לאחר פיילוט שהוכתר בהצלחה: כוונת התקשרות של רמ”י/החטיבה לשמירה על הקרקע עם רפאל מערכות לחימה מתקדמות לאיתור פלישות והפרות באמצעות מערכות מתקדמות לפיענוח תצ”א [שנתיים בהיקף 15 מיליון ₪]

16:51 01.04.2022

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

ב- 6 בספטמבר 2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: בקשת התקשרות של רמ”י בפטור ממכרז עם רפאל: התקנה והטמעה של מערכת טכ’ אוטומטית מבוססת למידת מכונה להשוואה בין תצלומי אוויר; תקצר באופן משמעותי את משך הזמן מגילוי פלישות קרקע ועד נקיטת אמצעי אכיפה.

בידיעה דיווחתי בין היתר כי רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) מבקשת להתקשר עם רפאל מערכות לחימה בע”מ [בהיקף 1.3 מיליון ש”ח] לצורך התקנה ולהטמעה של מערכת טכנולוגית אוטומטית מבוססת למידת מכונה להשוואה בין תצלומי אוויר.

בבקשת ההתקשרות בפטור נאמר בין השאר כי “פלישות לקרקעות בניהול רמ”י מתגלות ע”י סיורים של מפקחי הרשות, צילומי אוויר המפוענחים במטה חטיבת השמירה, שיתופי מיעד מיחידות אכיפה מקבילות ומדיווחי הציבור.

“נכון להיום, רמ”י רוכשת ממרכז מיפוי ישראל (מפ”י) תצלום אוויר של מדינת ישראל אחת לשנה וצוות של שלושה מפענחים מבצע פיענוח ידני של השינויים בין התצ”אות השנתיות (תצ”א חדשה לעומת תצ”א משנה קודמת).

“מעבר לעובדה כי התצ”א ממפ”י מגיעה לרמ”י באיחור ניכר ביחס ליום הצילום, הרי שבאופן טבעי היכולת להפיק נתונים לניתוח ע”י מפענחי חטיבת השמירה היא מוגבלת במהירות התגובה ובמתן מענה אך ורק לשינויים בין התצ”אות הניתנים לגילוי בעין ובתאי שטח מוגבלים בהיקפם (אין יכולת אמיתית לכסות את כל שטח המדינה בקצב הנדרש ע”י המפענחים הקיימים).

“כפועל יוצא מכך, פעילות האכיפה לוקה בחסר ואינה מכסה שטחי הפרות רבים ובעיקרם – את הפלישה הטרייה שהטיפול בה מוגבל ל- 30 ימים מיום הגילוי.

“מציאות זו לא רק שמקשה על חטיבת המשירה לעמוד ביעדיה ולבצע אכיפה אקטיבית רצופה, אלא מקטינה את יכולת ההרתעה של רמ”י אל מול מפרי החוק ומביעה למצב שהפרות שכן ‘נתפסות’, נגררות להליכים משפטיים ארוכים וגוזלי משאבי זמן וכסף.

הצורך המבצעי – התקנה והטמעת מערכת טכנולוגית אוטומטית מבוססת למידת מכונה (בינה מלאכותית) להשוואה בין תצלומי אוויר שתאפשר קיצור משמעותי של משך הזמן מגילוי ההפרה ועד לנקיטת אמצעי אכיפה ובניית תיק ראיות שיאפשר טיפול אכיפתי בפלישה מוקדם ככל שניתן.

כמענה לצורך זה מציעה רפאל פיתרון על בסיס מערכת מודיעין חזותי מבוססת ענן מאובטח. במסגרת זו נעשה שימוש באלגוריתמיקה ייחודית מתקדמת פרי פיתוח החברה אשר מופעלת על חומרי הגלם, כגון תצ”אות, מנתחת אותן ומזהה את ההבדלים ביניהן למערכת האלגוריתמים מוזנים הנתונים ושכבות המידע של רמ”י באופן שמאפשר לה ‘לללמוד’ את הפעילות החוקית ובעת ניתוח ההבדלים בין שתי תמונות נתונות לזהות ולהצביע רק על שינויים ‘חשודים’ שאינם חוקיים ובכך לייעל את עבודת חטיבת השמירה ולחסוך זמן יקר בטיפול”.

“המערכת עצמה מעבירה את ניתוח התוצאות בפרקי זמן קרובים לזמן אמת ובכך פותחת את רמ”י לעולם חדש של האפשרות לטיפול משמעותי בפלישות עוד בעודן טריות.

