כנס MWC Barcelona 2021 צפוי להיערך ב- 1-4.3.2021; “פוסט מורטם” [תרתי משמע]: עוד כמה דברים (לסיום) לגבי הכנס שהתבטל השנה בשל וירוס קורונה

מבזקים שפירסמתי במהלך השבוע בחלון המבזקים של האתר לגבי אירוע הטלקום MWC Barcelona 2020 בברצלונה ספרד שבוטל

ביום רביעי, 12.2.2020, 21:29 – בדיוק באותו הזמן עם TheMarker, גלובס וכלכליסט – דווח בחלון המבזקים של Read IT Now על ביטול האירוע השנתי המסורתי וזאת בשל וירוס קורונה. מומחה הטלקום מראשון לציון הגיע עם הדיווח שלו [“נושא חם”] רק 46 דקות לאחר מכן.

■  הודעה רשמית הערב של John Hoffman מנכ”ל  GSMA: מבטלים את אירוע הטלקום  MWC Barcelona 2020; “הדאגה העולמית” מוירוס קורונה [CoronaVirus], החשש לגבי טיסות ונסיבות נוספות גורמים לכך שיהיה זה בלתי אפשרי לקיים את האירוע עתה; “העיר המארחת והגורמים השותפים מכבדים ומבינים את ההחלטה”; מההודעה משתמע כי השנה לא ייערך האירוע כלל ועתה העיניים נשואות ל- MWC Barcelona 2021; מביע אהדה לכל הנפגעים בסין ובעולם כתוצאה מהתפרצות הנגיף.

■ דיווחים כעת בספרד: התייעצויות קדחתניות נערכות עתה בשאלה האם לבטל את האירוע בעוד שראש עיריית ברצלונה Ada Colau טוענת כי רשויות הבריאות ערוכות וכי “אין כל סיבה לביטול האירוע”.

■ גם חברת Nvidia הודיעה כי לא תשתתף באירוע MWC Barcelona 2020 (למרות שהיא אחת הספונסוריות); כבר דיווחתי כאן בחלון המבזקים בשבוע שעבר כי  Ericsson הודיעה כי לא תשתתף באירוע MWC Barcelona 2020 בשל החשש מוירוס קורונה והדאגה לשלום עובדיה ולקוחותיה; כ”כ דיווחתי כי בשל החשש מוירוס CoronaVirus והדאגה לעובדיה ולציבור הכללי, חברת האלקטרוניקה הדרום-קוריאנית LG הודיעה (4.2.2020) כי לא תציג ולא תשתתף השנה בכנס ותערוכת MWC  Barcelona 2020; חברת ZTE הסינית הודיעה כי מאותה סיבה לא תקיים את מסיבת העיתונאים שלה באירוע.

■  חברת Ericsson הודיעה כי לא תשתתף באירוע MWC  Barcelona 2020 בשל החשש מוירוס קורונה והדאגה לשלום עובדיה ולקוחותיה; השבוע דיווחתי כי בשל החשש מוירוס CoronaVirus והדאגה לעובדיה ולציבור הכללי, חברת האלקטרוניקה הדרום-קוריאנית LG הודיעה (4.2.2020) כי לא תציג ולא תשתתף השנה בכנס ותערוכת MWC  Barcelona 2020; חברת ZTE הסינית הודיעה כי מאותה סיבה לא תקיים את מסיבת העיתונאים שלה באירוע.

■ מארגני Electronica China, שהייתה אמורה להתקיים בשנגחאי סין ב- 18-20 במארס 2020, הודיעו על דחייתה; גם SEMICON China, שהייתה אמורה להתקיים באותם המועדים – נדחתה; גורמי מקצוע מטאיוואן מעריכים שכל האירועים הגדולים שתוכננו להיערך בסין בחודשיים הקרובים לפחות – יידחו בשל וירוס קורונה [CoronaVirus].

■ נמשך מצעד הפורשים מאירוע הטלקום  MWC  Barcelona 2020 בשל החשש מוירוס קורונה [CoronaVirus]: חברת Cisco Systems, חברת Facebook וחברת AT&T. לפחות 33 חברות הודיעו עד כה כי לא ישתתפו בשל התפשטות הנגיף; דיווחים כעת בספרד: התייעצויות קדחתניות נערכות עתה בשאלה האם לבטל את האירוע בעוד שראש עיריית ברצלונה Ada Colau טוענת כי רשויות הבריאות ערוכות וכי “אין כל סיבה לביטול האירוע”.

■ מפעילת הרכבת Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, FGC  בשיתוף עם חברת Vodafone תשיק שירות 5G בקו אחד של הרכבת התחתית בעיר ברצלונה לרגל אירוע הטלקום MWC Barcelona 2020 [הצפוי להיערך בתוך פחות משבועיים אלא אם כן ייפגע מוירוס קורונה); שתי החברות משתפות פעולה עם המימשל הקטלוני (Generalitat) ועם Mobile World Capital Barcelona להתקנת אנטנות דור חמישי על קו Llobregat-Anoia בכמה מקטעים.

