“מערך הכבאות וההצלה בישראל מעוניין לשמש כגורם העיקרי בתחום החילוץ בישראל; מתן מענה לצורך של חילוץ אזרחים בכל מקום ותנאי וזאת נתין להבטיח רק ע”י הטמעת יכולת של חילוץ מוסק”

הגוף המפרסם: המשרד לביטחון הפנים (בט”פ)/נציבות כבאות והצלה (כב”ה)/יחידת להבה

תקנה: 3 (29)

שם הספק: אסטרייך מיכה

מהות ההתקשרות: התקשרות עם יועץ למתן שרותי ייעוץ לחילוץ מוסק

התחלת ההתקשרות: 6 באוקטובר 2021; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2022

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: “באחריות משרד לביטחון הפנים שלום אזרחי ישראל בגבולות המדינה, כזרוע הביצועית של המשרד באחריות כבאות והצלה לישראל להצלת חיי אדם.

“בקשת המשימות של המערך למימוש ייעודו בהצלת חיים נכנס גם עולם החילוץ בכלל והחילוץ המורכב בפרט שמשרת ישירות את מטרת העל – הצלת חיים.

“יחידת להבה בכבאות והצלה לישראל  היא היחידה המקצועית האמונה על ביצע משימות חילוץ מורכב והצלה בגבולות המדינה. בהיותה מובילת תחום חילוץ מורכב, יחידת להבה מחוייבת לספק מגוון אפשרויות נוספות לחילוץ אזרחים בגבולות מדינת ישראל על-מנת לשרת את הייעוד של הצלת חיים אדם.

הוספת פעילות של חילוץ מוסק לארסנל כלי החילוץ של היחידה תהווה קפיצת דרך משמעותית ותציב את מערך הכבאות וההצלה כגורם העיקרי לחילוץ אזרחים ברחבי המדינה.

תמונת המצב כיום בארץ: לחלל שנוצר בעולם החילוץ נכנסה יחידת החילוץ של חיל האוויר 669. יחידה 669 הינה יחידה צבאית אשר משימותיה ברובן משימות צבאיות ואילו משימות חילוץ אזרחים הינה נגזרת של פעילויותיה שכן אין גורם אזרחי, כיום, שהמשימה נמצאת ב’סל הכשירויות’ שלו.

“בהתאם לידוע לנו, משימת חילוץ אזרחים גוזלת מיחידת החילוץ 669 משאבים רבים ולעיתים אף מסיתה את תשומת הלב ממשימתה העיקרית.

“לעמדתנו, מקומה הטבעי של פעילות החילוץ המוסק הוא במשרד לביטחון הפנים כגורם האמון על שלום הציבור בגבולות המדינה. מערך כבאות והצלה ויחידת להבה מחוייבים לקחת משימה זו כחלק ממגוון משימותיה כהבנה ישירה שזה ייעוד היחידה: הצלת חיים אזרחיים בחילוצים מורכבים”.

במסגרת סקירה על יחידות מקבילות בעולם נאמר במסמך של כב”ה נאמר בין השאר כי “מסקר ראשוני שהתבצע ניתן לראות שמרבית היחידות לחילוץ מוסק פועלות במסגרת האזרחית, קרי משטרה/כב”ה/משמר החופים) ויש מדינות בהן היחידות לחילוץ מוסק מתחלקות בין הצבא לבין גורמים אזרחיים”.

מטרת ההתקשרות מוגדרת במסמך כ”אישור התקשרות עם מומחה תוכן בעולם החילוץ המוסק לליווי תהליך תכנון והכשרת פעילות מוסק כחלק מפעילויות יחידת להבה החל משלב התכנון ועד הקמה בפועל של יחידה פעילה, הנותנת מענה לאזרח”.

עבודת הייעוץ תתחלק לשני שלבים: “שלב א’ – מסמך אבני דרך להצגת הרעיון לשילוב הפעילות בכבאות. בסיום שלב זה יידרש אישור נציב הכבאות להמשך התהליך ומעבר לשלב ב’; שלב ב’ – כתיבה וליווי של מערך ההקמה, הכשרה, נהלי הפעלה תוך שילוב הפעילות מול גופים נוספים במדינה”.

“לאחר בדיקה מעמיקה וחיפוש אחר מומחה תוכן מתאים הכולל גם התייעצות עם בכירים ביחידת החילוץ 669 וארגון EURORSA נמצא כי קיים רק יועץ אחד מתאים בארץ למתן השירותים”.

“מערך הכבאות וההצלה בישראל מעוניין לשמש כגורם העיקרי בתחום החילוץ בישראל; מתן מענה לצורך של חילוץ אזרחים בכל מקום ותנאי וזאת נתין להבטיח רק ע”י הטמעת יכולת של חילוץ מוסק”.