פיילוט – השלב הראשון בהתקשרות יהיה ביצוע של בדיקת היתכנות [Proof of Concept, PoC] אשר יבחן את ביצועי המערכת ב’שטח’ באמצעות פיילוט. הפיילוט יהיה מוגבל בזמן (3-6 חודשים) ולמיקומים בפריסה ארצית כפי שיוגדרו בידי רמ”י. מטרת הפיילוט לבחון יכולת המערכת (שכבר נעשה בה שימוש מבצעי בצה”ל) לתת מענה לצרכי רמ”י בתחום האכיפה.

“שלב הפיילוט ברמ”י ייערך במערכת הצבאית של רפאל. המידע הנמצא ברשות רמ”י הינו מסווג ואינו חשוף לגורמים שאינם מורשים. ההתקשרות עם חברה ממשלתית ביטחונית (בפרט בשלב הפיילוט מאפשרת בחינה של התאמת יכולות המערכת לצרכי האכיפה של רמ”י, ע”י שימוש במידע של רמ”י ללא צורך להוציאו או להעבירו לגורם שאינו ממשלתי ובעל סיווג גבוה”.

רשות מקרקעי ישראל ניהלה בירור מול המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא”ת). בירור זה העלה כי “לרפאל קיימת היכולת הטכנולוגית המוכחת לביצוע המשימה, כולל ניסיון מבצעי וקיום מערכת מוכחת שהופעלה בשטח. רפאל היא היחידה שמספקת יכולת זו למשרד הביטחון”.

בין הנימוקים לאישור ספק יחיד:

+ “במידה והפיילוט יצליח ויוכח כי המערכת נותנת מענה ראוי ופורץ דרך, יהיה הדבר פתח לאפשרות שדרוג האכיפה של רמ”י ומשרדי ממשלה נוספים שפעילותם עוסקת בגילוי שינויים בקרקעות המדינה”.

+ “המערכת המוצעת לפיילוט פותחה ע”י רפאל עבור צה”ל כיכולת ייחודית והיא מוערכת מבצעית. נעשה בה שימוש ע”י צה”ל גם לאחרונה במבצע ‘שומר החומות’.”

+ “בידי רפאל יכולת גנרית לזיהוי אובייקטים (כולל מתצלומי לוויין ועד לרחפן) וביצוע סגמנטציה לפי סוג השטח (איזור בנוי, מיוער, מים וכו’) כולל יכולת אלגוריתמית לטיפול באנומליות לזיהוי חריגים שאינם טבעיים”.

= = = = = = = = = = =

כעת, שישה חודשים לאחר מכן, רמ”י/החטיבה לשמירה על הקרקע מפרסמת כוונת התקשרות עם רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע”מ לאיתור פלישות והפרות באמצעות מערכות מתקדמות לפיענוח תצ”א. ההתקשרות היא לשנתיים עם אפשרות להארכה לשלוש שנים נוספות בהיקף 15 מיליון ₪.

שירה תם מנהלת החטיבה לשמירה על הקרקע ברמ”י כותבת בין היתר בבקשת ההתקשרות כי “חטיבת השמירה ברשות מקרקעי ישראל מופקדת על שמירת מקרקעי ישראל, איתור פלישות והפרות  ובאכיפתן. החטיבה פועלת באמצעות סיורים של מפקחי רמ”י, צילומי אויר המפוענחים במטה חטיבת השמירה, שיתופי מידע מיחידות אכיפה מקבילות ומדיווחי הציבור. רמ”י רוכשת ממפ”י תצלום אוויר של מדינת ישראל אחת לשנה וצוות של 3 מפענחים מבצע פיענוח ידני של השינויים בין התצ”אות השנתיות .

“יש חשיבות רבה בזיהוי פלישה טרייה, בתוך  30 ימים. שאז ניתן להשתמש בכלי אכיפה מינהליים, ללא צורך בהליכים משפטיים האורכים שנים רבות. איתור הפרות ופלישות באמצעות מערכות מתקדמות יאפשר אכיפה אפקטיבית  וישפר באופן ניכר  את יכולת ההרתעה של רשות מקרקעי ישראל אל מול מפרי החוק ואף יחסוך את המשאבים הרבים הכרוכים בניהול הליך משפטי וביצוע פינוי בהוצאה לפועל.

“רשות מקרקעי ישראל התקשרה עם רפאל לביצוע פיילוט אשר התקיים מתאריך 1.9.2021 עד 1.3.2022. לאור שביעות הרצון הגבוהה מתוצאות הפיילוט, רמ”י מבקשת להתקשר עם רפאל לתקופה נוספת של שנתיים, עם אפשרות להארכה.