=================

ב- 2.2.2020 דיווחתי כאן באתר כי “משלחת של חמישה מאנשי משרד התקשורת תשתתף השנה באירוע הטלקום השנתי הגדול ביותר בעולם – כנס ותערוכת MWC Barcelona 2020. בראש המשלחת יעמוד נתנאל (נתי) כהן מנכ”ל משרד התקשורת, מימון שמילה המשנה למנכ”ל ומנהל מנהל הנדסה וכן מנהל אגף א’ (הנדסת ספקטרום), מנהל תחום בכיר (רגולציה) ונציג הלשכה המשפטית במשרד התקשורת”.

לא ידוע כמה עלתה למשרד הנסיעה שבוטלה בשל ביטול האירוע. בידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 9.1.2020 דיווחתי על “כרטיסי טיסה לברצלונה”, 31.10.2019, סכום של 22,558 ₪. לא ידועה עלות הזמנת חדרים במלון בברצלונה ועלויות נוספות (כמו ביטוח נסיעות וכו’).

בכל מקרה, אפשר לעדכן ביומנים: נכון לעכשיו, כנס MWC Barcelona 2021 צפוי להיערך ב- 1-4.3.2021.

=================

אחד הדיווחים מייד לאחר ביטול האירוע השנה בברצלונה טען כי “חשבון הביטול” מבחינת המארגנים מגיע לכ- 110 מיליון דולר נזק ישיר. המארגנים רצו כי יוכרז על מצב חירום רפואי בספרד (בשל התפשטות נגיף קורונה) דבר שיאפשר להם לקבל פיצוי נאות מחברת הביטוח ודבר זה יאפשר לפצות את כל החברות המציגות ששילמו עבור שטחי תצוגה וחדרי ישיבות.

אלא שהרשויות בספרד התנגדו לכך בתקיפות משום שעד כה נרשמו בספרד רק שני מקרים ודאיים של היבדקות בנגף וגם זאת לא בספרד היבשתית אלא באיים השייכים למדינה. הכרזה כזו הייתה גורמת לנזק תדמיתי גדול למדינה.

ההערכות מדברות על נזק כולל של כ- 500 מיליון אירו לעיר ברצלונה כתוצאה מביטול האירוע בן ארבעה הימים בכל הקשור להכנסות של גורמים שונים בעיר (בתי-מלון, מסעדות, נהגי מוניות, חברות נסיעה שיתופיות וכו’). מידי שנה האירוע היה מוביל לתפוסה מלאה של בתי-המלון במחירי לינה מירביים כמו גם שימוש בחדרי ישיבות לפגישות.

גורמים שונים טוענים כי השיקול היחיד שהדריך היה השיקול הכלכלי. לאחר שהתברר כי מספר החברות שביטלו השתתפותן הוא גדול מאוד, נותרה השאלה היחידה מי ישלם עבור ביטול האירוע.

גורמים בענף הביטוח אמרו כי מגיפה [pandemics] אינה נכללת בגורמי פיצוי הנזקים שעל הביטוח לכסות כמו גם בגין החלטות שרירותיות וסובייקטיביות. התנאים שהכתיבה GSMA לאירוע מלכתחילה כללו התייחסות הפוטרת את הארגון ממחוייבויות כלשהן בשל ‘כוח עליון’ [force majeure].

יש המעריכים כי על GSMA יהיה לנהל מו”מ עם הנפגעות מהביטול בדבר תנאי הפיצויים, כל מקרה לגופו.

=================

Stephen Mears אנליסט בחברת Futuresource Consulting: “דחיית השקות מוצרים נובעת מביטול אירוע MWC כמו גם אתגרים לתחום האספקה בכל הנוגע להשפעת קורונה בסין העשויים לדחות חזרה של תעשיית הסמרטפונים לצמיחה בשנת 2021 אם המצב הנוכחי של המגיפה לא ישתנה”.

Nicole Peng סגנית נשיא למוביליות בחברת המחקר Canalys: “אירוע MWC הוא האירוע בו נפגשות חברות טכנולוגיית המובייל הראשיות כדי לדון בחזון שלהן ולהציג את יכולותיהן. תוצאות ביטול אירוע זה הן, ללא ספק, נזקים כספיים ליצרנים שהיו להם תוכניות גדולות לגבי האירוע”. היא הוסיפה כי “יהיה קשה למצוא בימה גדולה יותר השנה מאשר MWC”. לדבריה, חברות רבות – גדולות וקטנות, יזדקקו לזמן-מה כדי להתאושש מהנזק שנגרם בעקבות ביטול האירוע.

