מינהל הרכש הממשלתי: בחינת קיומם של ספקים – רכישת שירות תחזוקת רישוי למוצרים מסויימים של מיקרוסופט, אורקל וסאפ ללא עדכוני גירסה

הגוף המפרסם: משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי

תקנה 3א(א1) – בחינת קיומם של ספקים ע”י חשכ”ל

שם הספק: רימיני סטריט (Rimini Street)

מהות ההתקשרות: בחינת קיומם של ספקים – רכישת שירות תחזוקת רישוי למוצרים מסויימים של מיקרוסופט, אורקל וסאפ ללא עדכוני גירסה

התחלת ההתקשרות: 1 באפריל 2021; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2022

החלטה: כוונה להתקשרות; טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: אל בקשת הפטור צורפה חוות דעת של מוריה זיסוביץ’ [מנהלת ארכיטקטורת הנתונים הממשלתית ברשות התקשוב הממשלתי] ואביתר פרץ [מנהל תחום בכיר, חדשנות ודיגיטל, החשב הכללי/מינהל הרכש הממשלתי]

“משרדי ממשלה רבים רכשו רישוי עבור תוכנות תשתית משרדיות מתוצרת היצרנים  ,Oracle Microsoft, SAP  לצורך שימוש תקין בתוכנות אלו, בהם כאמור המשרד כבר רכש רישוי, נדרשים המשרדים לרכוש באופן שוטף שירותי תחזוקה ותמיכה. נוכח העובדה שמדובר בשירותי תחזוקה ותמיכה לתוכנות ספציפיות, להם המשרד כבר רכש רישוי, מספר הספקים האפשריים לאספקת השירותים הוא מוגבל”.

“[…] במקרים רבים, יצרני התוכנה גובים כ- 22% ממחיר התוכנה לכל שנת תחזוקה, כאשר בחלקם אפילו לא ניתן לצמצם את היקף המוצרים עליהם משלמים, כך שהמשרדים נדרשים לשלם על מוצרים שכבר לא פעילים, דבר המייקר מאוד את מחיר התחזוקה בפועל מעבר ל”אחוז” הנקוב.

“איכות התמיכה של חלק מהיצרנים אינו משביע את רצון חלק מהמשרדים, זאת נוכח הצורך בקבלת שירות מחו”ל במקרים רבים, דבר שאינו תואם את תצורת העבודה בממשלה, הן מהיבטי אבטחה והן מטעמי שפה ופערי שעון.

“נוכח מצב זה, בו החברות היחידות המסוגלות לתת שירותי תחזוקה ותמיכה עבור תוכנות תשתית הינן היצרנים עצמם, וזאת תוך השתת עלות גבוהה של שירותי תחזוקה ותמיכה אלה, בעיקר במצב בו לא תמיד קיים צורך עסקי או טכנולוגי בשדרוג גירסהות, ואף לעיתים הדבר לא אפשרי כלל נוכח אילוצים טכנולוגיים, ועקב איכות השירות שאינו תמיד עומד ברמה הנדרשת, נמצא כי קיים צורך להוסיף שירותי תחזוקה ותמיכה באפיק נוסף. שירותי תחזוקה ותמיכה שאינם כוללים עדכוני גירסה.

“על מנת לצמצם הוצאה מיותרת זו ולשפר את השירות, מינהל הרכש הממשלתי בחן חלופות לאופן תחזוקה זה ומצא כי קיים פתרון המאפשר קבלת תחזוקה ותמיכה בלבד ללא כל צורך בתשלום עבור “שדרוגים עתידיים”, וזאת במחיר הנמוך בלמעלה מ- 50% ממחיר תחזוקת היצרן.

“לצורך בדיקת הנושא ביצע מינהל הרכש תהליך מסודר אשר כלל ביצוע סקר מקיף על ספקי תמיכה צד שלישי, בארץ ובעולם תוך בדיקת פרמטרים שונים.

