AWS  ו- Google Cloud Platform, GCP .

“כדי לבצע מעבר לאספקת שירותי ענן מבוססים מכרז “נימבוס” נדרשת משטרת ישראל לתהליך הסבה לכלל המערכות הקיימות היום שחלקן צוינו לעיל.

“הסבה זו דורשת זמן, השקעה ומשאבים, חשוב להבין שאין מדובר במעבר חבילה מענן אחד לענן שני, השונות הטכנולוגית בין ענן Azure של מיקרוסופט לבין ענני הזוכות רב הוא, ופועל יוצא הוא תהליכי העברה והסבות הבאות לידי ביטוי במספר אופנים:

+ הקמת ארכיטקטורה בענן הזוכה עם כלי ענן חדשים (דוגמת רכיב F5, רכיב שלא היה קיים בענן מיקרוסופט ובענן החדש הוא משמש כנתב תעבורה ראשי), רכיב ה- “Cloud Armor” ייעודי של גוגל שמשמש ל- “Network Security” ופועל כנדבך חשוב בארכיטקטורה החדשה.

+ החלפת Azure Function בכתיבת קוד חדש עבור עשרות אפליקציות שלנו שיקבל את הפניות בענן החדש וינתב אותן פנימה.

+ בבניית האפליקציות בענן מיקרוסופט נעשה שימוש ברכיבי ענן ייעודיים של מיקרוסופט אשר אינם נמצאים בענן הזוכות (“Event Hub” כדוגמה המשמש אותנו באפליקציות רבות) ומחייב כתיבה לרכיבי ענן אחרים המתאימים לענני הזוכות.

+ הסבת קוד אפליקציות ישנות אשר אינן נתמכות בענני הזוכות (דוגמה אחת מרכזית היא: קוד Dot Net Core ישן) ויש לשכתב לקוד חדש יותר.

+ עבודה מול מהנדסים חדשים בארץ ובעולם(עובדי הספקיות הזוכות), עבודה מול חברות צד שלישי המספקות שירות לספקיות הענן הזוכות בעלי אג’נדות ותפיסות ארכיטקטורה שונות.

+ כל תהליכי האוטומציה (DevOps), הקמת סביבות שונות  Monitoring, Security, Networking ,Data centers  שונים (בפעם הראשונה עובדים מול אחד הממוקם בארץ)  וכו’ הינם שונים ומוקמים מחדש ואינם עוברים מענן לענן.

+ תהליך המיגרציה הוא הזדמנות להפקת לקחים מן העבר ולשפר את המערכות בנקודות קריטיות ומחייבות, גם ברמת המיקרו(האפליקציות עצמן) וגם ברמת המאקרו (ארכיטקטורה גמישה ומתקדמת).

“בעקבות התהליכים שהוזכרו בסעיף זה ועוד רבים שלא הוזכרו, צפויים חבלי לידה עד שנגיע ליציבות בכלל המערכות והפרויקטים גם לאחר הפעלת כלל פרוייקטי המשטרה בייצור וכיבוי ענן מיקרוסופט. נציין כי השבתה של מערכות חיוניות אלו, או לחילופין פגיעה בעבודה בהן תגרום לפגיעה ברציפות המבצעית של משטרת ישראל.

“בתאריך 31.12.2022 מסתיימת ההתקשרות הנוכחית לשירותי ענן Azure.

“ה- 30.6.2023 הינו תאריך היעד המשטרתי להפעלה מלאה בייצור של כלל מערכות המשטרה מבוססות ענן בתשתיות הספקיות זוכות ה”נימבוס” והפסקה מוחלטת של פעילות בענן מיקרוסופט למעט מערכת AAD (ניהול משתמשים עליו מבוססת פעילות המשטרה ולזוכות אין מוצר מתאים).

“מתאריך 1.2.2023 כל מערכת חדשה מבוססת ענן תעלה ישירות בענני הזוכות (סיום מלא של תשתיות הענן ותקופת בדיקות), יחד עם זאת כמובן יעלו בהדרגה המערכות הקיימות (מיגרציה).

“בשל האמור לעיל וכדי למנוע פגיעה ברציפות התפקודית של משטרת ישראל, אנו מבקשים להמשיך עם שרותי הענן של חברת מיקרוסופט Azure באמצעות מכרז סגור חדש עד לתאריך  30/06/2023 או עד שמשטרת ישראל תוכל להשתמש במכרז המרכזי של חשכ”ל באופן מעשי.

סטטוס תהליך המיגרציה/מה בוצע עד כה:

+ קביעת צוות היגוי לתהליך המיגרציה.

+ פגישות היכרות עם גוגל ואמזון.

+ פגישות טכנולוגיות עם גוגל ואמזון.תפיסה אסטרטגית שהמעבר לזוכות ה”נימבוס” יעשה בטור ולא במקביל כדי שנפיק לקחים, נלמד ונבין את טכנולוגיות הענן של הזוכות טוב יותר וכך ניישם את הפתרונות הטובים ביותר עבור משטרת ישראל, יחד עם זאת קיים מחסום כ”א ללימוד ויישום של ענני (הקמת תשתיות, לימוד, הסבות, מיגרציה בפועל וכו’) שתי הזוכות במקביל.