Bryan Ma סגן נשיא ל- client devices research  בחברת המחקר IDC: “אירוע MWC הוא זרז ליצירת  מומנטום של התעשייה. ספקים רבים, כולל מסין, מנצלים אירוע זה לחיבור על הלקוחות מרחבי העולם. זוהי תערוכה קריטית עבור מפעילי הטלקום להתאסף יחדיו יחד עם ספקי תשתיות, שירותים ואחרים”.

Ben Wood אנליסט המובייל בחברת CCS Insight: “לא ניתן להמעיט בהשפעת הביטול על חברות קטנות, אשר השקיעו סכומים שאינם פרופורציונליים לתקציביהם כמו גם הזמן שהושקע באירוע הזה. עבור רבים זהו ‘אירוע עוגן’ ועתה עליהם להחליט מה הדרך הטובה ביותר להציל משהו מהמצב הקשה הזה”.

הוא אמר כי רבות מהחברות הקטנות יותר יצטרכו לשקול האם להשתתף ב- MWC Barcelona 2021 משום שעליהן לשאת בעלויות הרבות של האירוע שהוצאו לשווא – בשל ביטולו. לדבריו, על ארגון GSMA לוודא שלא יהיו ‘רעשים-משניים’ בעקבות ביטול האירוע השנה. “החברות הגדולות וכן משתתפים רבים יבחנו את חשיבות האירוע לעסקיהם” ועל הארגון לעבוד קשה כדי להציג דרך ברורה לעתיד”. זאת לצד העובדה שמבחינת חברות רבות עדיף לערוך אירועים משל עצמן בהן הן שולטות על כל המתנהל.

עוד ציין כי רבות מהחברות הללו מארגנות עתה במהירות מסיבות עיתונאים כדי להשיק מוצרים חדשים אותם התכוונו להשיק במהלך האירוע ברצלונה.

=================

עפ”י אחד הדיווחים, הקש ש’שבר את גב הגמל’ היה הודעותיהן של המפעילים האירופאים הגדולים [ובהם חברת Deutsche Telekom הגרמנית, British Vodafone ו- BT הבריטיות ו- Orange הצרפתית]  לבטל את השתתפותם באירוע בברצלונה.

למרבה האירוניה, הנשיא הנוכחי של ארגון GSMA הוא Stéphane Richard  מנכ”ל אורנג’  [מיודענו מהפרשה שבעקבותיה נפרדו דרכי אורנג’ העולמית ופרטנר תקשורת הישראלית].

בימים האחרונים שקדמו להודעת הביטול הרשמית ברביעי (12.2.2020) בערב היו דיונים קדחתניים בין המארגנים לבין הרשויות בספרד ובמיוחד בעיר ברצלונה.

=================

ביום חמישי (13.2.2020), יום לאחר ביטול האירוע, נערכה בברצלונה מסיבת העיתונאים ע”י המארגנים לגבי הביטול. המארגנים טענו כי הסיבה היחידה לביטול הייתה דאגות לגבי בריאות המשתתפים.

מנגד, הרשויות הספרדיות רמזו כי היה מניע אחר לביטול. ממשלת ספרד פירסמה הודעה לעיתונות בחמישי בה נאמר כי אינה “מאמינה שסיבות של בריאות הציבור בספרד הן שהניעו את ההחלטה” וכי “אין כל סיבה שלא לקיים אירועים כאלה כעת בספרד”. ההודעה לא ציינה מפורשות מה הסיבה להחלטת הביטול בידי המארגנים.

“זה אכן היה מצב קשה מאוד והחלטה קשה מאוד שהיה עלינו לקבל”, אמר Mats Granryd מנהל ראשי ב- GSMA במסיבת העיתונאים בה השתתפה גם ראש העיר ברצלונה Ada Colau Ballano. היא הדגישה במסיבת העיתונאים כי בברצלונה, בקטלוניה ובספרד כולה אן היום כל דאגה בהיבט הרפואי בעקבות קורונה וכי לא הייתה סיבה לביטול האירוע.

Granryd הדגיש כי לביטול אין כל קשר למלחמת הסחר סין-ארה”ב בהתייחסו לדיווח של עיתונאי לפיו כמה מאלה שביטלו השתתפותם בברצלונה דווקא השתתפו באירוע שנערך במקביל באמסטרדם הולנד.

John Hoffman מנכ”ל GSMA הדגיש כי מדובר באירוע בו היו אמורים להשתתף “business-critical people” ובהם 8,000 מנכ”לי חברות. “היה חשש כבד לשיבוש הפעילות העסקית שלהם לא רק עתה אלא גם בעתיד”. הוא ציין כי עדיין מוקדם מידי להעריך את היקף הנזק הכלכלי בשל הביטול וכי לא מדובר רק בנזק כלכלי.

“זה יום שחור מאוד. הדבר מאכזב מאוד. אולם אנו יודעים שהשמש תזרח. מדובר בעתיד שלנו יחדיו ואנו מצפים לארח את כולכם ב- MWC 2021”.

=================