“מתוצאות הבדיקה נמצא כי בישראל קיים בפועל “שחקן” יחיד בתחום זה העומד בפרמטרים שהוגדרו לבדיקה – חברת רימיני  סטריט, המחזיקה ב- 98% מהשוק הישראלי (מסקירת מינהל הרכש, לחברה 59 לקוחות מתוך 60 לקוחות מקומיים בתחום אשר עברו לרכישת תחזוקה במודל זה) לתחזוקת צד ג’ תוך מתן רמת שירות הגבוהה לעיתים מהרמה המתקבלת מיצרניות התוכנה, כאשר קיימת חברה נוספת אשר אין לה משרד מקומי בארץ והחברה לא מציעה בפועל שירותים ללקוחות נוספים למעט חברה אחת בה הציבה מומחה ספציפי.

“עוד נמצא כי רימיני  סטריט מתחייבת למתן תמיכה מלאה למוצרים למשך 15 שנים מיום רכישת ההסכם, במחיר קבוע, ללא כל קשר להיות המוצר נתמך או לא נתמך על ידי היצרן.

“חברת רימיני סטריט הינה חברה בינ”ל המחזיקה 20 משרדי מכירות ותמיכה בעולם, מטה החברה נמצא בלאס ווגאס, נוואדה. לחברה כ- 2,000 לקוחות בעולם וההתמחות שלה הינה תמיכת צד שלישי להסכמי תוכנה של הספקים Oracle Microsoft, SAP . החברה מפעילה משרד תמיכה ומכירות בישראל ומספקת את השירותים ישירות, באמצעות כ- 50 מומחים מקומיים העובדים בסניף הישראלי וזאת בנוסף לעובדי החברה הגלובלית הפרוסים בעולם בהתאם להתמחויות השונות.

“[…] לאחר בחינה מדוקדקת זו, ולאור החיסכון המשמעותי (חיסכון של מעל 50%) בתחזוקת מוצרים יקרים, הצורך בשיפור רמת השירות למשרדים, והיכולת להשיג תנאים מיטביים בהסכם מסוג זה, חתם  מינהל הרכש הממשלתי ביום 26.12.2019 על הסכם מחירים מירביים לשלוש שנים מול חברת רימיני סטריט, המספקת תחזוקת צד שלישי לתמיכה בתקלות עבור תוכנות המיוצרות ע”י שלושה הספקים.

“מחיר התמיכה בהסכם עומד על 45% מהמחיר אשר הלקוח שילם ליצרן המקורי (הנחה של 55%) דבר המבטא חסכון של מיליוני דולרים בשנה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך.

“יובהר כי למרות עלות התמיכה הגבוהה של היצרנים, באם יש צורך בעדכוני תוכנה, חייב המשרד לרכוש את שירותי התחזוקה והתמיכה מהיצרן ברציפות, שכן אחרת יצטרך לרכוש את התוכנה מחדש בכל פעם שיידרש לשדרוג, דבר היקר הרבה יותר”.

“[…] יובהר כי משרד יכול לרכוש הסכמי תחזוקה שונים למערכות שונות בהתאם לצרכיו.

“תצורה זו תאפשר למשרדי הממשלה גמישות מלאה ברכש תמיכה למוצרי התוכנה תוך השגת חיסכון מהותי לממשלה”.

מינהל הרכש הממשלתי מתכוון להכריז על כל אחת מהחברות הללו כספק יחיד וכן “לעניין אספקת שירותי תחזוקה עבור מוצרי החברות Microsoft, SAP, Oracle ,ללא עדכוני גירסה ותמיכת יצרן – להגדיר את חברת רימיני סטריט כספק יחיד לעניין זה”.

“מינהל הרכש יבצע בדיקה חוזרת של מצב השוק במהלך 2022 ויוציא המלצה מעודכנת לוועדה”.

[הערה: כל ההדגשות – במקור].

* ידיעה קודמת בנושא פירסמתי באפריל 2020 כאן.

** ריכוז ידיעות לגבי חברת רימיני סטריט – כאן.