+ התחלת הקמת התשתיות בפועל בענן גוגל(הסתיים כ-  90%) על ידי מהנדסי אטו”ב ומהנדסי גוגל.

+ הקמת האפליקציה הראשונה בענן גוגל כולל כלל התהליכים מקצה לקצה.

+ סיום מפגשים רבים וסדנאות לימוד ב-  GCP (ענן גוגל).

+ תחילת עבודה משותפת וקבועה, לפחות 3 פעמים בשבוע על תהליך המיגרציה.

+ קביעת תאריכי קורסים מלאים בכלל הנושאים הרלבנטיים להקמה ותחזוקת ענן, הקורסים מתחילים בחודש נובמבר 2022 ומסתיימים לפני פסח 2023 בנושאי אבטחת מידע, בינה מלאכותית, תקשורת נתונים, DevOps, סיסטם ועוד.

מה יבוצע עד סוף שנת 2022:

+ סיום בניית התשתית עבור המשך מעבר אפליקציות.

+ רכישת מוצר Check Point Software Technologies ורכישת מוצר F5 לסיום תהליך הקמת התשתית.

+ הסבת והעלאת חלק ראשון של האפליקציות לענן החדש.

+ סיום חלק מהקורסים אשר מתחילים בנובמבר 2022.

מה יבוצע עד 30.6.2023:

+ סיום העלאת כלל המערכות המשטרתיות בענן החדש.

+ סיום הקורסים הרלבנטיים והכשרת הצוותים.

+ הורדת ענן מיקרוסופט משימוש במשטרת ישראל וסיום התקשרות שירותי ענן מול מיקרוסופט.

+ מפברואר 2023 כל מערכת חדשה או אפליקציה מבוססת ענן תעלה בענן החדש בלבד.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

דו”ח חדש: הוצאות הענן גדלו ביותר מ- 11 מיליארד דולר לעומת שנת 2021

דו”ח של חברת המחקר Synergy Research Group   שפורסם ב- 27 באוקטובר 2022 אומר כי הוצאות הענן הארגוניות גדלו ביותר מ- 11 מיליארד דולר לעומת שנת 2021, שיעור גידול של 24%. אם שערי החליפין של המטבעות היו נשארים קבועים אזי היה מדובר בגידול של יותר מ- 30%.

ההוצאות על שירותי תשתית ענן הסתכמו ב- 57 מיליארד דולר (לעומת 11 מיליארד דולר ברבע השלישי של שנת 2021).

חברת Google הגדילה את נתח השוק שלה בהשוואה לרבע הקודם ואילו נתחי השוק של שתי מתחרותיה – AWS ו- Microsoft – נותרו יחסית כמעט ללא שינוי. שלוש החברות הגדילו את נתחי השוק שלהם בהשוואה למצב לפני שנה.

ברבע השלישי של שנת 2022 הן מגיעות יחדיו לנתח שוק משותף של 66% מהשוק לעומת נתח שוק בשיעור של 61% לפני שנה.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

גרטנר: הוצאות משתמשי הקצה בעולם על שירותי ענן ציבורי יגיעו לכ- 600 מיליארד דולר בשנת 2023

דו”ח של חברת המחקר Gartner  שפורסם ב- 31 באוקטובר 2022 אומר כי הוצאות משתמשי הקצה בעולם על שירותי ענן ציבורי יגיעו ל- 591.8 מיליארד דולר בשנת 2023, שיעור גידול של 20.7%.

זאת לעומת היקף של 490.3 מיליארד דולר בשנת 2022. [נתון הגבוה מתחזית הגידול של 18.8% שהייתה לגבי השנה הנוכחית].

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

עליית מחירי האנרגיה גורמת להתייקרות בתחום הענן

עפ”י כתבה שהתפרסמה ב- Techcrunch, עליית מחירי האנרגיה גורמת להתייקרות בתחום הענן. מאז החורף הקודם, בתקופת תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, עלויות האנרגיה החלו לעלות בצורה דרמטית. מצב זה השפיע על מרכזי הנתונים שצריכת האנרגיה שלהם גדולה.

בחודש יולי פורסם דו”ח של חברת Aggreko הקובע כי מפעילי מרכזי נתונים בבריטניה ובאירלנד חוו גידול בשיעור של 50% בחשבונות האנרגיה שלהם במהלך שלוש השנים האחרונות. עיקר הגידול החד ביותר היה בשנה החולפת. 58% מאלה בבריטניה אמרו כי חשבונות האנרגיה שלהם הם בעלי ‘השפעה משמעותית’ על שולי הרווח שלהם.

לדברי הכתבה, פרימיום האנרגיה שמפעילי מרכזי הנתונים חייבים לשלם עתה יגולגל על הצרכנים, אם הדבר עדיין לא קרה עד כה.

Techcrunch שוחח עם René Buest  אנליסט מחקר בכיר בחברת המחקר גרטנר שאמר כי העידן של מחירי ענן היורדים באופן קבוע הסתיים לפני זמן מה. כך, למשל, חברת Google Cloud הגדילה את תעריפי שירותי הליבה שלה בחודש מארס האחרון בצורה שאינה קשורה לגידול בהוצאות האנרגיה. עם זאת, הגידול בעלויות יחד עם האינפלציה הקיימת – האיצו את מגמת העלייה במחירי שירותי הענן.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =