מינהל הרכש הממשלתי, מערך הסייבר הלאומי ומערך הדיגיטל הלאומי “בוחנים טכנית” בעיות בהפעלת GCP – Google Meet, כלי ויעוד הוידיאו שהוגדר ב- 10/2021 רשמית “ככלי ויעוד חזותי רוחבי בממשלה” במסגרת פרוייקט נימבוס

מינהל הרכש הממשלתי, מערך הסייבר הלאומי ומערך הדיגיטל הלאומי “בוחנים טכנית” בעיות בהפעלת GCP – Google Meet, כלי ויעוד הוידיאו שהוגדר באוקטובר אשתקד רשמית “ככלי ויעוד חזותי רוחבי בממשלה” במסגרת פרוייקט נימבוס.

כך עולה מנימוקי וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר בעקבות בקשה של המשרד לשיוויון חברתי להענקת פטור ממכרז לצורך רכישת תוכנת זום עבור המשרד ללשכה השרה ולשכת מנכ”ל משרדה.

בנימוקים נאמר כי “המשרד לשוויון חברתי מבקש החרגה מהמכרז המרכזי  01-2020 לאספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך [מכרז נימבוס] עבור רכישת רכישת 2 רישיונות Zoom.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש הממשלתי צויין כי מכרז נימבוס הינו פרויקט רב-שנתי שנועד לתת התייחסות מקיפה לאספקת שירותי ענן לממשלת ישראל, להתוויית המדיניות והאסטרטגיה המרכזית, למתן שירותי הגירה לענן ומודרניזציה של פעילויות ואפליקציות ומתן גישה למגוון שירותים נוספים שנועדו לתת למשרדים ערך מוסף בעת צריכת שירותי ענן.

“ההתקשרות עם הספקים הזוכים במכרז המרכזי –  Amazon Web Services, AWS  ו- Google Cloud Platform, GCP – החלה בחודש מאי 2021 והודעת המכרז פורסמה בחודש נובמבר 2021.

“בחודש אוקטובר 2021 הגדיר מינהל הרכש הממשלתי את כלי ויעוד הווידאו Google Meet  – ככלי ויעוד חזותי רוחבי בממשלה והנחיה בנושא פורסמה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך – הנחיה זו נכללה גם בהודעת מכרז נימבוס .

“המשרד עובד באופן מלא עם Google Meet  מזה מספר חודשים והחליף את השימוש בתוכנת Zoom וזאת בהתאם להנחיית מינהל הרכש הממשלתי.

“לפי פניית המשרד, לאחר מספר חודשי עבודה, הגיעו פניות מלשכת מנכ”ל ולשכת השרה על איכות וידאו וסאונד ירודים, ניתוקים רבים ואי יכולת לחבר למערכות וידאו בחדרי דיונים. חלק מהנושאים שהועלו מוכרים על ידי מינהל הרכש ומצויים כעת בבחינה טכנית יחד עם מערך הסייבר הלאומי ומערך הדיגיטל הלאומי. נושאים נוספים נבחנים למול גורמי המקצוע ב- GCP.

“היות שיש חשיבות לרציפות בזמינותם של שירותי ויעוד חזותי בממשלה, בוודאי בעת הזו, מינהל הרכש אינו מתנגד לבקשת המשרד להחרגה מהמכרז המרכזי, תחת ההתניות הבאות:

+ ההתקשרות תהיה עבור שני רישיונות Zoom בלבד ולמשך תקופה של 12 חודשים לכל היותר.

+ המשרד ימשיך בקידום ההטמעה של Google Meet באופן רציף במקביל לשימוש ב-Zoom”.

* ב- 24 ביוני 2022 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה תחת הכותרת: “בשבועות האחרונים שוקפו למינהל הרכש הממשלתי על ידי משרד האוצר מס’ קשיים טכנולוגיים הכרוכים בעבודה עם Meet (של גוגל) ואשר יש לגשר עליהם במידה מספקת בטרם ניתן יהיה לבצע מעבר מלא לעבודה עם Meet“.

בידיעה נאמר בין השאר: “החשב הכללי במשרד האוצר אישר למשרד האוצר הרחבת ההתקשרות בפטור ממכרז עם חברת קבוצת נאוטק תקשורת בע”מ לגבי רכישת רישיונות Zoom  לניהול ישיבות והרצאות מרחוק באמצעות ועידות וידאו [מבית Zoom Video Communications].

ההתקשרות הנוספת היא לתקופה של שנה עד יוני 2023, עפ”י תקנה 3(4)(ב)(3) בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה ובנסיבות שבהן השמירה על האחידות נדרשת מטעמי חסכון ויעילות.

מפרוטוקול וועדת הפטור המרכזית עולה כי “ביוני 2020 אושרה התקשרות בהליך תיחור של עד 50 אש”ח כולל מע”מ עם החברה עבור רכישת רישיונות ZOOM לשימוש עובדי המשרד לשנה.

“ביום 26.7.2020, לאור התגברות נגיף קורונה, אישרה ועדת המכרזים המשרדית הרחבת התקשרות עם החברה עבור רכש של 50 רישיונות זום.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש הממשלתי צויין כי במסגרת מכרז מרכזי 01-2020 לאספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך אשר נערך כחלק מפרוייקט נימבוס, פרוייקט רב-שנתי שנועד לתת התייחסות מקיפה לאספקת שירותי ענן לממשלת ישראל בו זכו החברות הבאות:  Amazon Web Services, AWS   ו-Google Cloud Platform, GCP .

“בחודש אוקטובר 2021 הגדיר מינהל הרכש הממשלתי את כלי ויעוד הווידאו של GCP – Meet ככלי ויעוד חזותי רוחבי בממשלה והנחיה בנושא פורסמה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך – הנחיה זו נכללה גם בהודעת מכרז נימבוס שמספרה 16.2.2.

“בהתאם להנחייה, במהלך חודש ינואר 2022 המשרד החל לרכוש רישיונות של GCP – Meet.

“בשבועות האחרונים שוקפו למינהל הרכש על ידי המשרד מס’ קשיים טכנולוגיים הכרוכים בעבודה עם Meet ,ואשר יש לגשר עליהם במידה מספקת בטרם ניתן יהיה לבצע מעבר מלא לעבודה עם Meet. חלק מהנושאים הללו מצויים בבחינה רוחבית ממשלתית יחד עם GCP ואילו חלקם נבחנים במינהל הרכש יחד עם גורמי המקצוע מטעם GCP.

“היות שיש חשיבות לרציפות בזמינותם של שירותי ויעוד חזותי בממשלה, בוודאי בעת הזו, ובשים לב למגבלות המחייבות את רכש הרישוי לתקופה של שנה, מינהל הרכש אינו מתנגד לבקשת המשרד להחרגה מהמכרז המרכזי בכפוף להתניות הבאות:

+ משרד ימשיך בקידום ההטמעה של Meet באופן רציף במקביל לשימוש ב- ZOOM.

+ סטטוס על התקדמות תהליך ההטמעה יועבר למינהל הרכש באופן שוטף, ולכל הפחות מדי חודש.

+ ככל שיימצא כי הפונקציונליות המסופקת ב- Meet   היא מספקת, יפעל המשרד – בתיאום עם מינהל הרכש, להשלמת ההגירה ל- Meet  בהקדם”.

= = = = = = = = = = = = = = = =

הקשר שבין משרד האוצר האמריקני לשימוש בתוכנת הוויעוד Webex

ע”י משרד האוצר בישראל

וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר אישרה למשרד האוצר התקשרות בפטור לצורך רכישת רישיונות לשימוש בכלי הויעוד Webex.

בנימוקי הוועדה נאמר כי “משרד האוצר מבקש החרגה מהמכרז המרכזי עבור רכישת 2 רישיונות לכלי וויעוד Webex.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש צוין כי ישנו מכרז מרכזי 01-2020 לאספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך אשר נערך כחלק מפרוייקט נימבוס, פרוייקט רב-שנתי שנועד לתת התייחסות מקיפה לאספקת שירותי ענן לממשלת ישראל, להתוויית המדיניות והאסטרטגיה המרכזית, למתן שירותי הגירה לענן ומודרניזציה של פעילויות ואפליקציות ומתן גישה למגוון שירותים נוספים בעת צריכת שירותי ענן.

“ההתקשרות עם הספקים הזוכים במכרז המרכזי – Amazon Web Services, AWS  ו-Google Cloud Platform, GCP   – החלה בחודש מאי 2021 והודעת המכרז פורסמה בחודש נובמבר 2021.

“בחודש אוקטובר 2021 הגדיר מינהל הרכש הממשלתי את כלי ויעוד הווידאו של GCP – Meet ככלי ויעוד חזותי רוחבי בממשלה והנחיה בנושא פורסמה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך – הנחיה זו נכללה גם בהודעת מכרז נימבוס שמספרה 16.2.2.

“לדברי המשרד, ישנם מקרים בהם המשרד, בהתאם לדרישת שותפים עמם הוא עובד מסיבות אבטחתיות, נדרש לעשות שימוש בכלי הוויעוד Webex. רישיונות אלו משמשים את אגף הכלכלן הראשי בפעילותם למול משרד האוצר האמריקאי.

“בהתאם לאמור, למינהל הרכש הממשלתי אין מניעה לתת החרגה מהמכרז המרכזי תחת ההתניות הבאות:

+ ההתקשרות תהיה לתקופה של שנה עם אופציה להאריך אותה בתקופה של שנה נוספת (24 חודשים לכל היותר). טרם תום תקופה זו, יציג משרד האוצר את עמדת הממשל האמריקאי בנושא ובהתאם תיבחן המשך ההתקשרות.

+ האישור הינו עבור שני רישיונות בלבד”.