כב”ה מצוייה בהליך של בניית תשתית (איפיון אבני הכוח) להקמת יחידת איסוף אווירי

הרשות הארצית לכבאות והצלה במשרד לביטחון הפנים [כב”ה] מצוייה בהליך של בניית תשתית (איפיון אבני הכוח) להקמת יחידת איסוף אווירי.

נתנאל ברקאי רמ”ח ופיתוח כתב בין היתר ב- 13.12.2021 בבקשת התקשרות בפטור ממכרז עם חברת אס.ג’י.איי.אס בע”מ [SGIS, “חברה פרטית ישראלית, אשר מתמחה במתן מגוון רחב של פתרונות בתחום המודיעין הגיאו-חזותי, תוך דגש על תחומי שונים בספקטרום, פתרונות טכנולוגיים וארגוניים ועבודה הכוללת שרשרת ערך שלמה של העבודה הגיאו-חזותית”] כי ההתקשרות היא לצורך “בניית תשתית למערך איסוף אווירי: איפיון אבני בניין הכוח הנדרשות להקמת יחידת איסוף אווירית בכב”ה, איפיון תו”ל ושילובו בתפיסה הארגונית של כב”ה וכן עבור איפיון טכנולוגי של האמל”ח – לכל אורך שרשרת הערך”.

הוא מציין כי החברה בה מדובר “החברה אינה מייצרת ו/או מפעילה ואין לה חברות-בת/אם המייצרות ו/או מפעילות: פלטפורמות מוטסות ברום הנמוך, מטעדים, מערכות תקשורת, מערכות ניווט”.

בנוסף, יש לה “יכולת מוכחת בשלוש השנים האחרונות בהקמת מסגרת מודיעינית מבצעית צבאית באגף המודיעין, על כלל 6 אבני בניין הכוח (כ”א, ארגון, תשתיות, אמל”ח, תו”ל והטמעה) – אשר מפעילה פלטפורמות אוויריות ברום הנמוך באופן מבצעי ובהקשרים גיאוגרפיים, בתחומי האיסוף והמודיעין, מול מערכת הביטחון” ו”ידע מוכח מהשנתיים האחרונות בתחומים הבאים: הקמת מערכות מידע לצפייה ופענוח של חומר גלם חזותי, איפיון ופיתוח אלגוריתמיקה למיצוי מידע חזותי, ידע מעמיק בתחום הכלים לעיגון גיאוגרפי של חומר גלם חזותי”.

בנימוקים להתקשרות צויין כי “לאור שינויי האקלים העולמיים וריבוי הצתות, כמות השריפות השנתיות בסדר הגודל של השריפה שהתרחשה לאחרונה בירושלים, הולכות להיות תכופות יותר ויותר.

“אחד הגורמים הקריטיים בשאלת היכולת להשתלט על שריפה ולכבות אותה לפני שהיא מסיבה נזק רב הוא מרכיב הזמן. בהתאם, נדרש לבנות יכולת לאיסוף והיתוך מידע בזמן אמת, ממגוון רחב של סנסורים, על מנת לזהות אירוע בהתחלת התהוות ולאכן את מיקומו.

“כדי לאפשר הגעה מהירה וטיפול יעיל בשריפות, יש צורך בהקמה של מערך ‘מודיעיני’ שיוכל לסייע באיתור מהיר של השריפות ולהפנות כוחות בצורה מדויקת אל אזור השריפה. בנוסף, גם במהלך שריפות גדולות ישנו צורך רציף לקבל תמונת מצב מדויקת של מוקדי השריפה כדי להצליח להשתלט על המוקדים שעתידים להוות את הסיכון הגדול ביותר.

“כב”ה פועל באופן ייחודי בישראל כגוף הנדרש “לאחוז שטח” בהיקף נרחב, לאורך זמן (שעות וימים) על-מנת לזהות איומים מיד עם היווצרותם, כמו גם לעקוב באופן רציף אחר התפתחותם, ומיצוי הסד”כ הקרקעי והאווירי באופן מיטבי על מנת לטפל באיומים אלו, בתחום השריפות, השטפונות וההצפות, והחומרים המסוכנים.

“כחלק מבניית היכולות בתחום, הוחלט על יצירת אווירייה ‘מודיעינית’ של כב”ה. לטובת סיוע בהקמת גוף זה נדרשים שירותים מגוונים”. בין היתר הכוונה היא להשתמש ברחפנים ובכטב”מים לשם כך.

“עובדי SGIS הם בוגרי מערך 9900 ובעלי ידע רב וניסיון קריטי בעולם המודיעין הגיאו-חזותי. בפרט, היו ממובילי הקמת יחידת הרחפנים ב- 9900 וליוו את תהליך ההקמה מתחילתו ועד סופו. תהליך זה כלל גם היבטים טכנולוגיים, גם היבטי תו”ל וגם היבטים ארגוניים.

“לעובדה זו חשיבות מכרעת עבור התקשרות זו. הרצון של מערך כב”ה הוא לנסות ולשכפל את התהליך המוצלח שהתקיים במערכת הביטחון. כיוון שכך, לידע והניסיון הקיימים בידי החברה יש רכיב מרכזי באפשרות לבניית היכולת בזמן הקצר ביתור ובאופן היעיל והחסכוני ביותר בתוך כב”ה. עצם העובדה שתהליך זה התרחש בזמן האחרון (היחידה הוקמה ביוני 2020) מאפשרת לידע שנצבר בתהליך לבוא לידי ביטוי גם בפן הפרקטי (אמצעים ויכולות) ולא רק בפן התאורטי – על בסיס האמצעים הטכנולוגיים הקיימים בשוק”.

עוד נאמר בבקשת ההתקשרות כי “חברת SGIS היא במהותה חברת ייעוץ ופתרונות ולא חברה שמייצגת חברות אחרות או מוכרת טכנולוגיות עצמיות, והיעדר מחויבות לפתרון מסויים. דבר זה יאפשר בחינה עניינית בלבד של הפתרונות השונים המוצעים בשוק, מבלי מחויבויות או אינטרסים שיבואו על חשבון הפתרון המיטבי.

“ההיכרות האינטימית והייחודית שיש לחברה עם האמצעים והיכולות הקיימים ב-9900 יאפשרו סינרגיה של היכולות כבר בשלב בניין הכוח: חיבור חזק הן ל- 9900 והן לפיתוח האמצעים במפא”ת [המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית], במסגרת השת”פים הנבנים כיום בין הארגונים:

א. מערך 9900 הוא מוקד ידע לאומי בתחום המודיעין הגיאו-חזותי ועל כן נמצא בחזית הטכנולוגית בכל הנוגע לטכנולוגיה בתחום זה.

ב. מיצוי החיבור ליחידה המבצעית של 9900. בתחילת הדרך, אך בהמשך גם באירועי חירום, חיבור ליחידה מבצעית עם הניסיון הרחב בצבא עם הטסות וסנסורים מתקדמים מהווה מכפיל כוח משמעותי. טעימה מכך חווינו במהלך השריפה האחרונה בירושלים, אז אנשי המערך הצטרפו לכוחות כב”ה וסייעו בהשתלטות על מוקדי השריפות במרחב – באמצעות סנסור תרמי ופענוח מקומי בזמ”א”.

* בסוף ספטמבר 2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: “מערך הכבאות וההצלה בישראל מעוניין לשמש כגורם העיקרי בתחום החילוץ בישראל; מתן מענה לצורך של חילוץ אזרחים בכל מקום ותנאי וזאת נתין להבטיח רק ע”י הטמעת יכולת של חילוץ מוסק“.