“הצורך המבצעי: התקנה והטמעת מערכת טכנולוגית אוטומטית מבוססת למידת מכונה (בינה מלאכותית) להשוואה בין תצלומי אוויר, במטרה לזהות הפרות בפרקי זמן מינימליים, ובניית תיק ראיות שיאפשר טיפול אכיפתי בפלישה מוקדם ככל הניתן. ישנה חשיבות רבה לניתוח והפקת נתונים קרוב לזמן אמת לאור טווח הזמנים הקצר בו יכולה רמ”י לפעול מעת גילוי ההפרה.

“כמענה לצורך זה  מציעה רפאל פתרון על בסיס מערכת מודיעין חזותי  (AI) מבוססת ענן מאובטח תוך פיתוח עזר חזותי המעניקה פתרון המשלב ומתכלל טכנולוגיות מתקדמות לניטור ופיקוח המבוסס על חישה מרחוק לוויינית ומוטסת. במסגרת זו נעשה שימוש באלגוריתמיקה ייחודית מתקדמת פרי פיתוחה של החברה אשר מופעלת על חומרי הגלם, כגון תצ”אות, מנתחת אותן ומזהה את ההבדלים ביניהן. המערכת עצמה מעבירה את ניתוח התוצאות בפרקי זמן קרובים לזמן אמת.  המערכת בעלת יכולת הוספת אלגוריתמים כמעט בלתי מוגבלת ופיתוחם בזמן קצר במקביל להפעלת המערכת עצמה. מהירות הזיהוי משמעותית מאוד לפעילות החטיבה ולטיפול בהפרות סמוך מאוד למועד התרחשותן”.

עוד נאמר בבקשת ההתקשרות כי “בעת פרסום ספק יחיד לעניין הפיילוט התקבלה השגה אחת. ההשגה נדחתה מאחר והמשיגה לא הציגה יכולות דומות לרפאל בניתוח ועיבוד נתונים בזמן אמת.

ראש תחום מודיעין ברמ”י  סבור כי רפאל הינה הספק היחיד. נדרשת יכולת זיהוי של הפלישות כבר בשלבים הראשוניים ותוך זיהוי מגון רחב של אובייקטים, מערכת רפאל היא היחידה היכולה לספק זאת.

מערכת רפאל היא היחידה היכולה לזהות כיום באופן מידי סוגי קלאסיים בהתאם להגדרות של רמ”י ולמצב הקיים בשטח כגון: גדרות, בנייה קלה, רצפת מבנה, סוללות עפר, מכולות, מבנים ארעיים ועוד. כמו כן בידי רפאל יכולת גנרית לזיהוי אובייקטים (כולל מתצלומי לווין, וביצוע סגמנטציה לפי סוג השטח (אזור בנוי, מיוער, מים וכד’), כולל יכולת אלגוריתמית לטיפול באנומליות לזיהוי חריגים שאינם טבעיים.

רמת הספיקה של המערכת היא גבוהה ביותר – 400 קמ”ר בתוך שלושה ימים תוך הפעלת אלגוריתמים וטכנולוגיית AI – שילוב זה הינו ייחודי לרפאל.

“דו”ח הפעולה מופק תוך שלושה ימי עבודה בלבד. למיטב ידיעתנו רפאל הינה הגורם היחיד אשר מפיק דו”ח בפרק זמן כה קצר בספיקה גבוהה.

“המערכת מזהה נתונים מכל מקור ובכל רזולוציה, מתצלומי לווין ועד לרחפן, תוך ביצוע עיגון, ארכוב וטיפול בקצב קרוב לזמן אמת, בהיקפי חומר גבוהים מאוד, ברמה מדינתית – פעולות אלו הינם ייחודיות לרפאל למיטב ידיעתנו.

“רפאל היא חברה ממשלתית המהווה מוקד ידע לאומי ומשרתת את כלל המערכת הביטחונית בישראל, הדבר חשוב לאור המידע הרגיש בו עוסקת חטיבת השמירה והחשיבות על שמירת הסודיות ובטחון המידע שמועבר אליה.

“ממצאי הפיילוט מעידים על יעילות רבה של המערכת בעבודת חטיבת השמירה ואמצעי חשוב מאין כמותו לצורך איתור וגילוי הפרות בשלב מוקדם וטיפול בהם באמצעים מהירים ויעילים הקיימים לרמ”י מכוח החוק”.