בקשת התקשרות של רמ”י בפטור ממכרז עם רפאל: התקנה והטמעה של מערכת טכ’ אוטומטית מבוססת למידת מכונה להשוואה בין תצלומי אוויר; תקצר באופן משמעותי את משך הזמן מגילוי פלישות קרקע ועד נקיטת אמצעי אכיפה

הגוף המפרסם: רשות מקרקעי ישראל (רמ”י)

תקנה: 3 (29)

שם הספק: רפאל מערכות לחימה בע”מ

מהות ההתקשרות: התקנה ולהטמעה של מערכת טכנולוגית אוטומטית מבוססת למידת מכונה להשוואה בין תצלומי אוויר

התחלת ההתקשרות: 1 באוגוסט 2021; סיום ההתקשרות: 1 במארס 2022

היקף כספי מבוקש: 1,300,000 ש”ח

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בבקשת ההתקשרות בפטור נאמר בין השאר כי “פלישות לקרקעות בניהול רמ”י מתגלות ע”י סיורים של מפקחי הרשות, צילומי אוויר המפוענחים במטה חטיבת השמירה, שיתופי מיעד מיחידות אכיפה מקבילות ומדיווחי הציבור.

“נכון להיום, רמ”י רוכשת ממרכז מיפוי ישראל (מפ”י) תצלום אוויר של מדינת ישראל אחת לשנה וצוות של שלושה מפענחים מבצע פיענוח ידני של השינויים בין התצ”אות השנתיות (תצ”א חדשה לעומת תצ”א משנה קודמת).

“מעבר לעובדה כי התצ”א ממפ”י מגיעה לרמ”י באיחור ניכר ביחס ליום הצילום, הרי שבאופן טבעי היכולת להפיק נתונים לניתוח ע”י מפענחי חטיבת השמירה היא מוגבלת במהירות התגובה ובמתן מענה אך ורק לשינויים בין התצ”אות הניתנים לגילוי בעין ובתאי

שטח מוגבלים בהיקפם (אין יכולת אמיתית לכסות את כל שטח המדינה בקצב הנדרש ע”י המפענחים הקיימים).

“כפועל יוצא מכך, פעילות האכיפה לוקה בחסר ואינה מכסה שטחי הפרות רבים ובעיקרם – את הפלישה הטרייה שהטיפול בה מוגבל ל- 30 ימים מיום הגילוי.

“מציאות זו לא רק שמקשה על חטיבת המשירה לעמוד ביעדיה ולבצע אכיפה אקטיבית רצופה, אלא מקטינה את יכולת ההרתעה של רמ”י אל מול מפרי החוק ומביעה למצב שהפרות שכן ‘נתפסות’, נגררות להליכים משפטיים ארוכים וגוזלי משאבי זמן וכסף.

הצורך המבצעי – התקנה והטמעת מערכת טכנולוגית אוטומטית מבוססת למידת מכונה (בינה מלאכותית) להשוואה בין תצלומי אוויר שתאפשר קיצור משמעותי של משך הזמן מגילוי ההפרה ועד לנקיטת אמצעי אכיפה ובניית תיק ראיות שיאפשר טיפול אכיפתי בפלישה מוקדם ככל שניתן.

כמענה לצורך זה מציעה רפאל פיתרון על בסיס מערכת מודיעין חזותי מבוססת ענן מאובטח. במסגרת זו נעשה שימוש באלגוריתמיקה ייחודית מתקדמת פרי פיתוח החברה אשר מופעלת על חומרי הגלם, כגון תצ”אות, מנתחת אותן ומזהה את ההבדלים ביניהן למערכת האלגוריתמים מוזנים הנתונים ושכבות המידע של רמ”י באופן שמאפשר לה ‘לללמוד’ את הפעילות החוקית ובעת ניתוח ההבדלים בין שתי תמונות נתונות לזהות ולהצביע רק על שינויים ‘חשודים’ שאינם חוקיים ובכך לייעל את עבודת חטיבת השמירה ולחסוך זמן יקר בטיפול”.

“המערכת עצמה מעבירה את ניתוח התוצאות בפרקי זמן קרובים לזמן אמת ובכך פותחת את רמ”י לעולם חדש של האפשרות לטיפול משמעותי בפלישות עוד בעודן טריות.

פיילוט – השלב הראשון בהתקשרות יהיה ביצוע של בדיקת היתכנות [Proof of Concept, PoC] אשר יבחן את ביצועי המערכת ב’שטח’ באמצעות פיילוט. הפיילוט יהיה מוגבל בזמן (3-6 חודשים)  ולמיקומים בפריסה ארצית כפי שיוגדרו בידי רמ”י. מטרת הפיילוט לבחון יכולת המערכת (שכבר נעשה בה שימוש מבצעי בצה”ל) לתת מענה לצרכי רמ”י בתחום האכיפה.

“שלב הפיילוט ברמ”י ייערך במערכת הצבאית של רפאל. המידע הנמצא ברשות רמ”י הינו מסווג ואינו חשוף לגורמים שאינם מורשים. ההתקשרות עם חברה ממשלתית ביטחונית (בפרט בשלב הפיילוט מאפשרת בחינה של התאמת יכולות המערכת לצרכי האכיפה של רמ”י, ע”י שימוש במידע של רמ”י ללא צורך להוציאו או להעבירו לגורם שאינו ממשלתי ובעל סיווג גבוה”.

רשות מקרקעי ישראל ניהלה בירור מול המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא”ת). בירור זה העלה כי “לרפאל קיימת היכולת הטכנולוגית המוכחת לביצוע המשימה, כולל ניסיון מבצעי וקיום מערכת מוכחת שהופעלה בשטח. רפאל היא היחידה שמספקת יכולת זו למשרד הביטחון”.

בין הנימוקים לאישור ספק יחיד:

+ “במידה והפיילוט יצליח ויוכח כי המערכת נותנת מענה ראוי ופורץ דרך, יהיה הדבר פתח לאפשרות שדרוג האכיפה של רמ”י ומשרדי ממשלה נוספים שפעילותם עוסקת בגילוי שינויים בקרקעות המדינה”.

+ “המערכת המוצעת לפיילוט פותחה ע”י רפאל עבור צה”ל כיכולת ייחודית והיא מוערכת מבצעית. נעשה בה שימוש ע”י צה”ל גם לאחרונה במבצע ‘שומר החומות’.”

+ “בידי רפאל יכולת גנרית לזיהוי אובייקטים (כולל מתצלומי לוויין ועד לרחפן) וביצוע סגמנטציה לפי סוג השטח (איזור בנוי, מיוער, מים וכו’) כולל יכולת אלגוריתמית לטיפול באנומליות לזיהוי חריגים שאינם טבעיים”.